Agent ubezpieczeniowy to pośrednik zajmujący się sprzedażą polis ubezpieczeniowych. Czy w czasach rozwoju biznesu online i sprzedaży produktów finansowych przez internet, praca agenta ubezpieczeniowego się opłaca?
Ubezpieczenie mieszkania, ubezpieczenie podróżne albo ubezpieczenie na życie. To najczęściej te produkty, które sprzedaje agent ubezpieczeniowy. Często kojarzymy go jako osobę, która sprzedaje je osobiście, obsługując klienta w swoim biurze. Jednak w czasach rozwoju sprzedaży przez internet wiele produktów finansowych można kupić bez konieczności spotykania się z pośrednikiem. Czy w związku z tym warto jeszcze interesować się zawodem agenta ubezpieczeniowego?
Spis treści
Agent ubezpieczeniowy – co robi?
Agent ubezpieczeniowy pozyskuje klientów i podpisuje umowy ubezpieczeniowe. Agentem ubezpieczeniowym może być osoba lub firma. Agent musi być wpisany do specjalnego rejestru. Żeby agent mógł sprzedawać ubezpieczenia, musi podpisać umowę agencyjną z konkretnym zakładem ubezpieczeń.
Agent ubezpieczeniowy – co to jest rejestr agentów?
Jak już wspomnieliśmy, agent ubezpieczeniowy musi być wpisany do bazy KNF. Bez takiego wpisu nie może samodzielnie sprzedawać ubezpieczeń. Gdy umowa agencyjna wygasa, agent wykreślany jest z rejestru.
Agent ubezpieczeniowy – czy to się opłaca?
Agent może pracować jako przedstawiciel jednej firmy ubezpieczeniowej lub kilku. W pierwszym przypadku zawiera z klientami umowy w imieniu określonej firmy. Jest jej pośrednikiem. Gdy ma umowę z kilkoma firmami, jest multi agentem. Wtedy może proponować produkty wielu firm. W takiej sytuacji musi mieć wtedy samodzielne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.
Agent ubezpieczeniowy przede wszystkim pozyskuje klientów. Może sprzedawać polisy obowiązkowe (np. OC samochodu albo dobrowolne, czyli np. ubezpieczenie nieruchomości lub na życie). Ma obowiązek wyjaśnić klientowi różnice między poszczególnymi elementami produktu, a jeśli klient jest zainteresowany zawarciem umowy, to również jej podpisanie. Zadaniem agenta jest też obsługa polis ubezpieczeniowych.
Sprzedawanie ubezpieczeń to nie jest łatwe zajęcie. Opiera się przede wszystkim na stałym kontakcie z ludźmi, głównie na spotkaniach z potencjalnymi i obecnymi klientami. Zakres produktów do sprzedaży w ramach ubezpieczenia jest ogromny. Oprócz polis na życie i komunikacyjnych są również pakiety zdrowotne, polisy turystyczne i wiele innych, również bardzo specjalistycznych związanych np. z wykonywaniem konkretnego zawodu (np. OC lekarza, czy OC nauczyciela).
Praca ta wymaga sporo tzw. miękkich kompetencji. Chodzi tutaj o umiejętność komunikacji i perswazji. Liczy się też otwartość, dobra organizacja i rzetelność.
Agent ubezpieczeniowy może też obsługiwać klientów, którzy zakupili polisy drogą elektroniczną, czyli przez internet.
Agent ubezpieczeniowy – prowizja
Agent ubezpieczeniowy jest samodzielnym przedsiębiorcą i prowadzi działalność gospodarczą. W związku z tym musi ponosić wszystkie koszty z tym związane. Chodzi tu np. o opłacanie składek ZUS czy rozliczanie podatków.
Agent wynagradzany jest prowizyjnie. Mówiąc wprost, dostaje określony procent wartości składki przekazanej przez klienta towarzystwu ubezpieczeniowemu. Prowizja różni się w zależności od rodzaju produktu ubezpieczeniowego.
Agent ubezpieczeniowy – zarobki
Najwięcej zarabiają ci, którzy sprzedają długoterminowe ubezpieczenia na życie. Wszystko dlatego, że są najbardziej dochodowe ubezpieczenia dla firm. Każda firma ubezpieczeniowa inaczej wynagradza agentów. Można jednak przyjąć, że prowizja za ubezpieczenie na życie to równowartość rocznej lub półrocznej składki klienta.
Jeśli wiec klient rocznie za ubezpieczenie zapłaci 2400 zł, to taką prowizję otrzyma agent. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych i mieszkaniowych jest to około 5-20%. Średnio jest to kilka procent wartości składki. Oprócz tego agenci dostają sporo dodatkowych bonusów. Może to być np. zagraniczna wycieczka na koszt firmy lub możliwość użytkowania luksusowego samochodu.
Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.