Początkujący przedsiębiorca zastanawia się, czy korzystniejsza dla niego będzie uproszczona księgowość, czy pełna księgowość? Przeczytaj i podejmij decyzję: księgowość pełna czy uproszczona.
To, w jaki sposób wybierzemy formę opodatkowania firmy, będzie miało wpływ na to, czy prowadzone będzie księgowość pełna, czy uproszczona. Jest to szczególnie ważne w przypadku firm średniej wielkości. Jednoosobowa działalność gospodarcza, zwłaszcza mała, może ograniczyć się tylko do wystawiania faktur i dbania o porządek w dokumentach. Kiedy wiec możemy stosować uproszczoną księgowość, a kiedy będzie potrzeba pełna księgowość?
Spis treści
Księgowość pełna czy uproszczona? Co to jest pełna księgowość?
Pełna księgowość, inaczej określana jako księgi rachunkowe to rozbudowany system ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. To nie tylko rejestracja przychodów i rozchodów. Pełna księgowość pozwala w łatwy sposób przedstawić sytuację finansową firmy. Wszystko dlatego, że pełna księgowość opiera się na kilku dodatkowych dokumentach. To księga główna, księgi pomocnicze, spis aktywów i pasywów, a także zestawienie obrotów i sald.
W przypadku pełnej księgowości ewidencjonuje się przepływ każdej, nawet najmniejszej kwoty, rejestruje się każde zdarzenie, które niesienie skutki finansowe. W ramach pełnej księgowości ewidencjonuje się nawet operacje bezgotówkowe, które jednak wpływają na wynik finansowy.
CZYTAJ TAKŻE: Czy księgowa odpowiada za błędy?
Podstawową zaletą pełnej księgowości jest to, że pozwala ona łatwiej analizować dane firmowe i na tej podstawie zarządzać firmą. Pełna księgowość umożliwia w prosty sposób kontrolować wydatki firmy. Łatwiej też planować przyszłe inwestycje, ponieważ mamy wgląd do całej działalności szybko i przejrzyście. Wadą pełnej księgowości jest to, że raczej nie będziemy w stanie poprowadzić jej sami, jeśli nie mamy doświadczenia w rachunkowości.
Księgowość pełna czy uproszczona? Jak działa księgowość uproszczona?
Uproszczona księgowość jak sama nazwa wskazuje, ogranicza do minimum sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w firmie. Stosuje się ją, np. rozliczając się kartą podatkową. Prosta księgowość to również rozliczanie księgą przychodów i rozchodów. Księgowość w taki sposób może prowadzić każdy przedsiębiorca, nawet samodzielnie. Wystarczy skorzystać z programu do fakturowania i księgowości.
Księgowość pełna czy uproszczona? Jak rozliczać ryczałt?
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może być stosowany w przypadku wybranych działalności. Wtedy podatnik rozlicza określoną z góry stawkę podatku (od 2% do 17%) zależną od wyłącznie od rodzaju działalności gospodarczej. W przypadku rozliczania ryczałtem nie ma znaczenia, jakie koszty ponieśliśmy w działalności gospodarczej. Podatek rozliczamy wyłącznie od przychodu.
Co to powoduje? Choć na pierwszy rzut oka stawki podatku ryczałtowego są znacznie niższe, to jednak podatek zapłacimy także, wtedy gdy w danym okresie ponieśliśmy wyższe koszty od przychodów. Dzieje się tak dlatego, że podatek płacimy tylko od przychodu, niezależnie od tego, jak wysokie mamy koszty. Ryczałt możliwy jest dla niewielkich firm, których roczny przychód nie przekracza równowartości 2 mln euro.
CZYTAJ TAKŻE: Jakie informacje księgowy musi przekazać na koniec miesiąca?
Księgowość pełna czy uproszczona? Podatkowa księga przychodów i rozchodów
Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest za najpopularniejszy sposób rozliczania firmy. Księga przychodów i rozchodów odnosi się do rozliczania podatku liniowego (stała stawka 19%), a także według skali (12%,32%). Co istotne, w tym przypadku podatek płaci się tylko wtedy kiedy firma generuje zysk.
Księgowość pełna czy uproszczona? Obowiązek korzystania z pełnej księgowości
Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się, czy prowadzić uproszczoną księgowość, czy lepsza będzie pełna księgowość. Warto wiedzieć, że w przypadku określonych form prowadzenia firmy, pełna księgowość będzie obowiązkowa. I tak pełna księgowość musi być prowadzona przez spółki kapitałowe, spółki komandytowe, komandytowo-akcyjne i przez wszystkie firmy, których obroty przekraczają równowartość 2 mln euro.
CZYTAJ TAKŻE: Usługi księgowe. Ile można na tym zarobić?
Nie ma zakazu prowadzenia pełnej księgowości przez firmy o mniejszych rozmiarach. Nie zawsze będzie to jednak opłacalne. Choćby z tego powodu, że koszty prowadzenia pełnej księgowości są znacznie wyższe od księgowości uproszczonej.
Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.