Nazwa firmy to coś, na co dalej się nie zdecydowałeś? Zastanawiasz się, czy na pewno ma znaczenie? Przeczytaj i dowiedz się, czy to ważny element i jak stworzyć dobrą nazwę firmy.
Nazwa firmy nie dla wszystkich jest istotna. Niektórzy przedsiębiorcy nie przywiązują do niej dużego znaczenia. Są i tacy, którzy z procesu wymyślania nazwy dla firmy robią bardzo ważne wydarzenie. Czy to, jak nazwiesz firmę, ma znaczenie?
Spis treści
Nazwa firmy jednoosobowej – czy ma znaczenie?
Niezależnie od tego, czy przywiązujemy duże znaczenie do nazwy, czy też nie, o jednej rzeczy trzeba pamiętać. Niezależnie od tego, jak ma nazywać się firma, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi ona zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.
Nazwa firmy, jak i firma w znaczeniu prawnym są tym samym. Podstawowym elementem nazwy firmy jest więc imię i nazwisko przedsiębiorcy. Można, choć nie trzeba dodać do nazwy dodatkowe określenie, albo wskazanie nazwy przedsiębiorcy.
Gdy mamy do czynienia z osobą prawną, czyli np. spółką kapitałową lub spółką z o.o. to konieczne jest zawsze określenie rodzaju spółki, np. spółka z o.o., czy spółka akcyjna. Jeśli zastanawiasz się, jakie są przepisy dotyczące nazywania spółek, sprawdź odpowiedni artykuł na biznes.gov.pl.
Czy wiesz, że…?
Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Po co nazywać firmę?
Nazwa przedsiębiorstwa ma wyróżniać je od innych. Może też od razu wskazywać klientowi, czym firma się zajmuje i co oferuje. Unikalna, chwytliwa nazwa umożliwi nam stanie się natychmiast rozpoznawalnymi na rynku. Ważna jest więc zarówno z prawnego, jak i marketingowego punktu widzenia.
Jej nazwa nie może wprowadzać klientów w błąd.
W przypadku gdy chcemy, by stała się marką, to warto od początku już się zabezpieczyć. Gdy dokonamy rejestracji nazwy, to jako przedsiębiorca mamy prawo do zgłoszenia wszelkich naruszeń związanych z marką albo naprawienia wszystkich szkód, które zostały dokonane w związku z naruszeniami marki.
Imię i nazwisko w nazwie firmy
Pełna nazwa firmy jednoosobowej to imię i nazwisko przedsiębiorcy razem z ewentualnym dopiskiem (np. oznaczeniem działalności). Na fakturze i innych dokumentach księgowych musimy stosować zawsze pełną nazwę firmy. W codziennym kontakcie z klientami, kontrahentami można używać nazwy skróconej (bez imienia i nazwiska).
Dobra nazwa firmy
Dobra nazwa firmy oprócz imienia i nazwiska przedsiębiorcy może też mieć dopisek dotyczący rodzaju prowadzonej działalności (na przykład: zakład mechaniczny Jan Kowalski). Nazwa taka nie może wprowadzać w błąd, czyli piekarnia nie może być oznaczona np. jako serwis mechaniczny Jan Kowalski.
Warto pamiętać o tym, jeśli w ramach swojej działalności jednoosobowej planujemy podejmować różne zajęcia. Jeśli więc chcemy prowadzić dwa kompletnie różne biznesy, lepiej ogranicz się do swojego imienia i nazwiska, lub wybierz nazwę, która nie wskazuje bezpośrednio na to, czym zajmuje się firma (przykładowo: Jan Kowalski Porady Eksperckie).
Jak wymyślić nazwę firmy?
Poszukując pomysłu na nazwę dla swojej firmy, warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami. Przede wszystkim, nazwa Twojej firmy powinna być unikatowa. Aby upewnić się, że tak będzie, zrób podstawowy research: wpisz nazwę, nad którą się zastanawiasz w Google, wyszukaj ją na social mediach. Jeśli znajdziesz firmy, o podobnych nazwach, sprawdź gdzie i w jakiej branży działają. O ile firma o podobnej nazwie, która działa w innej branży i na innym kontynencie nie będzie problemem, o tyle Twoje bezpośrednia konkurencja działająca w Twoim mieście zdecydowanie Ci ich przysporzy.
Pamiętaj, że dobra nazwa dla firmy powinna być nie tylko oryginalna, ale również łatwa do zapamiętania. Oznacza to, że tworząc ją, warto ograniczyć się do dwóch słów, raczej niezbyt skomplikowanych. Wiele nazw działalności czerpie z języka angielskiego, co w niektórych przypadkach może być dość problematyczne. Jeśli zastanawiasz się, czy użyć słów z języka obcego w swojej nazwie, zastanów się, jak prawdopodobne jest, że Twoi docelowi odbiorcy są z tymi słowami lub tym językiem zaznajomieni.
