Umowa najmu biura. Jak ją renegocjować?

Umowa najmu biura w pewnym momencie może przestać być opłacalna. Nadchodzi wtedy czas, aby ją zmienić. Sprawdź, jak podejść do zadania renegocjacji umowy najmu. Na co zwracać uwagę?

Koszty, jakie pierwotnie zakłada umowa najmu biura, mogą by sporym obciążeniem dla firmy w czasie spowolnienia. W jaki sposób negocjować zmianę umowy biura? Kiedy zmiana warunków umowy się nie opłaca?

Umowa najmu biura

O tym, że zmiana warunków umowy najmu biura jest tematem aktualnym, niech świadczy fakt, że tylko w Warszawie prawie 50 proc. umów najmu powierzchni zostało zrenegocjowanych. Wzrost jest gigantyczny, ponieważ zwykle nie jest to więcej niż 25-30 proc.

Obecna sytuacja powoduje jednak, że renegocjacje kontraktów biurowych na nowo stały się koniecznością. Szczególnie że w samej Warszawie obecnie jest jeden z najniższych poziomów powierzchni w budowie. Z kwartału na kwartał zmniejsza się liczba budów biurowców.

Renegocjowanie umowy najmu biura

Warto wiedzieć, że jeszcze niedawno standardem rynkowym był wynajem biur na okres od trzech do pięciu lat. Dziś zdarza się, że jest to rok. Jednak właściciele budynków, którymi są fundusze inwestycyjne nie chcą zgadzać się na takie warunki. Renegocjacja opłaca się bo może wygenerować oszczędności. Zbyt częste przenosiny firmy to koszty, których możemy nie doceniać przy relokacjach.

Zmiana biura

Zmiana biura może jednak spowodować znaczącą obniżkę czynszu. Wszystko przez to, że nowa lokalizacja może być lepiej przygotowana.

Umowa najmu biura – jak negocjować?

Jeśli mamy umowę wynajmu biura, to do negocjacji z właścicielem trzeba podejść przynajmniej rok przed zakończeniem umowy. Im mniej czasu do końca umowy, tym nasza pozycja jako „lokatora” danego miejsca jest słabsza.

Nawet jeśli nie chcemy ostatecznie zmieniać biura, to warto na bieżąco śledzić ofertę. Może bowiem na rynku pojawić się atrakcyjna propozycja efektywniejszych kosztowo biur. Warto też pamiętać o tym, że jeśli zaczniemy negocjacje, to może się okazać, że właściciel sam podejmie rozmowy z bardziej prestiżowym partnerem biznesowym i może mu nie być na rękę przedłużanie z nami umowy.

Czynsz bazowy

W negocjacjach bez wątpienia pomoże znajomość rynku, czyli informacje o stawkach czynszu, oferowanych w okolicy. Gdy przekonamy właściciela, że w okolicy są tańsze biura, być może zechce obniżyć cenę. Warto pamiętać, żeby zaproponowana stawka była rozsądna. Taką strategię warto zastosować również w przypadku przenoszenia się do nowego biura. Niższa opłata początkowa może zrekompensować koszty relokacji.

Limit podwyżki czynszu

Koniecznie wynegocjuj limit podwyżki czynszu. Dzięki temu nie będziesz zaskoczony zwiększającymi się stawkami czynszu.

Podnajem

W przypadku problemów ze zbyt wysokimi kosztami biurami, można spróbować wynegocjować u właściciela możliwość podnajmowania biura. Jest to szczególnie ważne, gdy takiego zapisu nie ma od początku w umowie.

Koszty powierzchni wspólnych

I jeszcze jeden element, na który rzadko zwraca się uwagę. Koniecznie ustal z właścicielem, w jaki sposób obliczane są koszty utrzymania części wspólnych. Jeśli zajmujesz niewielki metraż, twój udział w kosztach wspólnych powinien być zdecydowanie niższy. Musisz dokładnie wiedzieć, za co płacisz. Co składa się na koszty części wspólnych. Jeśli czegoś nie rozumiesz, dopytuj.

Bardzo istotne jest też prawo pierwszeństwa. Dotyczy ono możliwości pierwszeństwa negocjacji, gdy kończy się umowa najmu. Chodzi o to, by najpierw właściciel zaoferował nowe warunki tobie, a dopiero gdy nie uda się wam dogadać, skierował ją do innych firm.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Jak sprawdzić decyzję ZUS? Gdzie znajdziesz status decyzji w sprawie przyznania świadczenia? 

ZUS wydaje sporo decyzji, zarówno takich dotyczących określenia wysokości emerytury czy renty, jak i wypłaty innych zasiłków np. chorobowego. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Obowiązek podatkowy – co to jest i kiedy powstaje? PIT, VAT i pozostałe

Obowiązek podatkowy to moment, w którym podatnik musi rozliczyć się z państwem z osiągniętego przychodu lub dokonanej transakcji. Choć jego istota wydaje się prosta,...

Referencje dla pracownika – jak napisać i po co? Wzór listu referencyjnego

Referencje dla pracownika to dokument, który potrafi przesądzić o powodzeniu w rekrutacji – nie tylko potwierdza doświadczenie i kompetencje kandydata, lecz także buduje jego...

Rachunek przepływów pieniężnych – co to jest i z czego się składa?

Rachunek przepływów pieniężnych to dokument, który odsłania, w jaki sposób firma faktycznie gospodaruje gotówką – pokazuje ruch pieniędzy w działalności operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej,...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!