Jak otworzyć biuro nieruchomości?

Zastanawiasz się, jak otworzyć biuro nieruchomości? To ciekawy pomysł na biznes. Choć nie jest to łatwa praca, to może przynieść sporo satysfakcji. Sprawdź, z jakimi formalnościami wiąże się ten biznes.

Jak otworzyć biuro nieruchomości? Jest to zaskakująco proste. Aby to zrobić, nie potrzebujesz żadnych specjalnych kwalifikacji. Przydadzą ci się jednak odpowiedzi na kilka pytań. Zobacz, jak wygląda prowadzenie takiej firmy. Co musisz wiedzieć, zanim się tego podejmiesz?

Jak otworzyć biuro nieruchomości? Wymagania formalne

Żeby założyć biuro nieruchomości, nie potrzebujesz żadnych formalnych certyfikatów ani licencji zawodowych, które były wymagane jeszcze kilka lat temu. Pośrednikiem nieruchomości może zostać dziś każdy. To, co jest istotne to znajomość rynku nieruchomości, umiejętności sprzedażowe, a także odpowiednie podejście do klienta.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – firma remontowa

Co robi pośrednik nieruchomości?

Do zadań pośrednika nieruchomości należy przede wszystkim kojarzenie sprzedających i kupujących, a także najemców z wynajmującymi. Żeby to robić dobrze, pośrednik musi też dokładnie sprawdzić stan nieruchomości. Pośrednik pokazuje nieruchomość i pomaga zbierać wymagane dokumenty i negocjować warunki umowy. Szczegóły dotyczące zadań pośrednika wymienione są w umowie pośrednictwa. Musi być ona zawarta na piśmie.

Jak otworzyć biuro nieruchomości? Działalność gospodarcza

Obrót nieruchomościami, szczególnie na początku drogi zawodowej nie wymaga zakładania działalności gospodarczej. Korzystając z możliwości tzw. działalności nierejestrowanej, w określonych przypadkach nie trzeba mieć formalnie biznesu, by prowadzić działania. Prawo pozwala na to, jeśli w każdym miesiącu przychody z tej działalności nie przekraczają połowy najniższego wynagrodzenia, a w ciągu ostatnich 5 lat nie prowadziliśmy własnej firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Jak dorobić do pensji? Zajęcia na weekendy i popołudnia

Gdy obroty będą wyższe, a zdarzy się to na pewno szybko, ponieważ pośrednicy sporo zarabiają, trzeba będzie biznes zarejestrować. Biuro nieruchomości najczęściej prowadzone jest jako jednoosobowa działalność gospodarcza. Zdarza się, że kilka osób chcących razem działać na rynku nieruchomości zakłada spółkę. Wtedy biuro może być spółką cywilną, jawną, z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną.

Rejestracja biura nieruchomości wygląda tak samo, jak każdego innego biznesu. Jeśli decydujesz się na jednoosobową działalność gospodarczą, musisz złożyć wniosek do CEIDG. Można to zrobić elektronicznie, wysyłając dokument pocztą tradycyjną lub składając go w osobiście w urzędzie. Po tym, jak przedsiębiorca zgłosi się do CEIDG, jego dane automatycznie przekazywane są do ZUS-u, GUS-u i urzędu skarbowego.

Jaki PKD dla biura nieruchomości?

Obrót nieruchomościami może być prowadzony na podstawie kodu PKD 68.31.Z. Określa on pośrednictwo w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości, a także doradztwo i szacowanie wartości nieruchomości.

Forma opodatkowania dla biura nieruchomości

Kiedy wiesz już, jak otworzyć biuro nieruchomości, zastanów się jaką formę opodatkowania wybrać. Może być rozliczane na zasadach ogólnych (według skali podatkowej), podatkiem liniowym, a także ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Forma opodatkowania zależna jest od wysokości obrotów, a także rodzaju ponoszonych kosztów.

Czy biuro nieruchomości powinno być płatnikiem VAT?

Czy być VAT-owcem, czy nie? Takie pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Również ci, którzy zakładają biuro nieruchomości. W tym momencie warto przypomnieć sobie, że tak długo, jak przychód nie przekracza 200 tys. złotych rocznie, to biuro nieruchomości nie musi być podatnikiem VAT. W momencie jego przekroczenia trzeba będzie „wejść” do VAT.

Biuro nieruchomości – jak zacząć?

W branży nieruchomości liczy się bardzo dobra znajomość rynku. Trzeba nie tylko umieć sprzedawać nieruchomości, ale i wiedzieć, jak pozyskiwać ciekawe okazje. Dzisiejszy rynek nieruchomości coraz bardziej się specjalizuje. Są pośrednicy zajmujący się obrotem nieruchomościami mieszkalnymi, tacy, którzy handlują magazynami albo powierzchniami usługowymi. Specjalizacja może pomóc w wyróżnieniu się i zdobyciu określonej grupy klientów.

Pośrednik nie potrzebuje lokalu na działalność. Jeśli jednak będzie miał grupę kilku współpracowników, przyda się biuro, w którym będzie można się spotkać.

Reklama biura nieruchomości

Pozycja biura nieruchomości zależy od tego, jakie nieruchomości pozyskuje do sprzedaży. Im więcej ciekawych ofert dostępnych na wyłączność, tym lepsze obroty i pozycja biura. Jeśli zależy ci na sporej liczbie klientów, postaw na wysoką jakość usług.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Zbieg tytułów do ubezpieczeń ZUS w 2024 roku – kiedy nie zapłacisz składek?

Kiedy występuje zbieg tytułów do ubezpieczeń? Osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, a jednocześnie jest zatrudniona na umowę o pracę, zawarła umowę o dzieło/zlecenie lub...

Remanent a składka zdrowotna przedsiębiorcy za 2023 rok – uwzględnij różnice remanentowe podczas ustalania podstawy składki

Jak wygląda kwestia remanent a składka zdrowotna? Różnica remanentowa, która powstała po wykonaniu spisu z natury może wpłynąć na wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorcy. Przedstawiamy...

Likwidacja środka trwałego w ewidencji księgowej

Maszyna, samochód lub inny środek trwały służył w firmie do prowadzenia działalności gospodarczej, jednak zużył się i nie będzie już przydatny. Należy przeprowadzić proces...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!