Marketing szeptany. Jak działa?

Marketing szeptany rozwinął się szczególnie mocno za sprawą internetu. Może pomóc, ale i w równym stopniu zaszkodzić. Na czym polega ten rodzaj marketingu?

Dla wielu osób marketing szeptany jest jedną z najbardziej skutecznych metod reklamowania swojej firmy. Inni uważają, że to pierwszy krok do pogorszenia wizerunku swojej firmy. Na czym dokładnie polega ten marketing?

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany działa na podobnej zasadzie jak plotka. Plotkowanie istnieje praktycznie od zawsze i do rozwoju plotek wcale nie potrzebujemy internetu. Gdy jednak sieć internetowa zaczęła się rozwijać kilkadziesiąt lat temu, marketingowcy stwierdzili, że warto wykorzystywać mechanizm plotki.

Marketing szeptany opiera się na założeniu, że najlepszą reklamą, wizytówką firmy, czy produktu są klienci, użytkownicy, którzy sami, w sposób naturalny przekazują dobre informacje o marce. Najważniejszą rolę odgrywają tu więc klienci.

Specjaliści marketingu odpowiadają za kierowanie dyskusji w taką stronę, by jak najskuteczniej rozchodziły się odpowiednie informacje. I co najważniejsze, by przekaz skłonił do zakupu produktu lub skorzystania z usługi innych klientów. Musi się to jednak odbywać w sposób nienachalny i naturalny.

Mówiąc inaczej, szeptany marketing to po prostu przekazywanie rekomendacji przez klientów innym osobom. Wszystko dlatego, że ci, których znamy, wzbudzają w nas większe zainteresowanie.

Skuteczność plotki

Taki marketing może być wyjątkowo skuteczny. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wszystkie działania marketingowe powinny być etyczne. Nie można więc mówić źle o konkurencji, nie wolno też kłamać. W idealnym świecie taki marketing opiera się na przekazywaniu zalet produktu w sposób wyważony. Odbiorcy bowiem bardzo szybko wyłapią, że opisywanie produktu wyłącznie w kategorii zalet nie musi być szczere.

Ile kosztuje szeptany marketing?

Marketing szeptany to jeden z najprostszych sposobów zbudowania wiarygodności wśród klientów. Jest też bardzo skuteczny. Im lepiej znamy media społecznościowe, grupy na forach internetowych, tym lepiej będzie wykorzystać jego zalety.

Dziś na rynku można znaleźć firmy, które oferują umieszczanie pozytywnych postów pod wpisami na blogach, moderowanie dyskusji na forach internetowych, a także w mediach społecznościowych. To również dodawanie opinii bezpośrednio pod kartami produktowymi w sklepach internetowych. Koszt obsługi takiej firmy zależy od liczby wpisów, ale jest to przynajmniej kilkaset złotych za paczkę wpisów.

Jak już wspomnieliśmy, ten rodzaj marketingu może też spowodować, że wizerunek naszej firmy ucierpi. W jaki sposób? Nieumiejętnie prowadzony, zbyt nachalnie zachwalający produkty może znacząco obniżyć wiarygodność takich działań, co przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego. Podobnie szkalowanie konkurencji może doprowadzić do niezbyt korzystnej konfrontacji z konkurentem.

Jeśli więc decydujemy się na szeptany marketing, koniecznie musimy poznać zalety i wady takiego rozwiązania. Bo nie sztuką jest robić cokolwiek. Ważne by to, na co się zdecydujemy, przyniosło nam jak najwięcej korzyści.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!