Tworząc nazwę firmy, pamiętaj również, że obecnie ciężko jest prowadzić biznes bez obecności w Internecie. Zaczynając, możesz korzystać tylko z mediów społecznościowych, ale może nadejść moment, w którym będziesz potrzebować strony internetowej. Na taki wypadek warto sprawdzić, czy wolna jest domena odpowiadająca naszej nazwie firmy.
Tworząc nazwę marki, mamy dwie zasadnicze możliwości: możemy stworzyć nazwę uniwersalną, albo taką, która od razu będzie wskazywać na to czym się zajmujemy i cechy naszej firmy. Każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Nazwa uniwersalna będzie lepsza dla osób, które rozwijają swój biznes w wielu kierunkach. Ta wskazująca na to, czym się zajmujemy będzie stanowić jasną informację dla naszym klientów.
Nie masz kompletnie pomysłu na to, jak nazwać swoją firmę? Możesz skorzystać z jednego z licznych generatorów nazw firm. Zanim jednak przywiążesz się do nazwy, którą taki program zaproponuje, sprawdź, czy na pewno nie istnieje jeszcze firma, która się tak nazywa.
Pamiętaj też, że zawsze masz możliwość zmiany wybranej przez Ciebie nazwy firmy. Jej zmiana wymaga jedynie aktualizacji formularza CEIDG-1, co zajmuje dosłownie kilka minut. Oczywiście, inaczej będzie wyglądać sytuacja, w której Twoi klienci są już do Twojej nazwy przywiązani. Wówczas będziesz musiał przede wszystkim zadbać o rozpromowanie nowej nazwy. Niemniej, z punktu widzenia formalnego jest to bardzo proste zadanie, jeśli więc jesteś początkującym przedsiębiorcą, nie obawiaj się najpierw ograniczyć do imienia i nazwiska, a nazwę firmy wymyślić z czasem.
Nazwa a logo firmy
Dokonując wyboru nazwy firmy, warto zastanowić się, czy chcemy, aby nasza firma miała również logo. Tutaj nie ma przymusu prawnego, logo nie jest obowiązkowe. Może jednak znacznie ułatwić promowanie Twojej firmy. Początkujący przedsiębiorcy często decydują się na jego samodzielne wykonanie, jednak znacznie lepszym pomysłem jest powierzenie tego zadania osobie, która tworzeniem takich designów zajmuje się zawodowo.
Nazwa a znak towarowy
Znak towarowy może, ale nie musi być tym samym co nazwa twojej firmy. Znak towarowy jest chroniony na mocy przepisów prawa własności przemysłowej. Możesz zarejestrować go w urzędzie patentowym, aby zastrzec sobie wyłączność do jego używania na 10 lat. Pamiętaj jednak, że zastrzeżenie znaku towarowego nie jest procesem tak prostym, jak wymyślenie nazwy firmy i zgłoszenie jej do odpowiedniego urzędu. Procedura jego rejestracji jest procesem bardziej skomplikowanym, a więcej o jego przebiegu przeczytasz w naszym artykule: Czym jest znak towarowy i w jaki sposób go zdobyć?
Jak nadać nazwę firmie?
Choć wymyślenie najlepszej nazwy dla firmy to najbardziej skomplikowane zadanie w tym procesie, pozostają jeszcze kwestie formalne. Aby oficjalnie nadać nazwę firmie, musisz wpisać ją do CEIDG. Jeśli dopiero zaczynasz działalność gospodarczą, przeczytaj nasz artykuł: Jak wypełnić wniosek CEIDG? Przy rejestracji działalności zostaniesz poproszony o podanie m.in. nazwy firmy.
A co, jeśli prowadzisz już firmę, ale chcesz zmienić jej nazwę? To bardzo proste! Wystarczy wybrać opcję Zmiany danych w CEIDG na biznes.gov.pl. Po kliknięciu 'Załatw sprawę online’ zostaniesz poproszony o podanie daty zajścia zmiany, a następnie wybrania danych, które chcesz zmienić. Na liście wybierz 'Nazwa firmy’ i kliknij 'Dalej’.
Będziesz musiał potwierdzić aktualność swojego adresu zamieszkania, a następnie będziesz mógł podać:
- pełną nazwę firmy – musi zawierać co najmniej imię i nazwisko wnioskodawcy i mieć maksymalnie 512 znaków;
- nazwę firmy skróconą – to nazwa, którą posługujesz się na co dzień, nie musi zawierać imienia i nazwiska.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.