Dlaczego warto założyć konto przedsiębiorcy na biznes.gov.pl? Dostęp do CEIDG

Konto przedsiębiorcy na biznes.gov.pl to rozwiązanie dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które chcą ograniczyć niezbędne formalności do absolutnego minimum. Dzięki rejestracji na portalu rządowym można uniknąć wizyt w urzędach, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na działania sprzyjające rozwojowi biznesu.

Platforma biznes.gov.pl przeznaczona jest dla osób, które już prowadzą lub dopiero zamierzają rozpocząć prowadzenie firmy. Jej cel to wsparcie w realizowaniu spraw dotyczących zakładania i prowadzenia działalności, a tym samym uproszczenie formalności. W ten sposób można załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu – wystarczy założyć konto przedsiębiorcy na rządowym portalu.

Konto przedsiębiorcy – rejestracja

Konto przedsiębiorcy w serwisie biznes.gov.pl to pierwszy krok, aby korzystać ze wszystkich e-usług dostępnych na platformie, a przy tym zyskać dostęp do informacji z rejestru CEIDG, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Założenie takiego konta jest jedynym sposobem, aby załatwiać sprawy w CEIDG przez Internet.

Rejestracja konta przedsiębiorcy możliwa jest w trakcie pierwszego logowania do systemu na stronie biznes.gov.pl. Po założeniu konta użytkownik może bezpłatnie i w jednym miejscu załatwiać sprawy urzędowe w wielu instytucjach takich jak między innymi: Urząd Stanu Cywilnego, Państwowa Inspekcja Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia czy Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Aby zarejestrować konto przedsiębiorcy, należy zalogować się za pomocą jednej z dostępnych usług autoryzacyjnych – Profil Zaufany, mojeID lub e-Dowód. Dostęp do pełnej funkcjonalności założonego konta zapewnia podanie prawidłowego adresu e-mail (bez względu na wybrany sposób logowania).

Konto przedsiębiorcy – logowanie

Każde kolejne logowanie odbywa się za pośrednictwem wybranego sposobu autoryzacji użytkownika (Profil Zaufany, mojeID, e-Dowód). Profil Zaufany wymaga założenia konta na portalu – logowanie za pomocą nazwy użytkownika/adresu e-mail i hasła lub za pomocą banku (wymagana autoryzacja u dostawcy usług). E-Dowód pozwala na potwierdzenie tożsamości w systemie teleinformatycznym poprzez specjalny czytnik lub aplikację eDO App. MojeID to logowanie do usług bankowości internetowej, które stanowi potwierdzenie tożsamości użytkownika (dostępne dla osób fizycznych) poprzez przekazanie wiarygodnych danych z systemu bankowego (np. PESEL, imię i nazwisko itp.).

Sprawy, które można załatwić po zalogowaniu na serwis biznes.gov.pl to między innymi rejestracja, zawieszenie/wznowienie lub zakończenie działalności, zaświadczenie potwierdzające status podatnika VAT lub zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS.

Konto przedsiębiorcy – CEIDG

Rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG to jedna z najpopularniejszych usług, do jakich zapewnia dostęp platforma biznes.gov.pl. Dzięki temu w dowolnym miejscu i czasie można wypełnić i wysłać wniosek oraz załatwić formalności w urzędzie skarbowym czy Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Po zaakceptowaniu i wysłaniu wniosku informacje zostają automatycznie przekazane do danych instytucji.

Konto przedsiębiorcy pozwala dokonać zmiany danych firmy w CEIDG, a przygotowanie wniosku do wysłania ułatwia specjalny kreator. Wniosek tworzony jest na bazie danych dostępnych w systemie i pytań dopasowanych do konkretnej sprawy. Można zrobić to za pośrednictwem komputera lub urządzenia mobilnego.

Dodatkowo zakładka „Wyszukiwarka firm” po wprowadzeniu danych wybranej firmy pozwala wyszukać ją w systemie CEIDG i KRS. Taką możliwość ma każdy użytkownik platformy, bez względu na to, czy posiada konto przedsiębiorcy.

Jak korzystać z konta przedsiębiorcy?

Konto przedsiębiorcy to baza wiedzy odnośnie do prowadzenia biznesu oraz miejsce, w którym można załatwić większość formalności związanych z prowadzeniem firmy. Na portalu odpowiedź na pytania znajdą przyszli i obecni przedsiębiorcy – zebrano tam między innymi informacje dotyczące aktualnych przepisów i formalności odnoszących się do prowadzenia biznesu oraz treści odnośnie do prowadzenia działalności zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej (import/eksport, podatki, ubezpieczenia społeczne itp.).

Portal biznes.gov.pl zapewnia dostęp do wszystkich pism, jakie zostały wysłane do urzędów za pośrednictwem platformy poprzez zakładkę „Moje sprawy”. Z kolei wnioski do CEIDG dostępne są w zakładce „Moja firma” – to tutaj znajdują się aktualne dane firmy i statusy złożonych wniosków. Informacje o zmianach statusów i odpowiedzi z urzędów znajdują się w zakładce „Powiadomienia”.

Za pośrednictwem biznes.gov.pl można ustanowić pełnomocnictwo. W tym celu w zakładce „Pełnomocnicy” należy złożyć elektroniczny wniosek o wpisanie pełnomocnika/prokurenta do CEIDG. W tym miejscu można także zarządzać udzielonymi już uprawnieniami.

Jeśli na stronie nie ma odpowiedzi na nurtujące pytania, wsparcie zapewnia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Konsultanci dostępni są za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji – jest to formularz zgłoszeniowy, numer telefonu i live chat.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Kiedy należy złożyć PCC-3A?

Formularz PCC-3A stosowany jest w niektórych przypadkach podczas zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sprawdź, kiedy używa się go zamiast druku PCC-3. Jak go złożyć?...

Czym są niskocenne środki trwałe? Definicja, ewidencja i amortyzacja niskocennych składników majątku

W naszym artykule szczegółowo opiszemy, czym są tzw. niskocenne środki trwałe. Dowiesz się, jakie kryteria muszą spełnić, abyśmy mogli zaklasyfikować je do tej kategorii....

Jak rozliczyć darowiznę z budżetu firmy? Odliczenie darowizny od podatku

Darowiznę może przekazać nie tylko osoba fizyczna, takie prawo mają również przedsiębiorstwa. Sprawdzamy, o czym trzeba pamiętać, robiąc lub przyjmując darowiznę od firmy. Kto...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!