Marketing szeptany. Jak działa?

Marketing szeptany rozwinął się szczególnie mocno za sprawą internetu. Może pomóc, ale i w równym stopniu zaszkodzić. Na czym polega ten rodzaj marketingu?

Dla wielu osób marketing szeptany jest jedną z najbardziej skutecznych metod reklamowania swojej firmy. Inni uważają, że to pierwszy krok do pogorszenia wizerunku swojej firmy. Na czym dokładnie polega ten marketing?

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany działa na podobnej zasadzie jak plotka. Plotkowanie istnieje praktycznie od zawsze i do rozwoju plotek wcale nie potrzebujemy internetu. Gdy jednak sieć internetowa zaczęła się rozwijać kilkadziesiąt lat temu, marketingowcy stwierdzili, że warto wykorzystywać mechanizm plotki.

Marketing szeptany opiera się na założeniu, że najlepszą reklamą, wizytówką firmy, czy produktu są klienci, użytkownicy, którzy sami, w sposób naturalny przekazują dobre informacje o marce. Najważniejszą rolę odgrywają tu więc klienci.

Specjaliści marketingu odpowiadają za kierowanie dyskusji w taką stronę, by jak najskuteczniej rozchodziły się odpowiednie informacje. I co najważniejsze, by przekaz skłonił do zakupu produktu lub skorzystania z usługi innych klientów. Musi się to jednak odbywać w sposób nienachalny i naturalny.

Mówiąc inaczej, szeptany marketing to po prostu przekazywanie rekomendacji przez klientów innym osobom. Wszystko dlatego, że ci, których znamy, wzbudzają w nas większe zainteresowanie.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Skuteczność plotki

Taki marketing może być wyjątkowo skuteczny. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wszystkie działania marketingowe powinny być etyczne. Nie można więc mówić źle o konkurencji, nie wolno też kłamać. W idealnym świecie taki marketing opiera się na przekazywaniu zalet produktu w sposób wyważony. Odbiorcy bowiem bardzo szybko wyłapią, że opisywanie produktu wyłącznie w kategorii zalet nie musi być szczere.

Ile kosztuje szeptany marketing?

Marketing szeptany to jeden z najprostszych sposobów zbudowania wiarygodności wśród klientów. Jest też bardzo skuteczny. Im lepiej znamy media społecznościowe, grupy na forach internetowych, tym lepiej będzie wykorzystać jego zalety.

Dziś na rynku można znaleźć firmy, które oferują umieszczanie pozytywnych postów pod wpisami na blogach, moderowanie dyskusji na forach internetowych, a także w mediach społecznościowych. To również dodawanie opinii bezpośrednio pod kartami produktowymi w sklepach internetowych. Koszt obsługi takiej firmy zależy od liczby wpisów, ale jest to przynajmniej kilkaset złotych za paczkę wpisów.

Jak już wspomnieliśmy, ten rodzaj marketingu może też spowodować, że wizerunek naszej firmy ucierpi. W jaki sposób? Nieumiejętnie prowadzony, zbyt nachalnie zachwalający produkty może znacząco obniżyć wiarygodność takich działań, co przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Podobnie szkalowanie konkurencji może doprowadzić do niezbyt korzystnej konfrontacji z konkurentem.

Jeśli więc decydujemy się na szeptany marketing, koniecznie musimy poznać zalety i wady takiego rozwiązania. Bo nie sztuką jest robić cokolwiek. Ważne by to, na co się zdecydujemy, przyniosło nam jak najwięcej korzyści.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Kod zawodu ZUS pracownika biurowego

Pracownik biurowy pełni kluczową rolę w funkcjonowaniu firmy. Główny kod tego zawodu to 41: „Sekretarki, operatorzy urządzeń biurowych i pokrewni”.  Czym się zajmuje pracownik biurowy? Do...

Kod zawodu ZUS sprzedawcy

Kod zawodu sprzedawcy zależy od branży, w której pracuje oraz zakresu jego obowiązków. Główny kod to 52, który oznacza „Sprzedawcy i pokrewni”. Sprzedawca na targowisku...

Kod zawodu ZUS robotnika gospodarczego i czym się zajmuje

Zadaniem robotnika gospodarczego jest m.in. utrzymanie porządku w budynkach i na terenie posesji. Jaki jest jego kod zawodu? Czym zajmuje się robotnik gospodarczy? Do obowiązków robotnika...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!