Własny biznes to najlepszy sposób, aby zwiększyć dochody. Jednak, jak znaleźć pomysł, który zapewni sukces i zarobek? Oto garść wskazówek na dobry start, w tym 20 pomysłów na własny biznes, który możesz zacząć już dzisiaj, bez wychodzenia z domu i w większości przypadków bez inwestowania więcej niż kilkaset złotych.
Spis treści
Jak znaleźć pomysł na biznes w domu?
Wiele osób nie ma pomysłu na rozpoczęcie biznesu (lub działalności nierejestrowanej, która nie wymaga zakładania własnej działalności gospodarczej). Jest na to sposób. MJ deMarco, autor bestsellerowych poradników dla przedsiębiorców radzi, aby … rozejrzeć się wokół siebie.
„Nie mam żadnych pomysłów! Wow, to niesamowite, że żyjesz w idealnej utopii, gdzie nie ma żadnych problemów, żadnych wadliwych produktów, żadnych niedogodności, żadnych złych doświadczeń z obsługą klienta; nie życie jest po prostu idealne” – ironizuje MJ deMarco. I radzi: „Zastanów się: co Cię irytuje? Rozwiąż to, bądź lepszy!”
To dobra rada: sprawdź, co uwiera Ciebie lub Twoich znajomych, znajdź sposób, żeby to wyeliminować. Nie trzeba wymyślać koła, aby zarobić pieniądze. Czasem wystarczy zrobić coś lepiej niż konkurenci.
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? |
Najlepsze pomysły na własny biznes – 20 propozycji
Oto pomysł na własny biznes, który możesz zacząć już dzisiaj, bez wychodzenia z domu i w większości przypadków bez inwestowania więcej niż kilkaset złotych na start.
- Szkolenia online: prowadzenie kursów online z tematyki, w której jesteś mocny/mocna, np. kursy językowe, programowania, szycia itp.
- Tworzenie i sprzedaż ręcznie robionych produktów: np. biżuterii, dekoracji do domu, mydła czy świec, a następnie ich sprzedaż na platformach takich jak Etsy.
- Opieka nad zwierzętami podczas nieobecności właścicieli.
- Wynajem i sprzedaż sprzętu do domowego fitnessu: hantli, mat do ćwiczeń czy rowerków treningowych dla osób ćwiczących w domu.
- Pomoc online przy planowaniu i realizacji wydarzeń rodzinnych, np. urodzin, baby shower, chrzcin.
- Tworzenie i sprzedaż pamiątek i upominków związanych z Twoją miejscowością lub regionem.
- Pisanie artykułów, tworzenie treści do blogów, mediów społecznościowych lub na strony internetowe dla firm.
- Organizacja kursów zdalnych dla seniorów, np. nauki obsługi komputera, korzystania z mediów społecznościowych czy szkoleń językowych.
- Usługi korepetytorskie online z np. matematyki, języków obcych czy gry na instrumentach.
- Fotografowanie nieruchomości: wykonywanie wysokiej jakości zdjęć domów, mieszkań i działek na potrzeby agencji nieruchomości lub właścicieli chcących sprzedać, lub wynająć swoje nieruchomości.
- Wynajem pokoi/mieszkań na Airbnb.
- Hodowla pieczarek lub boczniaków do użytku domowego, lub sprzedaży lokalnej.
- Produkcja i sprzedaż ekologicznych kosmetyków domowej roboty: mydeł, kremy, balsamy i inne produkty do pielęgnacji ciała z naturalnych produktów.
- Usługi coachingowe z np. rozwoju osobistego, zdrowia i fitness lub zarządzania czasem.
- Tworzenie i sprzedaż e-booków na temat własnych zainteresowań lub posiadanych umiejętności.
- Usługi projektowania graficznego logo, ulotek, banerów reklamowych.
- Usługi opieki nad dziećmi online: organizowanie interaktywnych zajęć online obejmujących edukację, zabawę i rozwój różnych umiejętności.
- Wynajem i sprzedaż urządzeń do monitorowania i poprawy jakości snu.
- Pieczenie ciast na zamówienie.
- Serwis i naprawa rowerów dla lokalnej społeczności.
Oczywiście to tylko garść podstawowych przykładów, które mogą Cię zainspirować. Najważniejsza jest wartość, jaką oferujesz: w czym możesz być lepszy od konkurencji i czy Twój towar wyróżnia się spośród innych.
Jak zacząć własny biznes w domu?
Zacznij od przemyślenia, jaką wartość możesz zaoferować. Oto 13 praktycznych wskazówek, które pomogą Ci na starcie:
- Zidentyfikuj swoje pasje i umiejętności – zastanów się, co lubisz robić w wolnym czasie i jakie umiejętności posiadasz. Czasami najlepszy pomysł na biznes wynika z czegoś, co sprawia Ci przyjemność i co potrafisz robić dobrze. Jednak pamiętaj, że zamienić pasję w biznes jest często bardzo trudno. Rozważ, czy znajdziesz klientów na swój towar lub usługę (i czy nie będziesz miał zbyt wielu silnych rywali).
- Obserwuj trendy – śledź aktualne trendy i zwracaj uwagę na zmieniające się potrzeby i preferencje swoich potencjalnych klientów. Często nowy biznes to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Wykorzystaj narzędzia takie jak Google Trends czy mniej znany, a znakomity serwis meetglimpse.com.
