Firmy konsekwentnie dążą do osiągnięcia jak najwyższych profitów. Przyglądamy się, co wpływa na maksymalizację zysków, odpowiadamy na pytania: czym jest, jakie są jej cele i jak można ją osiągnąć.
Mówiąc najprościej, termin maksymalizacja zysku odnosi się do koncepcji, w której najważniejszym (bywa, że jedynym celem) firm jest osiągnięcie jak największych dochodów w możliwie krótkim czasie. Spójrzmy, w jaki sposób osiągany jest ten cel.
Spis treści
Na czym polega maksymalizacja zysku?
Maksymalizacja zysku to najważniejszy cel działania przedsiębiorstw. Na czym jednak polega? To dążenie przedsiębiorstwa do osiągnięcia jak największej różnicy między przychodami a kosztami. Taka różnica zależy od ceny, produkcji i kosztów wytworzenia produktów.
Dzięki maksymalizacji zysku rośnie wartość firmy, a to m.in. przekłada się na zainteresowanie inwestorów i akcjonariuszy.
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? |
W praktyce maksymalizacja zysku polega na ciągłym dążeniu do osiągnięcia jak największych przychodów. Środkiem jest zwiększanie produkcji i sprzedaży przy jednoczesnym obniżaniu kosztów.
Aby maksymalizować zysk przedsiębiorstwo musi m.in.:
- modernizować produkcję,
- usprawniać swoje funkcjonowanie,
- wprowadzać innowacyjne produkty,
- ulepszać marketing służący zwiększeniu sprzedaży produktów/usług,
- zdobywać nowe rynki,
- rozbudować sieć sprzedaży,
- poprawić logistykę,
- zwiększać kompetencje pracowników,
- ograniczać koszty prowadzenia działalności.
Maksymalizacja zysku ma wpływ na zdolność firm do inwestowania czy poziom zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie.
Spójrzmy z bliska, co się wiąże z maksymalizacją zysku. Należy przyjrzeć się relacjom między zakupem materiałów, surowców czy maszyn i produkcją, a sprzedażą. Jeżeli koszty zakupów i produkcji są wyższe niż kwoty uzyskane ze sprzedaży, to firma ponosi straty. Przedsiębiorca, któremu zależy na maksymalizacji zysku, powinien tak dobrać poziom produkcji aby osiągnąć jak największy zysk.
Jednak nowoczesne firmy coraz częściej muszą pogodzić dążenie do jak największych profitów ze koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu. To coraz bardziej popularne podejście, które każe biznesowi uwzględniać inne czynniki poza maksymalizacją zysku. Zgodnie z tą perspektywą, przedsiębiorstwa powinny również zwracać uwagę na potrzeby i interesy otoczenia, np. społeczności lokalnej czy kwestie środowiskowe.
Część ekonomistów, przedsiębiorców i szefów korporacji podkreśla, że można pogodzić dążenie do maksymalnie wysokiego profitu z działalności, a jednocześnie kierować się społeczną odpowiedzialnością biznesu np. przestrzegać praw pracowniczych, troszczyć się o środowisko naturalne, działać etycznie czy budować relacje i poprawiać dobrostan społeczności lokalnej. Argumentują, że wrażliwość społeczna jest doceniana przez klientów i daje przewagę konkurencyjną.
Maksymalizacja zysku przy założeniach konkurencji doskonałej
Czym jest konkurencja doskonała? To model rynku, w którym żaden uczestnik nie ustala indywidualnie ceny. Równowaga rynkowa wynika z zależności pomiędzy popytem i podażą.
Dla konkurencji doskonałej charakterystyczne jest:
- występowanie wielu kupujących i sprzedających,
- wszystkie produkty są identyczne,
- nowe firmy łatwo wchodzą na rynek, nie ma barier technicznych lub prawnych,
- uczestnicy rynku mają pełną informację na temat wszystkich aspektów prowadzonej działalności gospodarczej.
W takich warunkach firmy nie mają wpływu na cenę rynkową. Muszą zaakceptować cenę ustaloną na rynku i dostosować do niej swoją produkcję.
Przeciwieństwem dla konkurencji doskonałej jest działalność w warunkach monopolu, kiedy przedsiębiorca ustala cenę produktów i usług.
Maksymalizacja zysku przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej następuje gdy przychód krańcowy jest równy kosztowi krańcowemu. Przychód krańcowy to dodatkowy przychód, który firma uzyskuje ze sprzedaży dodatkowej jednostki produktu. Koszt krańcowy to natomiast dodatkowy koszt, który firma ponosi w związku z wyprodukowaniem dodatkowej jednostki produktu.
W punkcie przecięcia się krzywych MR i MC firma osiąga maksymalny zysk:
- gdy MR > MC, firma może zwiększyć zysk, zwiększając produkcję,
- gdy MR < MC, firma może zwiększyć zysk, zmniejszając produkcję,
- gdy MR = MC, firma osiąga maksymalny zysk.
Warto podkreślić, że w warunkach konkurencji doskonałej firmy mogą osiągać jedynie normalny zysk. Co to znaczy? To zysk, który wystarcza do pokrycia kosztów utraconych możliwości, czyli zysku, który firma mogłaby uzyskać, gdyby zainwestowała swoje pieniądze w inny sposób.
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.