Odpowiedzialność za uszkodzenie służbowego laptopa może być różna. Wiele zależy od tego, jakie ustalenia poczyniono między pracodawcą a pracownikiem.
Prowadzisz firmę i zdecydowałeś się zatrudnić do pracowników do pomocy. Niezależnie od tego, czy będą to magazynierzy, czy niezależnie pracujący handlowcy, bardzo prawdopodobne jest, że wyposażysz ich w sprzęt służbowy. Wśród tego sprzętu będzie telefon czy laptop. I w tym przypadku pojawia się pytanie, kto odpowiada za uszkodzenie służbowego laptopa? Czy jako pracodawca możesz pracownika obciążyć kosztami zniszczenia takiego sprzętu?
Spis treści
Koszty zniszczenia sprzętu
Pomocne mogą okazać się przepisy o odpowiedzialności materialnej. Pracowników etatowych obowiązuje kodeks pracy. Zgodnie z jego zapisami, pracownik odpowiada za szkody, które powstały w momencie wykonywania przez niego obowiązków służbowych.
To po stronie pracodawcy leży udowodnienie, że strata ma związek np. z tym, że pracownik nie przyłożył się należycie do swoich obowiązków. Jednak w przypadku komputera jako sprzętu wykorzystywanego w pracy będzie trzeba zastosować przepisy o tzw. odpowiedzialności za mienie powierzone.
Odpowiedzialność pracownika w kodeksie pracy
Jeśli pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, to nakazuje stosowanie przepisów kodeksu pracy. Wówczas zgodnie z literą prawa w takiej sytuacji odpowiada w pełni finansowo za wszelkie uszkodzenia. Należy do tego również zniszczenie firmowego sprzętu. Pracodawca ma prawo obciążyć go kosztami naprawy lub doprowadzenia do stanu używalności. W tej sytuacji nie ma znaczenia wartość sprzętu. Pracownik odpowiada za niego w pełni.
Dobrze jednak mieć dowód w formie pisemnego dokumentu, w którym pracownik potwierdza otrzymanie sprzętu do korzystania.
Odpowiedzialność za sprzęt przy umowie B2B
Bardzo często zdarza się, że zamiast podpisywać umowę o pracę, firmy podpisują kontrakty B2B. Jeśli mamy do czynienia z programistą, czy grafikiem albo osobą wykonującą podobne zajęcie, to pewnie prowadzi ona jednoosobową działalność gospodarczą. W takiej sytuacji przy wykonywaniu zlecenia będzie korzystać ze swojego sprzętu.
Jeśli jednak zdecydujemy się na to, by przekazać własny sprzęt służbowy: samochód, komputer czy telefon, to taka osoba, po podpisaniu stosownych dokumentów może odpowiadać w pełni za powierzony jej sprzęt. Podobnie będzie w przypadku umowy zlecenie. Korzysta się tu ze swobody zawierania umów i tylko od ustaleń między stronami zależy zakres odpowiedzialności.
Ubezpieczenie komputera przed zniszczeniem
Praktyka biznesowa pokazuje jednak, że w przypadku zniszczeń nieumyślnych pracodawca nie domaga się zwrotu kosztów naprawy. Szczególnie że sprzęt powierzony pracownikowi zwykle jest ubezpieczony na wypadek zniszczenia lub kradzieży.
W takiej sytuacji koszt pokrywa ubezpieczyciel. Mało tego. Często sprzęt służbowy finansowany jest leasingiem. To oznacza, że odpowiedzialność za utrzymanie go w dobrej kondycji jest regulowany zapisami między firmą leasingową a przedsiębiorcą (pracodawcą).
Odpowiedzialność materialna zleceniobiorcy
Zupełnie inaczej wygląda sprawa, gdy pracownik lub zleceniobiorca umyślnie zniszczył sprzęt albo też, gdy jego wina jest bezsporna. Pracodawca ma prawo domagać się zwrotu kosztów sprzętu w pełnej wysokości. Chyba że umówił się z pracownikiem inaczej. W takiej sytuacji zakres odpowiedzialności należy określić w formie pisemnej. Powinna go podpisać osoba, która przyjmuje sprzęt do użytkowania.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.