- Rozważ potrzeby swoich sąsiadów, znajomych czy mieszkańców miejscowości – zbadaj jakich usług lub produktów potrzebują. Czasami istnieje nisza, która jeszcze nie została w pełni zaspokojona lub ludzie są gotowi zapłacić dostawcy, który lepiej zaspokoi ich potrzeby.
- Rozwiązuj problemy – zawsze stawiaj na pierwszym miejscu realne potrzeby potencjalnych klientów, a nie swoje wyobrażenia. Rozejrzyj się: co jest kłopotliwe w codziennym życiu i czy istnieje sposób, aby to zmienić?
- Analizuj konkurencję – weź pod lupę, co robią inni w Twojej branży lub w podobnych branżach. Możesz znaleźć sposób na ulepszenie ich propozycji lub dojść do wniosku, że tort do podziału jest zbyt mały.
- Wykorzystaj swoje doświadczenie zawodowe – być może teraz, to ktoś inny zarabia na Twoich umiejętnościach. Np. pracujesz w zakładzie fryzjerskim i czujesz, że to dobry moment, aby rozpocząć własną działalność, bo masz już dużą wiedzę, umiejętności i doświadczenie.
- Badaj internet – sieć to miejsce pełne inspiracji i pomysłów na biznes. Zainwestuj trochę czasu w przejrzenie blogów, forów dyskusyjnych i wpisów na mediach społecznościowych.
- Rozważ wejście w e-commerce – zakupy online to przyszłość handlu, już teraz coraz więcej osób (nie tylko młodych) woli kupować w e-sklepach niż w punktach stacjonarnych. Rozważ stworzenie sklepu internetowego lub sprzedaż produktów za pośrednictwem platform e-commerce (np. Allegro).
- Skup się na rozwiązaniach online – wiele biznesów można prowadzić online i w ten sposób zminimalizować koszty działalności i zapewnić teoretycznie nieograniczone zasięgi. Rozważ otwarcie kanału na YouTube, podcastu, sklepu internetowego lub oferowanie swoich usług online.
- Testuj pomysły – przygotuj MVP (minimum viable product), czyli produkt we wczesnej fazie rozwoju, który jednocześnie możesz zaproponować klientom. Dzięki MVP przekonasz się, czy jest zapotrzebowanie na Twój produkt/usługę, a jednocześnie nie poświęcisz mnóstwa czasu, energii i pieniędzy na stworzenie oferty, która nikogo nie interesuje.
- Rozważ współpracę z innymi – nie bój się działać z innymi osobami lub firmami.
- Bądź elastyczny – miej oczy szeroko otwarte i zbieraj informacje zwrotne od klientów. Są bezcenne! Czasami nawet drobne zmiany mogą sprawić, że Twój biznes będzie bardziej konkurencyjny i atrakcyjny.
- Zacznij od małych kroków – nie musisz od razu zbudować drugiego Facebooka. Być może wystarczy, jak zaczniesz sprzedawać własnoręcznie wykonane przedmioty (nawet tak proste, jak szablony w PDF do druku) na Etsy lub przygotujesz kolorowanki (przy użyciu Midjourney lub innej aplikacji wykorzystującej generatywną AI zajmuje to niemal chwilę). Małe sukcesy dadzą się motywację do kolejnych działań. Najważniejsze, to zacząć, zdobywać doświadczenie i budowanie pewności siebie.
Pamiętaj, że w Polsce istnieje możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej zwanej też biznesem na próbę. Co to znaczy?
Możesz sprzedawać usługi lub towary bez rejestrowania działalności gospodarczej w CEIDG jeżeli limit Twoich przychodów nie przekroczy miesięcznie 3181,50 zł lub 3225 zł od lipca 2024 r. (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę). Taka działalność jest też zwolniona ze składek na ZUS. Korzyść? Bez dodatkowych kosztów przetestujesz swój pomysł i ewentualnie dostosujesz ofertę na podstawie pozyskanych opinii klientów.
Co jest ważne w prowadzeniu biznesu z domu?
Masz już garść wskazówek, od czego zacząć własny biznes w domu. Jednak nim postawisz pierwszy krok, przemyśl jaki system chcesz użyć. Wspomniany już MJ deMarco podkreśla, że system jest ważniejszy niż wysiłek, dyscyplina i determinacja.
Czym jest system? To sposób, w jaki działasz i narzędzia, które wykorzystujesz. MJ deMarco porównuje system z pojazdem. Wyobraź sobie, radzi, że posadzisz Usaina Bolta na rowerku trójkołowym i wystartujesz z nim w zawodach biegackich. Z pewnością wygrasz, choć to światowy rekordzista w sprincie na 100 i 200 metrów. Dlaczego? Bo słaby system (rowerek) marginalizuje wysiłek wybitnego olimpijczyka.
„Ostatecznie to system określa, w jaki sposób Twój wysiłek, motywacja i dyscyplina przełożą się na dynamikę biznesu lub jej brak” – podkreśla autor „Fastlane milionera”.
Otwarcie małego sklepiku na targowisku może być gorszym systemem niż otwarcie sklepu online. Na targ zajrzy kilkaset osób tygodniowo, a internet daje Ci dostęp do nieograniczonej liczby klientów z całego świata.
Inaczej mówiąc, zastanów się, czy system, który wybrałeś/wybrałaś, daje Ci dźwignię, która szybko zwiększy dochody i wzmacnia energię, czas i pieniądze, które zainwestujesz w swoje przedsięwzięcie.
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.