Lejek sprzedażowy – co to jest i jak działa?

Lejek sprzedażowy to bardzo ważny element biznesu online. Jak działają lejki sprzedażowe? Sprawdź, do czego ich potrzebujesz jako przedsiębiorca. Jak się je tworzy?

Lejek sprzedażowy wykorzystuje się w marketingu. Ich głównym zadaniem jest sprawienie by klienci, którzy zajrzeli na stronę internetową, dokonali zakupu. To sprawienie by droga, którą przechodzi klient od pierwszego kontaktu z marką, doprowadziła do zakupu.

Lejek sprzedażowy – co to?

Mówiąc wprost, lejki sprzedażowe pomagają uzyskać lepszy zwrot z inwestycji. Lejki sprzedażowe są zestawem komunikatów ułożonych w odpowiedni sposób. Chodzi o to, by najpierw zaciekawić klienta, a potem doprowadzić klienta do decyzji zakupowej, a potem do akcji zakupowej.

Każdy kolejny etap polega na zawężaniu grupy potencjalnych odbiorców. Na samym dole lejka, są już wyłącznie ci, którzy są gotowi do zakupu produktu lub usługi. Zasada działania lejka polega na tym, że najpierw zdobywa się uwagę szerokiego grona osób, a po wzbudzeniu zainteresowania zawężamy grupę odbiorców.

CZYTAJ TAKŻE: 9 pomysłów na marketing internetowy małej firmy

Lejek sprzedażowy – po co go tworzyć?

Lejki sprzedażowe potrzebne są dlatego, że bardzo rzadko zdarza się, że klient od razu po wejściu na stronę internetową kupi konkretny produkt. W branży internetowej konieczne będzie stworzenie zestawu przekazów, które w różnych systemach reklamowych będą nakłaniały potencjalnych klientów do działania. Lejek sprzedażowy ma zdobyć uwagę, zainteresować, wzbudzić zainteresowanie i skłonić do kupna.

Lejek sprzedażowy – jak działa?

Pierwszym elementem jest zdobycie uwagi. Wciąż jest wiele osób, które w ogóle nie słyszały o naszym produkcie lub usłudze. Gdy osoba, której uwagę chcemy wzbudzić, po raz pierwszy trafi na górę lejka, zaczynamy wysyłać kolejne komunikaty, które mają zamiar zachęcić ją do przejścia dalej lub odsiania, jeśli nie jest zainteresowana.

Lejek sprzedażowy polega bowiem na tym, że każdy kolejny etap odsiewa większą grupę potencjalnych klientów. Pierwszy element lejka stanowią m.in. wpisy na blogu, podkasty, filmy poradnikowe, zestawienia. W tym przypadku raczej nie piszemy o firmie. Chodzi o to, by zbudować zainteresowanie szeroko. Możemy np. skłonić zainteresowanego do tego, by polubił nasz fanpejdż albo zapisał się do newslettera. Ważnym elementem jest to by pozyskać kontakt do odbiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Content marketing – na czym polega?

Lejek sprzedażowy – zainteresowanie

Gdy pozyskaliśmy kontakt do potencjalnego zainteresowanego, możemy regularnie przesyłać tej osobie kolejne treści. Co istotne, nie mogą to być jeszcze materiały sprzedażowe. Chodzi o to, by dopiero zbudować potrzebę, wyjaśnić działanie i skuteczność oferty. I tu dochodzimy do najtrudniejszego elementu. To przefiltrowanie tych, którzy „dotarli” do tego etapu, by zacząć ich monetyzować.

Lejek sprzedażowy – klasyfikacja leadów

Pomocny w klasyfikacji leadów będzie przede wszystkim bezpośredni feedback od obecnych klientów lub osób, które są już na ostatnim etapie lejka. Dopiero wtedy rozpoczynamy działania sprzedażowe. Jednak trzeba to czynić bardzo delikatnie by nie zrazić klienta od razu do siebie.

CZYTAJ TAKŻE: Marketing szeptany. Jak działa?

Najważniejsze w lejkach sprzedażowych jest to by właściwie sklasyfikować leady, które pojawiły się w bazie. Ważne są nie tylko te, które są bezpośrednio zainteresowane kupnem produktu lub usługi. Ważne jest właściwe zagospodarowanie również tych, którzy wciąż nie widzą potrzeby zakupu. Im podsyłamy treści poradnikowe i ciekawostki tematyczne. Dopiero gdy zainteresujemy ich w stopniu pozwalającym na zakup produktu, kierujemy w ich stronę treści sprzedażowe.

Lejek sprzedażowy – działania posprzedażowe

Lejek sprzedażowy opiera się także na dobrze stworzonej obsłudze posprzedażowej. Można spróbować sprzedać dodatkowy produkt, szkolenie, dać bonus na kolejne zakupy.

Lejek sprzedażowy – jak go zbudować?

Żeby zbudować własny lejek sprzedażowy, dobrze jest właściwie rozpoznać grupę docelową. Musisz wiedzieć, jakie są potrzeby tych klientów, co skłania ich do zakupu, jak można ich zaangażować do konkretnej akcji.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak zarobić jak najwięcej, czyli czym jest maksymalizacja zysku?

Firmy konsekwentnie dążą do osiągnięcia jak najwyższych profitów. Przyglądamy się, co wpływa na maksymalizację zysków, odpowiadamy na pytania: czym jest, jakie są jej cele...

Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla osób fizycznych

Podatek od nieruchomości dotyczy bardzo dużej grupy osób, jednak nie każdy właściciel mieszkania, domu lub gruntów musi go zapłacić. Sprawdzamy, kto i na jakich...

Dofinansowanie na szkolenia

Jak podnieść kwalifikacje swoich pracowników, jak sprawniej prowadzić swoją firmę? Nowe umiejętności zdobędziesz biorąc udział w szkoleniach. Teraz najważniejsza informacja: nie musisz finansować wyspecjalizowanych...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!