Praca w network marketingu wzbudza wiele kontrowersji. Ma ogromnie dużo zwolenników, ale i przeciwników. Jak działa network marketing i czy warto się tym zainteresować?
Czym jest network marketing? Jak zacząć pracę w marketingu sieciowym? Jakie są wady i zalety network marketingu? Czy ten model biznesowy się opłaca? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Spis treści
Co to jest network marketing?
Network marketing, inaczej zwany marketingiem sieciowym, to model biznesowy, który opiera się na sprzedaży produktów przez zewnętrznych przedstawicieli. Specyficznym elementem modelu marketingu sieciowego jest MLM, czyli marketing wielopoziomowy. Chodzi o to, że oprócz sprzedaży produktów, ważne jest też werbowanie nowych przedstawicieli do biznesu.
Marketing sieciowy oparty jest na obsłudze klientów bezpośrednio, bez sprzedaży tych produktów w sklepach tradycyjnych. Marki operujące w marketingu sieciowym przekonują, że zamiast wydawać pieniądze na drogie reklamy w mediach, wola przeznaczyć te środki na wypłatę prowizji dla przedstawicieli.
Początki w marketingu sieciowym
Praca w marketingu sieciowym rozpoczyna się najczęściej od zakupu zestawu startowego, który pozwala zapoznać się z produktami. Przedstawiciele działają niezależnie i nie są nigdy związani umowami o pracę.
Mają promować produkty lub usługi, a w zamian za to otrzymują prowizję od sprzedaży. Gdy zwerbują kolejne osoby do sprzedaży produktów, mogą stworzyć grupę sprzedawców, co sprawia, że otrzymują dodatkową prowizję również od sprzedaży tych osób.
Zalety marketingu sieciowego
Do zalet marketingu sieciowego należy bez wątpienia niski wkład początkowy. Nie wymaga to inwestowania dużych pieniędzy. Marketing sieciowy może być zajęciem dodatkowym, funkcjonującym niezależnie od pracy na etat. Sporą korzyścią są też szkolenia z umiejętności sprzedażowych.
Praca ta może być wykonywana w dowolnym miejscu i dowolnym czasie. Jeśli jesteśmy w stanie odnaleźć się w takim modelu współpracy, to otrzymujemy szansę na stabilne zarobki.
Wady marketingu sieciowego
Poważną wadą marketingu sieciowego jest to, że nie dość, że nie jest to twój biznes, to tak naprawdę nie jesteś nawet pracownikiem marki. Marketing sieciowy opiera się bowiem na współpracy z niezależnymi przedstawicielami. Co za tym idzie, jeśli stworzysz sobie grupę sprzedażową, ta może z dnia na dzień zniknąć. Co więcej, jako przedstawiciel-sprzedawca nie masz wpływu na cenę produktu.
Czy network marketing się opłaca?
Wynagrodzenie przedstawiciela firmy działającej w segmencie marketingu sieciowego nie zależy wyłącznie od jego własnej sprzedaży, ale często też od wynagrodzenia całej grupy, w której działa. Inaczej mówiąc, jest to strategia sprzedaży oparta o bezpośrednich dystrybutorów.
I choć może się wydawać, że przecież w ten sposób sprzedaje się zdecydowaną większość produktów i usług, bo tak jak w MLM, tak i w tradycyjnym biznesie, szef regionu może dostać premię za wysoki obrót zespołu, którym kieruje, to jednak MLM ma kilka elementów, które stanowią o jego wyjątkowości.
Jak czytamy w analizach dotyczących sektora MLM, biznes marketingu sieciowego nie planuje podaży i popytu, przekonując, że każdy może używać takich produktów. Powoduje to, że podstawowym zadaniem MLM jest działanie tak, by przesycić rynek. Dlatego wzrost takiej firmy nie jest nieograniczony. Dystrybutorzy MLM są przekonywani, że produkt, który oferują, jest dla wszystkich i każdy będzie chciał to kupić.
MLM trudno też zapanować nad selekcją przedstawicieli. Zwykle zatrudniany jest każdy, kto chce tylko spróbować. Nigdy nie usłyszymy, że pracowników jest zbyt dużo.
Osoby, które miały do czynienia z wieloma systemami MLM przekonują, że nie chodzi tu o sprzedaż produktu, a o werbowanie kolejnych dystrybutorów. Każda kolejna pozyskana osoba, to potencjalny klient, ale i dodatkowe punkty bonusowe. Efekt? Praca polega głównie na zarządzaniu ludźmi.
W historii biznesu było kilka systemów, które miały znamiona piramidy finansowej, czyli wpłaty nowych członków finansowały wypłaty już działających w modelu. Piramidy finansowe są nielegalne. Choć dziś systemy MLM są coraz lepiej zorganizowane i zdecydowana większość działa zgodnie z prawem, to jednak bardzo trudno osiągnąć w nich sukces. Wymagana jest tu bardzo ciężka praca, ogrom samozaparcia i odporność na odmowę.