Na czym polega praca copywritera? Jak nim zostać? 3 umiejętności, które musi mieć każdy copywriter

Bez niego niemożliwy jest marketing w żadnej formie. Copywriter to niezwykle wszechstronny zawód. Pracując w tej branży, tworzysz teksty wszelkiego rodzaju, od haseł reklamowych po wpisy blogowe i e-booki. 

Zawód copywritera bywa promowany jako łatwy sposób na zarabianie z domu. Prawda jest oczywiście dużo bardziej skomplikowana, a lekkie pióro nie wystarcza, aby skutecznie rozwijać się w tym zawodzie. Sprawdź, co jeszcze musisz potrafić, by osiągnąć sukces jako copywriter. 

Copywriter – co to za zawód?

Copywriting, w największym skrócie, polega na tworzeniu tekstów. Najogólniej copywriterów można podzielić na autorów tekstów reklamowych – na przykład treści, które widzimy na banerach oraz autorów publikacji internetowych, takich jak ten artykuł. 

Tradycyjnie, copywriter miał za zadanie sprzedawać bezpośrednio za pomocą swoich tekstów. Do tego służyły pisane przez niego ulotki, treści na banerach, reklamy w radiu i telewizji. Oczywiście, taka forma copywritingu nadal działa, jednak wraz z rozwojem internetu ogromną popularność zyskało inne podejście.

Social media copywriting

Bardzo ważną częścią współczesnego marketingu jest tworzenie copy, czyli tekstów, na social media. Osoby tworzące treści na Facebooka, Instagrama, czy LinkedIna są zazwyczaj ściśle wyspecjalizowane w tych mediach. 

Copywriter SEO

Pozostaje nam copywriting SEO (Search Engine Optimization). Skupia się on na tworzeniu treści zoptymalizowanych pod kątem przeglądarek internetowych. Są to artykuły, wpisy blogowe i opisy produktów. Ich zadania są różne: czasem jest to bezpośrednia sprzedaż, ale w innych przypadkach chodzi o budowanie świadomości marki, czy zwiększanie jej popularności. 

Copywriter SEO ma za zadanie stworzenie wartościowego tekstu, który znajdzie się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki internetowej (zazwyczaj Google). Osiąga to za pomocą odpowiedniego doboru słów kluczowych i stworzeniu treści, która jak najlepiej odpowiada na pytania użytkowników. 

CZYTAJ TAKŻE: Content marketing – na czym polega?

Co musi umieć copywriter?

Jak już wspomnieliśmy, copywriter to zawód wszechstronny, a co za tym idzie, osoba, która go wykonuje, musi pochwalić się sporym zakresem umiejętności. Najważniejszą w nich, bez której ciężko wyobrazić sobie jakikolwiek rozwój w tym zawodzie, jest umiejętność pisania. 

1. Pisać dobre teksty 

Przez „pisanie” rozumiemy tutaj oczywiście zdolność tworzenia atrakcyjnych tekstów, czyli coś, co pracodawcy często nazywają „lekkim piórem”. Warto jednak pamiętać, że copywriter tworzy teksty odmienne od innych zawód zajmujących się pisaniem. 

Tak samo, jak dobry powieściopisarz nie musi być wcale dobrym dziennikarzem, tak samo dobry dziennikarz nie sprawdzi się automatycznie jako copywriter. „Lekkie pióro” nie zagwarantuje ci automatycznego sukcesu w tym zawodzie, jeśli nie wiesz, jak dotrzeć do swojego odbiorcy. 

2. Trafiać do odbiorcy

Dobry copywriter musi wiedzieć, do kogo kieruje swoje teksty i dopasowywać je do potrzeb swoich odbiorców. Oznacza to, że nie zawsze ma możliwość, by puścić wodze fantazji i tworzyć niezwykle kreatywne copy. Zawsze musi mieć z tyłu głowy cel, dla którego jego tekst powstaje. 

Z tego powodu nie da się pracować jako copywriter bez zaznajomienia z marketingiem. Niezależnie od tego, czy piszesz tekst reklamy, czy post na bloga albo social media, twoim celem będzie trafienie do jak największej liczby odbiorców. 

3. Znać swoje medium 

W zależności od tego, czy tworzy copy do reklam, treści na media społecznościowe, czy teksty zoptymalizowane pod SEO, copywriter musi znać specyfikę pracy w tych dziedzinach. Tworząc copy do reklam będziesz potrzebować innego zestawu umiejętności, niż pisząc posty na Facebooka. 

Pamiętaj, że te zdolności przychodzą z praktyką. Oczywiście, na rynku, dostępnych jest mnóstwo kursów, które pozwalają poznać w teorii wszystkie zasady np. copywritingu SEO, ale nie zastąpią one wiedzy praktycznej. Punktem startu, który pomoże ci zacząć jako copywriter i zdobywać te umiejętności jest prowadzenie własnego bloga albo rozwijanie profilu na social mediach.

