Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Ile trwa wydanie takiego dokumentu? Do czego może być potrzebne? Co, jeśli urząd odmówi jego wydania i co można z tym zrobić? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Składki ZUS to spore obciążenie dla wielu przedsiębiorców, szczególnie tych działających na małą skalę. Specyfiką składek ZUS, tak jak i wielu danin publicznych jest to, że muszą być regulowane terminowo. Żeby sprawdzić, czy przedsiębiorca rozlicza się rzetelnie z ZUS, może być konieczne uzyskanie zaświadczenie o niezaleganiu ZUS.
Spis treści
Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS może być konieczne w wielu sprawach urzędowych, ale przede wszystkim w przypadku starania się o finansowanie bankowe. Gdy przedsiębiorca zainteresowany jest wzięciem kredytu, musi przedstawić w banku zaświadczenie o niezaleganiu z płatnością składek ZUS. Nierzadko takie zaświadczenie wymagane jest także w przypadku starania się o leasing.
Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS można uzyskać poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Posiadanie profilu PUE jest obowiązkowe od 1 stycznia 2023 roku dla każdego płatnika składek.
CZYTAJ TAKŻE: Przedawnienie składek ZUS
Profil taki można założyć na dwa sposoby – albo korzystać z podpisu kwalifikowanego, profilu zaufanego ePUAP albo podczas wizyty w placówce ZUS.
Zaświadczenie wydawane jest na wniosek zainteresowanego. Żeby uzyskać takie zaświadczenie, trzeba najpierw zalogować się do profilu PUE i przejść do zakładki Płatnik. Z katalogu dostępnych usług wybiera się usługę „Złożenie dokumentu ZUS-RWN”. Dalej uzupełniamy dane w elektronicznym wniosku, składamy dyspozycję odbioru zaświadczenia.
W systemie domyślnie zaznaczona jest opcja odbioru elektronicznego zaświadczenia o niezaleganiu ZUS. Jeśli chcemy, by odpowiedź przesłana była w formie papierowej, z odbiorem osobistym albo przez pełnomocnika w placówce ZUS lub pocztą to trzeba zaznaczyć odpowiednią opcję.
Wniosek trzeba podpisać elektroniczne. Wykorzystujemy do tego albo certyfikat kwalifikowany, albo profil zaufany ePUAP, albo podpis poprzez e-dowód. Potem wysyła się wniosek.
CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem
Jeśli zaznaczyliśmy opcję, by zaświadczenie było wystawione w formie elektronicznej, powiadomienie o tym, że można je odebrać, dostępne będzie mailem lub SMS-em. Po pobraniu Urzędowego Poświadczenia Doręczenia (UPD), uzyskujemy dostęp do dokumentu elektronicznego.
Odmowa zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS
W sytuacji, gdy przedsiębiorca zalega z płatnością składek ZUS, urząd nie będzie mógł wydać zaświadczenia o niezaleganiu. Na taką decyzję urzędników można złożyć odwołanie do sądu.
Kiedy wydaje się zaświadczenie o niezaleganiu ZUS?
Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek ZUS wydawane jest bezzwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od daty wpływu wniosku. W sprawach, które nie będą budziły wątpliwości, zaświadczenie wydawane jest „od ręki”.
Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami
CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Ubezpieczenia społeczne i emerytalne
Po złożeniu wniosku o niezaleganiu urząd sprawdza stan rozliczeń. Jeśli nie ma żadnego zadłużenia w płatności składek, to ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek na:
- ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
- Fundusz Pracy,
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- Fundusz Emerytur Pomostowych.
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS to informacja o niezaleganiu z opłacaniem składek do momentu, w którym zaświadczenie zostało wydane. Jeśli masz na swoim koncie jakiekolwiek zaległości, to istnieje ryzyko, że nie otrzymasz zaświadczenia o niezaleganiu.