Według danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że w 2022 roku zamknięto ok. 620 tys. przedsiębiorstw. Część z nich była rozliczana w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zastanawiasz się jak zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą na ryczałcie? Przeczytasz o tym w naszym artykule.
Najlepszy program księgowy na rynku – sprawdź!
Spis treści
Działalność gospodarcza na ryczałcie – co warto wiedzieć na ten temat?
Ryczałt ewidencjonowany to jedna z uproszczonych form opodatkowania działalności gospodarczej. Przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na taką formę rozliczenia, opłacają – w odróżnieniu od CIT oraz PIT – podatek naliczany na podstawie przychodu, nie zaś podatkowych kosztów jego uzyskania.
Zasadniczo, ryczałt to rozwiązanie dostępne w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą jako osoby fizyczne.
Aby można było poprawnie rozliczać się z urzędem skarbowym w ramach ryczałtu ewidencjonowanego, konieczne jest złożenie pisemnego oświadczenia (składa się je do naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo dla siedziby działalności gospodarczej).
Sprawdź nasz program do małej księgowości i przekonaj się, dlaczego zaufało nam ponad 70 tysięcy przedsiębiorców!
Takie zgłoszenie należy sporządzić jeszcze przed rozpoczęciem działalności biznesowej (nie później niż w dniu osiągnięcia pierwszych przychodów).
To jeszcze nie wszystko, ponieważ wniosek o wybór takiej formy opodatkowania można zawrzeć również na etapie rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (tzn. podczas składania wniosku CEIDG-1).
Warto wiedzieć! Jak można złożyć wniosek CEIDG-1?
Wniosek z CEIDG-1 ze zgłoszeniem o wyrejestrowanie działalności gospodarczej na ryczałcie można złożyć na różne sposoby, tzn.:
Dokument w wersji papierowej, który jest składany w urzędzie gminy/miasta przez osobę trzecią w zastępstwie przedsiębiorcy, powinien być uzupełniony o pełnomocnictwo. |
Warto przy tym pamiętać, że – począwszy od 2023 roku – ryczałt ewidencjonowany stosuje się również w odniesieniu do przychodów z najmu lokali.
Sprawdź kolekcję najlepszych audiobooków kryminalnych na Nexto.pl!
Bez wątpienia do zalet, jakie wiążą się z prowadzeniem działalności gospodarczej na ryczałcie ewidencjonowanym, możemy zaliczyć prostotę rozliczeń. Ewidencja rozliczeń jest prostsza niż pełne księgi, ale także mniej rozbudowana w porównaniu z KPiR. Taki stan rzeczy nie zmienia jednak faktu, że należy podjąć pewne działania podczas zamykania działalności gospodarczej.
Najlepszy program dla biur rachunkowych – sprawdź, dlaczego warto nam zaufać!
Warto wiedzieć. Co po CEIDG-1?
Niezależnie od tego, w jaki sposób zostanie wysłany do urzędu formularz CEIDG-1, złożenie tego wniosku oznacza poinformowanie o likwidacji działalności firmy takich organów jak urząd skarbowy, a także wykreślenie podmiotu z bazy danych REGON. |
Jak zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą na ryczałcie? Likwidacja działalności gospodarczej krok po kroku
Przedsiębiorca, który zdecydował się na likwidację działalności gospodarczej na ryczałcie, musi zadbać o wypełnienie wszystkich niezbędnych formalności związanych z jej wyrejestrowaniem w urzędach i instytucjach.
Warto wiedzieć! Likwidacja działalności gospodarczej to nie tylko formalności stricte urzędowe
W naszym tekście skupiliśmy się głównie na czynnościach urzędowych, jakie musi wykonać przedsiębiorca, który postanowił zamknąć firmę. Oczywiście, trzeba pamiętać również o takich kwestiach jak choćby opłacenie zaległych pensji czy zobowiązań handlowych wobec dostawców. |
Przede wszystkim, należy zadbać o odpowiednie zgłoszenie we wspomnianym już systemie CEIDG. Tak samo jak druku CEIDG-1 używa się w celu rejestracji przedsiębiorstwa, tak również należy użyć go do zgłoszenia zamiaru likwidacji firmy. Formularz o wykreślenie firmy z rejestru CEIDG trzeba złożyć w urzędzie w terminie nie później niż 7 dni od momentu, w którym działalność gospodarcza przestanie być wykonywana.
To jeszcze nie wszystko, jeśli chodzi o formalności urzędowe. Jeśli bowiem przedsiębiorca na ryczałcie ma status czynnego podatnika VAT, musi on dokonać również wyrejestrowania w zakresie podatku od towarów i usług. Robi się to z wykorzystaniem formularza VAT-Z, który składa się w Urzędzie Skarbowym. Jeśli chodzi o czas na dostarczenie takiego wniosku, także przewiduje się termin siedmiu dni od momentu, w który zaprzestano wykonywanie działalności.
Program dla biur rachunkowych + dostęp do serwisu PRO.RP.PL – sprawdź!
Ostatecznie, należy odpowiednio podejść do wyrejestrowania firmy jako płatnika z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Na podstawie wcześniej złożonego formularza CEIDG-1, w którym zamieszcza się informację o zaprzestaniu działalności Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotowuje druk ZUS ZWPA.
Z kolei do obowiązków przedsiębiorców należy złożenie w ciągu 7 dni (od momentu, w których został złożony formularz CEIDG-1) formularza ZUS ZWUA (o wyrejestrowanie z ubezpieczeń), a w przypadku objęcia ubezpieczeniem również członków rodziny – za pomocą formularza ZUS ZCNA.
Warto wiedzieć! Jak długo przechowywać dokumenty po zamknięciu firmy?
Według ogólnej zasady należy przechowywać dokumenty firmy w terminie 5 lat od zakończenia roku, w którym zamknięto przedsiębiorstwo. Rozumie się przez to dokumenty:
|
Zamknięcie działalności gospodarczej na ryczałcie a wykaz składników majątku
Podczas przeprowadzania likwidacji działalności gospodarczej przedsiębiorca powinien również przygotować zestawienie majątku firmowego. Jest to konieczne z uwagi na rozliczenia podatkowe PIT oraz VAT. Ewidencja w tym zakresie powinna obejmować:
- wykaz składników majątku, czasem określany również jako tzw. remanent likwidacyjny (na cele związane z podatkiem od towarów i usług). W dokumencie tym uwzględnia się wszystkie aktywa wykorzystywane przez przedsiębiorstwo w momencie zamykania działalności gospodarczej, tzn. materiały i towary handlowe, środki trwałe oraz wyposażenie;
- spis z natury (w ramach rozliczeń w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych) – obejmuje on m.in. towary handlowe, prefabrykaty oraz odpady.
Warto wiedzieć! Sprzedaż po zamknięciu działalności gospodarczej
Dopiero po 6 latach od zamknięcia firmy sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności biznesowej nie podlega opodatkowaniu. W przeciwnym wypadku należy zastosować taką stawkę podatku przychodowego, jaka obowiązywałaby w przypadku prowadzenia biznesu. |