CZYTAJ TAKŻE: Pozycjonowanie strony www. 10 rzeczy, o których musisz wiedzieć

Jak zostać copywriterem?

Chcąc wystartować jako copywriter, przede wszystkim musisz rozwijać umiejętności, które wymieniliśmy powyżej. Aby pisać dobre teksty, musisz się przede wszystkim w tym ćwiczyć. Warto zainteresować się też teorią, ale nic nie zastąpi doświadczenia. 

Pisz na tematy, które cię interesują i na takie, na które często się natykasz. Jeśli przeczytasz artykuł na jakiś temat i nie spodoba ci się, jak został napisany, spróbuj stworzyć lepszy. Możesz pisać na bloga, swoją stronę, albo „do szuflady”. Twoje teksty wcale nie muszą być opublikowane, byś mógł użyć ich w portfolio. 

Twórz portfolio odpowiadające temu, czym chcesz się zajmować. Jeśli planujesz zostać copywriterem SEO, będzie to właśnie tworzenie tekstów – blogowych, poradnikowych i opisów produktów, ale to nie jedyna opcja. Chcesz działać w social media? Warto zacząć prowadzić profil na wybranej platformie, ale także tworzyć teksty do grafik, czy proste infografiki. 

Jeśli chcesz tworzyć teksty do reklam, na tym zbuduj swoje portfolio. Możesz tworzyć fikcyjne kampanie reklamowe, na podstawie których pochwalisz się swoimi umiejętnościami w zakresie tworzenia copy. 

Pierwsza praca jako copywriter

Jeśli już masz przygotowanie portfolio, zaznajomiłeś się z teorią i narzędziami koniecznymi w pracy copywritera, czas poszukać pierwszej pracy. Masz na tym etapie kilka możliwości. 

Pierwsza to znalezienie pracy w konkretnej firmie. Jak szybko się przekonasz, ofert na rynku jest bardzo dużo. Właściwie każda firma ma dzisiaj stronę internetową lub social media i potrzebuje osoby, która będzie tworzyć na nie treści. Mniej ofert znajdą w takim przypadku osoby, które chcą tworzyć stricte teksty reklamowe. 

Druga możliwość to współpraca z agencją. Jeśli chcesz tworzyć copy do reklam, to w agencji masz szansę znaleźć pracę na pełen etat. Jako copywriter SEO lub social mediowy możesz z agencją podjąć pracę na zasadzie umowy o dzieło. Wówczas ta agencja będzie zlecać ci wykonanie zadań, z którymi zwracają się do niej klienci.

Trzecia opcja zatrudnienia dla copywritera to praca na własną rękę, czyli jako freelancer. To o tyle trudniejsze zadanie, że samodzielnie musisz znajdować sobie klientów i utrzymywać z nimi relacje. Za to masz całkowitą kontrolę nad tym kiedy, jak i z kim współpracujesz.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest digital marketing? Wszystko, co musisz wiedzieć o marketingu internetowym

Copywriter – zarobki

Wysokość zarobków copywritera będzie zależeć od bardzo wielu czynników, dlatego ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dla uśrednienia: mediana zarobków copywriterów i autorów sloganów reklamowych to 4 900 złotych brutto (według danych zebranych przez wynagrodzenia.pl). Nieco więcej zarabiają specjaliści ds. social mediów, dla których mediana wynosi 5 600 złotych brutto. 

Jednak ci copywriterzy, którzy nie są zatrudnieni na etacie, zazwyczaj rozliczają się za 1000 znaków ze spacjami. Ich stawki będą zależeć między innymi od:

  • rodzaju zamawianego tekstu,
  • długości tekstu,
  • tematyki tekstu,
  • doświadczenia. 

Początkujący copywriterzy piszą proste teksty nawet za 8-10 złotych za 1000 znaków ze spacjami. Bardziej typowa stawka, jakiej można się spodziewać po osobie z pewnym doświadczeniem to między 20 a 40 złotymi za 1000 zzs. Najbardziej doświadczeni copywriterzy, ci o wyspecjalizowanej wiedzy, liczą sobie nawet 100 zł/1000 zzs.

Jak widać, copywriting może być zawodem bardzo lukratywnym. Żeby jednak osiągnąć w nim sukces, trzeba w niego włożyć naprawdę dużo pracy. Startując jako początkujący copywriter-freelancer nie spodziewaj się szybkiego, dużego zarobku. W tym zawodzie najlepiej radzą sobie ludzie z pasją. 

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Anna Frankiewicz
Anna Frankiewicz
Studiowała dziennikarstwo. Jako copywriter pracuje od kilku lat. Zdobywała doświadczenie w agencjach marketingowych i grupach wydawniczych. Prywatnie chętnie czyta.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!