Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

Strata może się przytrafić każdemu przedsiębiorcy. Dla niektórych może to być sposób na obniżenie podatku. Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

Zobacz, czym jest strata i czy zawsze musi być zła dla przedsiębiorcy. Jak się ją rozlicza i ile lat bierze się pod uwagę? Jak Polski Ład wpłynął na przepisy dotyczące rozliczania straty. Sprawdź, jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

Co to jest strata?

Strata niekoniecznie musi być zła dla przedsiębiorcy. Może bowiem wskazywać na to, że firma dużo inwestuje i rozwija się. Strata to sytuacja, w której koszty są wyższe niż przychody. Rozliczenie strat z ubiegłych lat pozwoli też zapłacić niższy podatek. Od 2022 są nowe zasady rozliczenia strat.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

Stratę można rozliczyć przez pięć kolejnych lat. Potem strata ulega przedawnieniu. Dodatkowo w jednym roku przedsiębiorca miał prawo odliczyć maksymalnie 50% kwoty poniesionej straty.

Od 2020 roku stratę z działalności do 5 000 000 zł można rozliczać szybciej. O ile oczywiście mamy wystarczający dochód do odliczenia całej straty.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych możemy przeczytać, że strata poniesiona w roku podatkowym, może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5.000.000 zł.

Nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty. Niezależnie od wszystkiego przedsiębiorca stratę może odliczyć przez 5 lat. Jeśli tego nie zrobi, strata się przedawni.

Według nowych zasad można było rozliczać stratę dopiero od zeznania podatkowego składanego za 2020 rok. Jeśli w 2019 przedsiębiorca miał stratę, to może ją rozliczyć w całości. Trzeba pamiętać, że stratę z lat ubiegłych można rozliczyć dopiero wtedy, gdy osiągniemy w danym roku dochód. Musimy mieć z czego ją bowiem rozliczać.

Rozliczenie straty z lat ubiegłych

Możliwość rozliczenia strat z lat ubiegłych pozwala obniżyć podatek za rok, w którym osiągnęliśmy wysoki dochód. Mało tego. Jeśli strata nie jest wyższa niż 5 mln złotych, to można ją rozliczyć w całości od razu. Nie ma też znaczenia, w jaki sposób oblicza się podatek.

Mówiąc inaczej, jaką formę opodatkowania stosuje podatnik. Można to zrobić nawet w przypadku ryczałtu. W jaki sposób? To, że w danym roku podatnik rozlicza się ryczałtem, nie oznacza, że w ten sposób podatek był liczony wcześniej.

Nietrudno wyobrazić sobie przypadek, gdy kilka lat wstecz podatnik rozliczał się liniowo albo skalą podatkową, a teraz jest „ryczałtowcem”. W takiej sytuacji możliwe jest rozliczenie straty z lat ubiegłych nawet wtedy, gdy obecnie rozliczany jest ryczałt.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych a Polski Ład

Jeśli w 2022 podatnik rozlicza się „liniowo”, ważne będzie właściwe policzenie składki zdrowotnej. Od niej bowiem zależy dochód. W tym momencie trzeba zdać sobie sprawę, że nie można podstawy składki zdrowotnej odliczyć od straty z lat ubiegłych.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Dodatek do emerytury – kto może na niego liczyć?

Dodatek do emerytury pozwala zwiększyć kwotę podstawowego świadczenia emerytalnego. Aby go uzyskać, należy złożyć stosowny wniosek lub osiągnąć określony przepisami wiek. Dodatek do emerytury może...

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 – utrata ważności i nowe opłaty

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 to rozwiązanie dla osób, które mają wątpliwości odnośnie do prawidłowości zastosowania regulacji podatkowych. Uzyskanie informacji od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej...

Kim jest pracownik młodociany? Kiedy można go zatrudnić? Zmiany w prawie dotyczącym zatrudnienia młodocianych

Pracownik młodociany podejmuje zlecenia zarobkowe przede wszystkim po to, aby zdobyć określone kwalifikacje zawodowe. Zatrudnienie młodocianych w celu przygotowania zawodowego jest możliwe, jeśli osoba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!