Lista obecności – czy trzeba ją prowadzić? 

Jednym z obowiązków każdego przedsiębiorcy jest ewidencjonowanie czasu pracy pracowników. Wykorzystuje się do tego np. listę obecności. Czy lista obecności zawsze jest obowiązkowa? Jak ją prowadzić? 

Czy jest obowiązek prowadzenia listy obecności pracowników?

Obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy wynika z Artykułu 149 Kodeksu pracy. Dotyczy ona każdego, obojętnie od liczby pracowników.

Lista obecności pozwala prawidłowo ustalić wysokość wynagrodzenia oraz inne świadczenia, które otrzymuje pracownik z tytułu stosunku pracy. Jeśli zdarzy się kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, to lista obecności będzie sprawdzana.

Jak wypełnić listę obecności pracowników?

Lista obecności jest to bardzo prosty dokument i nie powinny się jej obawiać także osoby, które prowadzą małą działalność i same zajmują się wszelkimi formalnościami.

Na górze arkusza umieszczamy imię i nazwisko pracownika. Dla każdego z pracowników lista obecności jest prowadzona osobno. Potem określamy przedział czasu, którego dotyczy lista obecności. Najczęściej to miesiąc. Na liście obecności oznaczamy też dane osoby, która jest odpowiedzialna za daną jednostkę. To ta osoba potwierdza, że zapisy w liście obecności są zgodne ze stanem faktyczny.

Na koniec każdej strony listy obecności powinno znaleźć się podsumowanie, ile godzin faktycznie przepracowała dana osoba i czy wynikają z tego na przykład jakieś nadgodziny. Lista obecności bardzo czytelnie wskazuje też nieobecności. Jak więc widać, lista obecności to nie tylko obowiązek prawny, ale i uproszczenie wielu procesów, chociażby wynagrodzenia. Dzięki liście płac bardzo łatwo jest je obliczyć.

Gdzie powinna znajdować się lista obecności?

Jeśli lista obecności prowadzona jest elektronicznie, to wystarczy system komputerowy, który pozwala na zaznaczenie swojej obecności przez pracownika. Jeśli jednak pracodawca zdecydował się na listę obecności w formie papierowej, to trzeba ją umieścić w miejscu dostępnym dla pracowników, np. przy wejściu.

Czy lista obecności jest tym samym co ewidencja czasu pracy?

Lista obecności nie jest ewidencją czasu pracy. Sama lista obecności ma ograniczoną liczbę danych. Ewidencja czasu pracy dodatkowo może zawierać np. informacje o zwolnieniach lekarskich czy urlopach. 

Pozwala to łatwiej obliczyć, ile dni wolnych zostało pracownikowi do wykorzystania. Ewidencja czasu pracy pozwala też liczyć nadgodziny, za które należy się wyższa stawka wynagrodzenia.

Lista obecności to dokument raczej kadrowy, potwierdzający jedynie rozpoczęcie i zakończenie pracy, bez podawania jakiś dodatkowych informacji z tym związanych. Jej cel wykorzystania to przede wszystkim ułatwienie komunikacji kadrowej wewnątrz firmy.

Kiedy nie trzeba listy obecności?

Choć prowadzenie listy obecności jest obowiązkowe, to są przypadki, kiedy nie będzie to konieczne. Lista obecności nie będzie potrzebna, gdy pracownicy wykonują pracę w systemie zadaniowym albo gdy są zatrudnieni na nocnej zmianie.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Spółka jawna a cywilna – najważniejsze różnice. Którą z nich wybrać?

Osoba, która chce rozpocząć biznes, ma do wyboru różne formy prowadzenia działalności gospodarczej. Może wybierać m.in. między spółką jawną i spółką cywilną. Jednak czym...

Kiedy sporządzić, podpisać, zatwierdzić i złożyć sprawozdanie finansowe? Poznaj najważniejsze terminy

Sporządzenie sprawozdania finansowego niezgodnie z ustawą, w tym z naruszeniem terminów przygotowania dokumentów, grozi poważnymi konsekwencjami (nie tylko karą grzywny). Jak ich uniknąć? Rozwiewamy...

Jak złożyć sprawozdanie finansowe do KRS krok po kroku?

Złożenie sprawozdania finansowego do KRS może wydawać się skomplikowanym zadaniem. W tym artykule poprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces, wyjaśniając wszystkie etapy....

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!