Dlaczego warto założyć konto przedsiębiorcy na biznes.gov.pl? Dostęp do CEIDG

Konto przedsiębiorcy na biznes.gov.pl to rozwiązanie dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które chcą ograniczyć niezbędne formalności do absolutnego minimum. Dzięki rejestracji na portalu rządowym można uniknąć wizyt w urzędach, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na działania sprzyjające rozwojowi biznesu.

Platforma biznes.gov.pl przeznaczona jest dla osób, które już prowadzą lub dopiero zamierzają rozpocząć prowadzenie firmy. Jej cel to wsparcie w realizowaniu spraw dotyczących zakładania i prowadzenia działalności, a tym samym uproszczenie formalności. W ten sposób można załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu – wystarczy założyć konto przedsiębiorcy na rządowym portalu.

Konto przedsiębiorcy – rejestracja

Konto przedsiębiorcy w serwisie biznes.gov.pl to pierwszy krok, aby korzystać ze wszystkich e-usług dostępnych na platformie, a przy tym zyskać dostęp do informacji z rejestru CEIDG, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Założenie takiego konta jest jedynym sposobem, aby załatwiać sprawy w CEIDG przez Internet.

Rejestracja konta przedsiębiorcy możliwa jest w trakcie pierwszego logowania do systemu na stronie biznes.gov.pl. Po założeniu konta użytkownik może bezpłatnie i w jednym miejscu załatwiać sprawy urzędowe w wielu instytucjach takich jak między innymi: Urząd Stanu Cywilnego, Państwowa Inspekcja Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia czy Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Aby zarejestrować konto przedsiębiorcy, należy zalogować się za pomocą jednej z dostępnych usług autoryzacyjnych – Profil Zaufany, mojeID lub e-Dowód. Dostęp do pełnej funkcjonalności założonego konta zapewnia podanie prawidłowego adresu e-mail (bez względu na wybrany sposób logowania).

Konto przedsiębiorcy – logowanie

Każde kolejne logowanie odbywa się za pośrednictwem wybranego sposobu autoryzacji użytkownika (Profil Zaufany, mojeID, e-Dowód). Profil Zaufany wymaga założenia konta na portalu – logowanie za pomocą nazwy użytkownika/adresu e-mail i hasła lub za pomocą banku (wymagana autoryzacja u dostawcy usług).

E-Dowód pozwala na potwierdzenie tożsamości w systemie teleinformatycznym poprzez specjalny czytnik lub aplikację eDO App. MojeID to logowanie do usług bankowości internetowej, które stanowi potwierdzenie tożsamości użytkownika (dostępne dla osób fizycznych) poprzez przekazanie wiarygodnych danych z systemu bankowego (np. PESEL, imię i nazwisko itp.).

Sprawy, które można załatwić po zalogowaniu na serwis biznes.gov.pl to między innymi rejestracja, zawieszenie/wznowienie lub zakończenie działalności, zaświadczenie potwierdzające status podatnika VAT lub zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS.

Konto przedsiębiorcy – CEIDG

Rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG to jedna z najpopularniejszych usług, do jakich zapewnia dostęp platforma biznes.gov.pl. Dzięki temu w dowolnym miejscu i czasie można wypełnić i wysłać wniosek oraz załatwić formalności w urzędzie skarbowym czy Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Po zaakceptowaniu i wysłaniu wniosku informacje zostają automatycznie przekazane do danych instytucji.

Konto przedsiębiorcy pozwala dokonać zmiany danych firmy w CEIDG, a przygotowanie wniosku do wysłania ułatwia specjalny kreator. Wniosek tworzony jest na bazie danych dostępnych w systemie i pytań dopasowanych do konkretnej sprawy. Można zrobić to za pośrednictwem komputera lub urządzenia mobilnego.

Dodatkowo zakładka „Wyszukiwarka firm” po wprowadzeniu danych wybranej firmy pozwala wyszukać ją w systemie CEIDG i KRS. Taką możliwość ma każdy użytkownik platformy, bez względu na to, czy posiada konto przedsiębiorcy.

Jak korzystać z konta przedsiębiorcy?

Konto przedsiębiorcy to baza wiedzy odnośnie do prowadzenia biznesu oraz miejsce, w którym można załatwić większość formalności związanych z prowadzeniem firmy. Na portalu odpowiedź na pytania znajdą przyszli i obecni przedsiębiorcy – zebrano tam między innymi informacje dotyczące aktualnych przepisów i formalności odnoszących się do prowadzenia biznesu oraz treści odnośnie do prowadzenia działalności gospodarczej Czym jest CEIDG? Jak sprawdzić przedsiębiorcę w CEIDG? Jak uzyskać wpis do CEIDG? zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej (import/eksport, podatki, ubezpieczenia społeczne itp.).

Portal biznes.gov.pl zapewnia dostęp do wszystkich pism, jakie zostały wysłane do urzędów za pośrednictwem platformy poprzez zakładkę „Moje sprawy”. Z kolei wnioski do CEIDG dostępne są w zakładce „Moja firma” – to tutaj znajdują się aktualne dane firmy i statusy złożonych wniosków. Informacje o zmianach statusów i odpowiedzi z urzędów znajdują się w zakładce „Powiadomienia”.

Za pośrednictwem biznes.gov.pl można ustanowić pełnomocnictwo. W tym celu w zakładce „Pełnomocnicy” należy złożyć elektroniczny wniosek o wpisanie pełnomocnika/prokurenta do CEIDG. W tym miejscu można także zarządzać udzielonymi już uprawnieniami.

Jeśli na stronie nie ma odpowiedzi na nurtujące pytania, wsparcie zapewnia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Konsultanci dostępni są za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji – jest to formularz zgłoszeniowy, numer telefonu i live chat.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!