Stosowanie podpisu elektronicznego coraz popularniejsze, nie tylko wśród firm – poznaj najnowsze trendy

Stosowanie podpisu elektronicznego zdobywa coraz większą popularność. Używamy go do zatwierdzania sprawozdań finansowych, dokumentów przetargowych, umów, ofert handlowych lub e-faktur. Poznaj najnowsze trendy związane z podpisem elektronicznym.

Dlaczego stosowanie podpisu elektronicznego jest wygodne? Kto może go stosować? Jakie korzyści przynosi firmie? Jakie są najnowsze trendy związane z podpisem elektronicznym? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Kto może stosować podpis elektroniczny?

Stosować podpis elektroniczny może każdy. Podpis elektroniczny dedykowany jest dla osób fizycznych i jest poświadczeniem woli złożonym przez konkretną osobę. W zależności od rodzaju zastosowanego podpisu może być on bardziej lub mniej skuteczny w aspekcie prawnym.

Najprostszym jest podpis zwykły np. w treści emaila, popularny jest też „profil zaufany”, gdzie tożsamość potwierdza się poprzez bankowość elektroniczną, ale służy do załatwiania spraw urzędowych.

Dla rozwiązań w obrocie gospodarczym, gdzie istotna jest potwierdzona tożsamość osoby podpisującej się, stosuje się coraz powszechniej  kwalifikowany podpis elektroniczny. Aby uzyskać podpis kwalifikowany, tożsamość osoby musi potwierdzić dostawca certyfikatu kwalifikowanego.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?

Coraz popularniejsze stosowanie podpisu elektronicznego – dlaczego tak chętnie z niego korzystamy?

500 proc. wzrost zainteresowania stosowaniem podpisu elektronicznego w ciągu 5 lat. Takie wyniki notuje największy dostawca usług zaufania w Polsce. Szczególnie duży wzrost nastąpił za sprawą pandemii, która znacząco przyspieszyła cyfryzację biznesu. 

I rząd zrobił sporo dla wprowadzenia e-usług. W efekcie zmiany związane z cyfryzacją przyspieszyły. Na przykład, już w 2025 roku prawdopodobnie wszyscy przedsiębiorcy będą musieli stosować e-faktury. 

Z tego powodu niezbędna będzie integracja oprogramowania rachunkowo-księgowego z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF). Konieczne będzie także korzystanie z rozwiązań umożliwiających efektywną pracę z cyfrowymi dokumentami.

Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.

Jakie trendy przeważają na rynku e-podpisów?

Przede wszystkim skokowy wzrost zainteresowania e-podpisami. Poza tym popularność zyskują podpisy elektroniczne w chmurze. Umożliwiają one jeszcze łatwiejszy dostęp do dokumentacji.

Warto też wspomnieć o stopniowej eliminacji papierowych dokumentów, co zawdzięczamy między innymi podpisowi elektronicznemu. Dane rynkowe pokazują, że stosowanie podpisu elektronicznego szybko przyczynia się do zmniejszania ilości dokumentów w formie papierowej. 

Przykład? Instytucje finansowe coraz częściej przekazują dokumenty posprzedażowe wyłącznie w formie elektronicznej. Jedna z firm leasingowych w Polsce całość dokumentacji posprzedażowej przygotowuje tylko w tej formie, podobnie jak opinie dla klienta z działu Customer Service. 

Stosowanie podpisu elektronicznego – dlaczego warto?

Stosowanie podpisu elektronicznego to ogromna oszczędność czasu. Wszystko dlatego, że dzięki niemu dokumenty można podpisywać w każdym miejscu i czasie. Nie potrzebujesz do tego nawet komputera, wystarczy smartfon.

CZYTAJ TAKŻE: Zalety podpisu elektronicznego kwalifikowanego. Dlaczego warto z niego korzystać?

Ważny jest również trend eko. Przykład? Jedna z firm leasingowych chwali się, że dzięki stosowaniu podpisu elektronicznego tylko przez pół roki zaoszczędziła 70 tysięcy ryz papieru. Do wyprodukowania takiej liczby kartek trzeba zużyć 14 hektarów lasu oraz 90 milionów litrów wody.

Stosowanie podpisu elektronicznego ma się szczególnie dobrze w małych i średnich firmach. Jak wynika z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego, narzędzie to planuje wdrożyć 64 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP. W 2021 r. 22 proc. z nich już korzystało z podpisu elektronicznego. Prawie trzy razy więcej planuje wdrożyć to rozwiązanie najpóźniej do 2024 r.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Jak sprawdzić decyzję ZUS? Gdzie znajdziesz status decyzji w sprawie przyznania świadczenia? 

ZUS wydaje sporo decyzji, zarówno takich dotyczących określenia wysokości emerytury czy renty, jak i wypłaty innych zasiłków np. chorobowego. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Obowiązek podatkowy – co to jest i kiedy powstaje? PIT, VAT i pozostałe

Obowiązek podatkowy to moment, w którym podatnik musi rozliczyć się z państwem z osiągniętego przychodu lub dokonanej transakcji. Choć jego istota wydaje się prosta,...

Referencje dla pracownika – jak napisać i po co? Wzór listu referencyjnego

Referencje dla pracownika to dokument, który potrafi przesądzić o powodzeniu w rekrutacji – nie tylko potwierdza doświadczenie i kompetencje kandydata, lecz także buduje jego...

Rachunek przepływów pieniężnych – co to jest i z czego się składa?

Rachunek przepływów pieniężnych to dokument, który odsłania, w jaki sposób firma faktycznie gospodaruje gotówką – pokazuje ruch pieniędzy w działalności operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej,...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!