Co to są koszty pośrednie?

Zarządzanie kosztami jest ważne w każdym biznesie. Jednym z pojęć, które pojawia się przy okazji kalkulacji wydatków, są koszty pośrednie. Czym są? Jaki jest podział kosztów pośrednich?

Koszty pośrednie to koszty, których nie można zakwalifikować bezpośrednio do wydatków związanych z wytwarzaniem produktu czy usługi. Takie wydatki nie są bezpośrednio widoczne w cenie produktu, ale trzeba je ponieść. Kosztami pośrednimi są np. koszty wynagrodzeń, czy koszty energii i surowców.

Co zawierają koszty pośrednie?

Koszty pośrednie trzeba ponieść, żeby działalność mogła funkcjonować. Oczywiście powinny być jak najmniejsze. Jednak ograniczenie kosztów pośrednich, takich jak koszty wynagrodzeń pracowników, nie zawsze jest możliwe.

Podział kosztów pośrednich

Koszty pośrednie to koszty, których nie da się przypisać do żadnej konkretnej czynności w firmie. Mówiąc inaczej, to te wydatki, które rozkładają się na wszystkie działy w firmie. Nie da się ich uniknąć i wciąż umożliwić funkcjonowanie firmie.

Do kosztów pośrednich zalicza się między innymi:

  •  koszty ogólnego zarządu (koszty administracji, księgowości, itp.),
  •  koszty utrzymania budynków i urządzeń,
  •  koszty ochrony i bezpieczeństwa,
  •  koszty badań i rozwoju,
  • koszty reklamy i promocji.

Specyfiką kosztów pośrednich jest to, że nie da się ich przypisać do konkretnych produktów.

Wybór metody podziału kosztów pośrednich zależy od wielu czynników, takich jak: rodzaj produktu czy usługi, struktura kosztów, dostępność danych, cel i zakres podziału.

Co wlicza się do kosztów pośrednich?

Koszty pośrednie stanowią istotną część każdego budżetu firmowego. Obejmują one wszelkie koszty, które nie są bezpośrednio związane z produkcją lub sprzedażą towarów, lub usług. Najczęściej koszty pośrednie to koszty administracyjne, w które wliczają się wynagrodzenia dla pracowników biurowych, wynajmy, leasingi

Koszty pośrednie – przykłady

Koszty bezpośrednie to takie, które są związane z osiąganymi przez firmę przychodami, koszt pośredni z kolei to koszt dodatkowy ponoszony przy prowadzeniu przedsiębiorstwa. Podział ten jest oczywiście wyłącznie umowny. 

Koszty są pośrednie kiedy nie są bezpośrednio związane z produkcją lub sprzedażą, ale są niezbędne do jej prowadzenia. Przykładem takich kosztów są koszty administracyjne, koszty ogólnego zarządu, koszty utrzymania maszyn i urządzeń. 

Koszty administracyjne to koszty, które firma ponosi na prowadzenie biura i zatrudnianie pracowników administracyjnych. Są to koszty stałe i muszą być ponoszone niezależnie od tego, jaka dużą sprzedaż generuje firma.

Ustalenie kosztów pośrednich, jak i bezpośrednich pozwala lepiej planować budżet firmowy, a co za tym idzie pracować nad rentownością.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Dodatek do emerytury – kto może na niego liczyć?

Dodatek do emerytury pozwala zwiększyć kwotę podstawowego świadczenia emerytalnego. Aby go uzyskać, należy złożyć stosowny wniosek lub osiągnąć określony przepisami wiek. Dodatek do emerytury może...

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 – utrata ważności i nowe opłaty

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 to rozwiązanie dla osób, które mają wątpliwości odnośnie do prawidłowości zastosowania regulacji podatkowych. Uzyskanie informacji od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej...

Kim jest pracownik młodociany? Kiedy można go zatrudnić? Zmiany w prawie dotyczącym zatrudnienia młodocianych

Pracownik młodociany podejmuje zlecenia zarobkowe przede wszystkim po to, aby zdobyć określone kwalifikacje zawodowe. Zatrudnienie młodocianych w celu przygotowania zawodowego jest możliwe, jeśli osoba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!