Czy możliwa jest kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej? Kiedy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę podatkową firmy? Sprawdź, co każdy przedsiębiorca powinien o niej wiedzieć.
Kontrola urzędu skarbowego u wielu przedsiębiorców wzbudza niepokój. Szczególnie kontrola po zamknięciu działalności wydaje się stresująca. Przygotowaliśmy ten tekst, by rozwiać przynajmniej podstawowe wątpliwości w zakresie kontroli podatkowej.
Spis treści
Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – w jakich przypadkach?
Jeśli firma jest aktywna i działa urzędnicy skarbowi mogą skontrolować firmę zawsze. Trzeba jednak pamiętać, że nie mogą działać „ot, tak” i wejść do firmy na kontrolę, kiedy tylko mają na to ochotę. Każda kontrola podatkowa, również kontrola po zamknięciu działalności, musi być zapowiedziana.
Również w takiej sytuacji urzędnicy mogą przeprowadzić kontrolę skarbową. Będzie ona wtedy dotyczyła okresu prowadzenia działalności gospodarczej. Mówiąc wprost, jeśli działalność zamkniesz w 2021, to jeśli urząd przeprowadzi kontrolę w 2022 lub 2023 to będzie mogła dotyczyć tylko okresu, w którym prowadziłeś działalność.
CZYTAJ TAKŻE: Spóźnienie w płatności podatku. Co mi grozi, gdy nie zapłacę zaliczki w terminie
Czy wiesz, że…?
Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – po co urząd ją przeprowadza?
Urząd przeprowadza kontrolę już po zakończeniu działalności, żeby sprawdzić, czy wszystkie kwoty należne fiskusowi zostały właściwie naliczone, czy deklaracje zostały złożone, a także czy obliczenia dokonywane w księgach rachunkowych się zgadzają. Mówiąc bardziej formalnie, „kontrola podatkowa pozwala zweryfikować, czy kontrolowany podatnik wywiązał się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego”.
Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – jaki okres obejmuje?
Kontrola podatkowa może dotyczyć okresu do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Okres przedawnienia wynosi pięć pełnych lat podatkowych.
Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – dokumenty
Jak już wspomniano, kontrola podatkowa obejmuje sprawdzenie dokumentów księgowych. Podatnik ma obowiązek przechowywać wszystkie dokumenty do czasu przedawnienia się zobowiązania podatkowego, czyli przez 5 lat.
Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – jak się do niej przygotować?
Po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli warto przygotować wszystkie dokumenty, które będą potrzebne do zweryfikowania stanu faktycznego przez urząd.
Podatnik ma obowiązek przechowywać dokumenty do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy firma jest zamknięta lub zawieszona. Odrębne przepisy mogą nakazywać przechowywanie dokumentów dłużej. Może się tak zdarzyć, jeśli np. podatnik korzysta z pomocy publicznej. Nawet jeśli jednak jakiś przepis nakazuje mu przechowywać określone dokumenty przez 10 lat, to i tak urzędnicy skarbowi mogą dokonać kontroli okresu do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Kontrola podatkowa prowadzona może być w siedzibie podatnika. Podatnik musi udostępnić miejsce, w którym kontrola będzie prowadzona.
Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – termin przedawnienia
Ogólna zasada mówi, że termin przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosi 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W określonych sytuacjach jednak termin ten może ulec wydłużeniu. Może się tak zdarzyć, jeśli bieg przedawnienia w ogóle się nie rozpoczął, bo np. zapłata podatku została rozłożona na raty, albo gdy bieg przedawnienia jest zawieszony, np. po wniesieniu sprawy do sądu administracyjnego lub zostanie przerwany w wyniku ogłoszenia upadłości.
CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie zaległości podatkowych. Kiedy można się o nie starać?
Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej – zakończenie kontroli
Kontrola podatkowa kończy się sporządzeniem protokołu. Protokół kontroli podatkowej podlega odwołaniu. Można więc nie zgodzić się z ustaleniami kontroli skarbowej.
Podsumowując, urząd może przeprowadzić kontrolę podatkową, nawet gdy firma jest już zamknięta.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.