Czy możliwa jest kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej? Kiedy urząd skarbowy może przeprowadzić kontrolę podatkową firmy? Sprawdź, co każdy przedsiębiorca powinien o niej wiedzieć.
Kontrola urzędu skarbowego u wielu przedsiębiorców wzbudza niepokój. Szczególnie kontrola po zamknięciu działalności wydaje się stresująca. Przygotowaliśmy ten tekst, by rozwiać przynajmniej podstawowe wątpliwości w zakresie kontroli podatkowej.
Kontrola po zamknięciu działalności – w jakich przypadkach?
Jeśli firma jest aktywna i działa urzędnicy skarbowi mogą skontrolować firmę zawsze. Trzeba jednak pamiętać, że nie mogą działać „ot, tak” i wejść do firmy na kontrolę, kiedy tylko mają na to ochotę. Każda kontrola podatkowa, również kontrola po zamknięciu działalności, musi być zapowiedziana.
Również w takiej sytuacji urzędnicy mogą przeprowadzić kontrolę skarbową. Będzie ona wtedy dotyczyła okresu prowadzenia działalności gospodarczej. Mówiąc wprost, jeśli działalność zamkniesz w 2021, to jeśli urząd przeprowadzi kontrolę w 2022 lub 2023 to będzie mogła dotyczyć tylko okresu, w którym prowadziłeś działalność.
CZYTAJ TAKŻE: Spóźnienie w płatności podatku. Co mi grozi, gdy nie zapłacę zaliczki w terminie
Po co urząd przeprowadza kontrolę?
Urząd przeprowadza kontrolę już po zakończeniu działalności, żeby sprawdzić, czy wszystkie kwoty należne fiskusowi zostały właściwie naliczone, czy deklaracje zostały złożone, a także czy obliczenia dokonywane w księgach rachunkowych się zgadzają. Mówiąc bardziej formalnie, „kontrola podatkowa pozwala zweryfikować, czy kontrolowany podatnik wywiązał się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego”.
Jaki okres obejmuje kontrola po zamknięciu działalności?
Kontrola podatkowa może dotyczyć okresu do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Okres przedawnienia wynosi pięć pełnych lat podatkowych.
Dokumenty podczas kontroli
Jak już wspomniano, kontrola podatkowa obejmuje sprawdzenie dokumentów księgowych. Podatnik ma obowiązek przechowywać wszystkie dokumenty do czasu przedawnienia się zobowiązania podatkowego, czyli przez 5 lat.
Jak przygotować się do kontroli podatkowej?
Po otrzymaniu zawiadomienia o kontroli warto przygotować wszystkie dokumenty, które będą potrzebne do zweryfikowania stanu faktycznego przez urząd.
Podatnik ma obowiązek przechowywać dokumenty do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy firma jest zamknięta lub zawieszona. Odrębne przepisy mogą nakazywać przechowywanie dokumentów dłużej. Może się tak zdarzyć, jeśli np. podatnik korzysta z pomocy publicznej. Nawet jeśli jednak jakiś przepis nakazuje mu przechowywać określone dokumenty przez 10 lat, to i tak urzędnicy skarbowi mogą dokonać kontroli okresu do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Kontrola podatkowa prowadzona może być w siedzibie podatnika. Podatnik musi udostępnić miejsce, w którym kontrola będzie prowadzona.
Termin przedawnienia
Ogólna zasada mówi, że termin przedawnienia zobowiązania podatkowego wynosi 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W określonych sytuacjach jednak termin ten może ulec wydłużeniu. Może się tak zdarzyć, jeśli bieg przedawnienia w ogóle się nie rozpoczął, bo np. zapłata podatku została rozłożona na raty, albo gdy bieg przedawnienia jest zawieszony, np. po wniesieniu sprawy do sądu administracyjnego lub zostanie przerwany w wyniku ogłoszenia upadłości.
CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie zaległości podatkowych. Kiedy można się o nie starać?
Zakończenie kontroli podatkowej
Kontrola podatkowa kończy się sporządzeniem protokołu. Protokół kontroli podatkowej podlega odwołaniu. Można więc nie zgodzić się z ustaleniami kontroli skarbowej.
Podsumowując, urząd może przeprowadzić kontrolę podatkową, nawet gdy firma jest już zamknięta.