Tekst sponsorowany na blogu

Prowadzenie bloga dla niektórych osób już dawno przestało już być tylko hobby. To dobry sposób na zarabianie, szczególnie gdy blog jest miejscem do zarabiania. Sporo wątpliwości budzi prawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych na blogach. Jak oznaczyć tekst sponsorowany?

Umieszczanie reklam, czy tekstów sponsorowanych na blogach rządzi się konkretnymi zasadami. Może się wydawać, że blogowanie to dobra zabawa i rozrywka. Dla wielu jest jednak sposobem na zarabianie pieniędzy. Głównie z reklam i kampanii promocyjnych. Pojawia się pytanie, jak oznaczać treści reklamowe.

Czy blog to prasa? Tekst sponsorowany na blogu

Najłatwiej odpowiedzieć będzie na pytanie, jak oznaczać treści reklamowe w blogu, rozstrzygając czy blog spełnia wymogi przewidziane dla prasy. Jeśli tak jest, to trzeba będzie bardzo wyraźnie oznaczać reklamę. Gdy opisujemy na blogu produkt lub usługę jako tzw. „lokowanie produktu”, to jeśli nie oznaczymy tego w odpowiedni sposób, można uznać to za czyn nieuczciwej konkurencji.

O ile materiały video trudno czasem zakwalifikować jako materiały podlegające prawu telewizyjnemu, o tyle blogi pisane mogą zostać uznane za tytuł prasowy, który podlega rejestracji. Wystarczy, że wpisy będą pojawiały się regularnie (nie rzadziej niż raz w roku), a bloga można uznać za prasę. W takiej sytuacji trzeba stosować regulacji prawa prasy odnośnie reklamy. Dotyczy to np. sytuacji, w której publikujesz tekst sponsorowany.

Jak oznaczyć tekst sponsorowany?

Jeśli więc bloger przygotowuje materiał reklamowy, to musi go oznaczyć wyraźnie jako „reklama”. Chodzi o to, by nie było żadnej wątpliwości, że jest to wpis reklamowy. W przypadku gdy materiał nie jest typową reklamą, ale jako bloger otrzymałeś jakieś korzyści (zniżkę na produkt, towar w barterze), to koniecznie trzeba to też zaznaczyć, np. „materiał powstał we współpracy”

Product placement

Co to jest product placement? Product placement (lokowanie produktu) to promowanie konkretnej rzeczy formie neutralnego komunikatu. Lokowania produktu często używa się w przypadku audycji telewizyjnych. Gdy podczas programu pojawiają się produkty ufundowane przez sponsorów, pojawia się oznaczenie, że „audycja zawierała lokowanie”.

Taką samą zasadę trzeba zastosować w przypadku bloga. Jeśli tego nie zrobimy, to można taki rodzaj marketingu potraktować jako reklamę ukrytą, a to jest już czyn nieuczciwej konkurencji. Do niedawna takie działania określano jako te o niskiej szkodliwości. Dziś jednak coraz częściej zajmują się nimi sądy.

Co robić, by ograniczyć ryzyko kary za nieuczciwą reklamę?

Żeby uniknąć kary za materiał, który może być uznany za reklamę warto zawsze zaznaczyć, że konkretna treść powstała we współpracy z określoną marką. Komunikat musi być powiązany z treścią materiału. Treść reklamową będzie znacznie łatwiej wyróżnić, jeśli szczególnie w niej użyjesz nazwy konkretnej marki, gdy do tej pory tego nie robiłeś, bo wcześniejsze wpisy były wyważone.

Reasumując: choć blogi mogą być uznane za czasopismo i jako takie powinny podlegać regulacjom dotyczącym reklamy w mediach, a także lokowania produktu, to do tej pory nie zawsze nielegalne praktyki były w jakikolwiek sposób ścigane przez sądy, więc blogerzy nie zawsze stosowali się do zasad.

Niezależnie jednak od tego, jakie masz stanowisko w sprawie współpracy komercyjnej, jeśli ktoś płaci za obecność na twojej stronie, dla bezpieczeństwa zawsze lepiej oznaczyć, że jest to treść reklamowa. Oczywiście nie warto tu iść w przesadę. Zwyczajnie stosowane produkty na co dzień, które nie są elementem reklamowym, nie muszą być wymazywane, czy kasowane ze wpisu.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Odliczenie krwi od podatku – ile można odliczyć za krwiodawstwo w PIT za 2023? Ulga podatkowa dla honorowych dawców krwi

Czy wiesz, że oddając krew, ratujesz życie, a jednocześnie możesz zarobić pieniądze? Honorowi dawcy krwi mają prawo do ulgi podatkowej, która pozwala na odliczenie...

Na czym polega konsolidacja sprawozdań finansowych? Dopuszczalne metody konsolidacji

Konsolidacja sprawozdań finansowych jest obowiązkowa dla spółek tworzących grupę kapitałową. W ten sposób powstaje spójny obraz ich kondycji finansowej. Dowiedz się: jakie metody zastosować...

Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?

Podpis zaufany to wygodna, bezpieczna, bezpłatna i coraz bardziej popularna alternatywa dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jak użyć profilu zaufanego, aby podpisać sprawozdanie finansowe? Przedstawiamy...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!