fbpx

Prowadzenie bloga i oznaczanie tekstów jako sponsorowane. Jak to robić?

Prowadzenie bloga dla niektórych osób już dawno przestało już być tylko hobby. To dobry sposób na zarabianie, szczególnie gdy blog jest miejscem do zarabiania. Sporo wątpliwości budzi prawidłowe oznaczanie treści sponsorowanych na blogach. Jak to robić?

Umieszczanie reklam, czy tekstów sponsorowanych na blogach rządzi się konkretnymi zasadami. Może się wydawać, że blogowanie to dobra zabawa i rozrywka. Dla wielu jest jednak sposobem na zarabianie pieniędzy. Głównie z reklam i kampanii promocyjnych. Pojawia się pytanie jak oznaczać treści reklamowe.

Czy blog to prasa?

Najłatwiej odpowiedzieć będzie na pytanie, jak oznaczać treści reklamowe w blogu, rozstrzygając czy blog spełnia wymogi przewidziane dla prasy. Jeśli tak jest, to trzeba będzie bardzo wyraźnie oznaczać reklamę. Gdy opisujemy na blogu produkt lub usługę jako tzw. „lokowanie produktu”, to jeśli nie oznaczymy tego w odpowiedni sposób, może to być uznane za czyn nieuczciwej konkurencji.

O ile materiały video trudno czasem zakwalifikować jako materiały podlegające prawu telewizyjnemu, o tyle blogi pisane mogą zostać uznane za tytuł prasowy, który podlega rejestracji. Wystarczy, że wpisy będą pojawiały się regularnie (nie rzadziej niż raz w roku), a blog może być uznany za prasę. W takiej sytuacji trzeba stosować regulacji prawa prasy odnośnie reklamy.

Jak oznaczać reklamy?

Jeśli więc bloger przygotowuje materiał reklamowy to musi on być oznaczony wyraźnie jako „reklama”. Chodzi o to by nie było żadnej wątpliwości, że jest to wpis reklamowy. W przypadku gdy materiał nie jest typową reklamą, ale jako bloger otrzymałeś jakieś korzyści (zniżkę na produkt, towar w barterze), to koniecznie trzeba to też zaznaczyć, np. „materiał powstał we współpracy”

Product placement

Co to jest ten wspomniany product placement? Product placement (lokowanie produktu) to promowanie konkretnej rzeczy formie neutralnego komunikatu. Lokowanie produktu często używane jest w przypadku audycji telewizyjnych. Gdy podczas programu pojawiają się produkty ufundowane przez sponsorów pojawia się oznaczenie, że „audycja zawierała lokowanie”. Taką samą zasadę trzeba zastosować w przypadku bloga. Jeśli tego nie zrobimy, to działanie takie może być potraktowane jako reklama ukryta, a to jest już czyn nieuczciwej konkurencji. Do niedawna takie działania określano jako te o niskiej szkodliwości. Dziś jednak coraz częściej zajmują się nimi sądy.

Co robić by ograniczyć ryzyko kary za nieuczciwą reklamę?

Żeby uniknąć kary za materiał, którzy może być uznany za reklamę warto zawsze zaznaczyć, że konkretna treść powstała we współpracy z określoną marką. Komunikat musi być powiązany z treścią materiału. Treść reklamową będzie znacznie łatwiej wyróżnić jeśli szczególnie w niej użyjesz nazwy konkretnej marki, gdy do tej pory tego nie robiłeś bo wcześniejsze wpisy były wyważone.

Reasumując: choć blogi mogą być uznane za czasopismo i jako takie powinny podlegać regulacjom dotyczącym reklamy w mediach, a także lokowania produktu, to do tej pory nie zawsze nielegalne praktyki były w jakikolwiek sposób ścigane przez sądy więc blogerzy nie zawsze stosowali się do zasad. Niezależnie jednak od tego jakie masz stanowisko w sprawie współpracy komercyjnej, jeśli ktoś płaci za obecność na twojej stronie, dla bezpieczeństwa zawsze lepiej oznaczyć, że jest to treść reklamowa. Oczywiście nie warto tu iść w przesadę. Zwyczajnie stosowane produkty na co dzień, które nie są elementem reklamowym nie muszą być wymazywane, czy kasowane z wpisu.

 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć działalność nierejestrowana ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega...

Zwolnienie L4 i działalność gospodarcza

Czy przedsiębiorca może pójść na zwolnienie lekarskie? Jak działa zwolnienie L4 przedsiębiorcy? Choroba, czasowa niedyspozycja, konieczność regeneracji zdrowotnej. Powody, dla których przedsiębiorca musi zrobić sobie...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można posiadać więcej niż jedną działalność gospodarczą? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak działa wykup wierzytelności?

Jak wykupić dług? Kto dokonuje wykupu wierzytelności? Na czym polega? Co daje? Utrata płynności finansowej może bardzo szybko spowodować problemy finansowe. Nieopłacone faktury, zaległości w...

Kontrola urzędu skarbowego po zamknięciu działalności gospodarczej

Kiedy urząd skarbowy może skontrolować firmę? Czy możliwa jest kontrola podatkowa po zamknięciu działalności gospodarczej? Kontrola urzędu skarbowego u wielu przedsiębiorców wzbudza niepokój. Nie...

Przejście z etatu na B2B. Jak to wygląda?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!