Każdy, kto kiedykolwiek mierzył się z reklamacją niedziałającego produktu, doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że przebieg tego procesu zależy od ogromnej liczby zmiennych. Jak wygląda reklamacja produktu przez przedsiębiorcę?
Czasem reklamacja załatwiana jest dosłownie „na pniu”, a kiedy indziej jest to przysłowiowa droga przez mękę. Jak wygląda reklamacja produktu z punktu widzenia przedsiębiorcy?
Spis treści
Reklamacja produktu – przedsiębiorca a konsument
Wbrew obiegowej opinii, nie istnieje już ten sam schemat postępowania reklamacyjnego dla osób fizycznych oraz dla właścicieli firm, ze szczególnym naciskiem na jednoosobowe działalności gospodarcze, które funkcjonują i działają w Polsce.
CZYTAJ TAKŻE: Czy muszę przyjąć dokument z pieczęcią elektroniczną?
Ogromne zmiany weszły w życie od 2021 roku. Wszystko za sprawą zmian w Kodeksie Cywilnym, które dały właścicielom firm kilka nowych narzędzi, które mogą pomóc w procedurze zwrotu uszkodzonych towarów, na przykład w postępowaniu reklamacyjnym.
Ustawodawca doprecyzował między innymi termin rozpatrywania reklamacji. Wcześniej nie był on jednoznacznie uregulowany w prawie. Skutkowało to tym, że firmy niby mogły podeprzeć się rekomendacją do „bezzwłocznego” załatwienia reklamacji, jednak było to sformułowanie nieostre.
Czy wiesz, że…?
Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Nowe zasady dla przedsiębiorców
Od stycznia 2021 roku pojawił się nowy, bardzo precyzyjny zapis. Teraz sprzedawca musi rozpatrzyć takie roszczenie reklamacyjne w czasie 14 dni kalendarzowych od jego złożenia. Pod pojęciem złożenia można też uznać na przykład wiadomość e-mail, wysłaną na wskazany przez sprzedającego adres.
Przedsiębiorcy mogą też korzystać z tak zwanego domniemania uszkodzenia fizycznego. Nie jest to nowość dla osób fizycznych, jednak wcześniej ta konstrukcja prawna nie chroniła właścicieli firm. Co ważne, rzekome uszkodzenie fizyczne może być „zdiagnozowane” nie dalej niż w ciągu pierwszego roku użytkowania.
CZYTAJ TAKŻE: Gwarancja na używane rzeczy
Dla wielu firm tak przychylny wobec nich zapis w prawie to praktycznie gamechanger, dzięki któremu cały proces roszczenia reklamacyjnego jest o wiele lepiej zabezpieczony. To zaś może wygenerować w firmie spore oszczędności finansowe. Na pewno jest to zmiana in plus.
Lepiej powołać się na rękojmię czy gwarancję?
Każdy, kto kiedykolwiek konsultował kwestie związane z reklamacją uszkodzonego produktu, doskonale wie, że bardzo dużą skuteczność w polskim porządku prawnym zapewnia powołanie się na rękojmię, a nie na tradycyjną formułę gwarancyjną.
Wynika to z podstawowej różnicy. Rękojmię zawsze składamy u sprzedawcy. Skutkuje to tym, że cały proces związany z wymianą lub naprawą uszkodzonego dobra spoczywa bezpośrednio na nim. Nasza firma nie musi brać udziału w procesie. Wystarczy dostarczyć tylko podstawowych danych o rodzaju uszkodzenia i wykonać dokumentację zdjęciową. Do takiego zgłoszenia należy załączyć na przykład paragon lub fakturę (dowód zakupu).
Reklamacja
Reklamacja sprawia, że musimy niejako wykazać przed producentem — na przykład komputera lub smartfona — że usterka powstała samoczynnie. Trzeba udowodnić, że nie było w tym naszej winy, a więc na przykład nie wgrywaliśmy nieoficjalnego oprogramowania. To sporo dodatkowej pracy.
Gwarancja
Co ciekawe, powołanie się na gwarancję, nie sprawia, że automatycznie tracimy prawo do rękojmi. Gdyby więc dane dobro po raz drugi uległo uszkodzeniu, to zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, wciąż można powołać się na rękojmię.
Rękojmia
Warto pamiętać też o tym, że rękojmia jest uregulowana w prawie w Kodeksie Cywilnym. To o wiele lepsze umocowanie niż tradycyjna struktura. W takiej mamy tylko dwie strony: producenta i osobę (firmę) z uszkodzonym urządzeniem. Wówczas tak naprawdę decyduje dobrowolność i wewnętrzna polityka serwisowa.
CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność przedsiębiorcy za produkt. Co obejmuje?
Widać więc dość wyraźnie, że od 2021 roku, sytuacja wielu firm w Polsce zmieniła się na plus. Tak szerokie możliwości dochodzenia swoich praw na pewno sprawią, że zwiększy się też troska o urządzenia funkcjonujące w firmach. Warto pamiętać też o tym, że dodatkową formą zabezpieczenia danego dobra może być na przykład wykupienie dedykowanego ubezpieczenia.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.