Jak powstaje viral? Jak stworzyć viralowe wideo?

Viral to internetowy fenomen. Treść, która w sposób organiczny rozprzestrzenia się tak szybko, że często staje się elementem powszechnej kultury. Każdy marketingowiec marzy o tym, by go stworzyć. Czy jest to w ogóle możliwe?

Viralowe widea rozprzestrzeniają się jak wirusy, stąd ich nazwa. Chociaż wiele osób i firm próbowało, celowe stworzenie takiego efektu jest właściwie niemożliwe. Jak zatem powstaje viral i co sprawia, że staje się tak popularny? 

Viral – co to znaczy?

Samo określenie ‘viral’ po angielsku oznacza ‘coś spowodowanego przez albo odnoszącego się do wirusa’. Dlatego też możemy się spotkać z określeniem ‘wirusowy’ w odniesieniu do marketingu, który stara się wykorzystać efekt viralowy. 

Viralem najczęściej nazywamy widea, które bardzo szybko zyskały niezwykłą popularność, ale możemy w ten sposób określać również zdjęcia, memy, slogany. Jak wspomnieliśmy powyżej, to określenie funkcjonuje również w odniesieniu do szczególnego rodzaju działań marketingowych. 

viral Viral – co to znaczy?

CZYTAJ TAKŻE: Marketing szeptany. Jak działa?

Jak powstają virale?

Viral powstaje, kiedy film (lub zdjęcie albo slogan) zyskuje ogromną popularność i jest wielokrotnie przesyłany między użytkownikami Internetu. Tak jak wirus, jest przekazywany od jednej do drugiej osoby.

Videa viralowe, które powstają organicznie, to zazwyczaj treści humorystyczne lub wręcz prześmiewcze. Gdy viralami stają się reklamy, często wynika to z kontrowersji z nimi związanych, jak reklama Pepsi z Kendall Jenner z 2017 roku. 

Często popularność zdobywają w ten sposób również utwory muzyczne jak Gangam Style z 2012 roku, czy Despacito z 2017. Rozwój TikToka w ostatnich latach sprawił, że muzyka szybko rozprzestrzenia się wirusowo. To dzięki funkcji, która pozwala użytkownikom wykorzystywać popularne utwory jako tło do swoich wideo.

Kiedy film staje się viralem?

Zazwyczaj przyjmuje się, że żeby video zostało określone jako viral, powinno zostać wyświetlone 5 milionów razy w ciągu pierwszego tygodnia jego istnienia lub popularności. Warto wziąć na poprawkę, że polskie virale będą oczywiście miały mniejsze zasięgi niż te światowe, czy chociażby amerykańskie.

Jednak najczęściej, gdy mowa o viralach, chodzi po prostu o bardzo popularne treści. Jeśli napotykamy się na jakieś nagranie, zdjęcie, a także jego parodię lub treści, które do niego nawiązują, niezależnie od tego, jakie social media otworzymy, uznamy je za viral, niezależnie od dokładnej liczby wyświetleń. 

viral Kiedy film staje się viralem?

CZYTAJ TAKŻE: Content marketing – na czym polega?

Co do tej, dokładne stwierdzenie, ile razy rzeczywiście dana treść została obejrzana, często staje się niemożliwe. A to ze względu na to, że gdy wideo zdobywa tak ogromną popularność w Internecie, często pobierane przez użytkowników, którzy następnie publikują je na własnych kontach lub innych platformach. 

Jak zrobić viral?

Platformą, na której widea najczęściej zdobywają viralową popularność, jest obecnie TikTok. Zawdzięcza to po części swojej popularności, a po części algorytmowi, który działa w taki sposób, że nawet posty publikowane przez użytkowników, którzy mają zaledwie kilku obserwujących, mogą trafić do milionów ludzi.

Wiele osób i firm stara się wykorzystać ten efekt, czy da się jednak celowo stworzyć viralowe wideo? Praktyka pokazuje, że większość takich starań nie osiąga spektakularnych wyników. Nie oznacza to jednak, że marketing wirusowy nie ma potencjału. 

Nawet jeśli nie uda ci się stworzyć rzeczywistego virala, możesz za jego pomocą zwiększyć swoje zasięgi i zbudować zaangażowaną widownię. Żeby jednak tak się stało, tworzone przez ciebie treści muszą być wartościowe. Jeśli nie masz pomysłu na chwytliwe wideo, które natychmiast mogłoby zostać podchwycone przez setki tysięcy ludzi, lepiej nie dążyć na siłę do virala.

viral Jak zrobić viral?

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest digital marketing? Wszystko, co musisz wiedzieć o marketingu internetowym

Viralami stają się treści, które autentycznie angażują odbiorców. Czasami dlatego, że są tak dobre, ale czasami zawdzięczają popularność absurdowi lub kontrowersji. Chociaż założenia marketingu wirusowego się sprawdzają, lepiej wykorzystywać je do wolniejszego budowania zaangażowanej widowni. 

Jedno viralowe wideo nie wystarczy, aby skutecznie sprzedawać swój produkt, albo zbudować świadomość marki. Jednorazowy skok popularności, jaki przychodzi z viralem, może być rozczarowujący. Jeśli jednak będziesz tworzyć ciekawe, wartościowe treści, tą popularność możesz zdobyć na stałe.

Anna Frankiewicz
Anna Frankiewicz
Studiowała filologię polską i dziennikarstwo. Jako copywriter pracuje od kilku lat. Ma doświadczenie w pracy w agencjach marketingowych i grupach wydawniczych. Najchętniej pisze o tym, czym zajmuje się na co dzień – marketingu internetowym. Prywatnie chętnie czyta, szczególnie fantastykę.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Na czym polega praca copywritera? Jak nim zostać? 3 umiejętności, które musi mieć każdy copywriter

Bez niego niemożliwy jest marketing w żadnej formie. Copywriter to niezwykle wszechstronny zawód. Pracując w tej branży, tworzysz teksty wszelkiego rodzaju, od haseł reklamowych...

Skąd wziąć zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Do czego jest potrzebne? Wypełnij wniosek

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Ile trwa wydanie takiego dokumentu? Do czego może być potrzebne? Co, jeśli urząd odmówi jego wydania i co...

ZUS DRA. Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną?

ZUS DRA to deklaracja rozliczeniowa, w której wykazuje się składki ZUS i wypłacone świadczenia. Deklarację ZUS DRA trzeba składać zarówno gdy płaci się pełne...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!