Kiedy pojawia się odmowa podpisania sprawozdania finansowego? Sprawozdanie finansowe to jeden z ważniejszych dokumentów księgowych. Obowiązkowo trzeba je przekazać odpowiednim organom raz w roku. Sprawozdanie finansowe jest ogólnodostępne.
Sprawozdanie finansowe to dokument, który wymaga podpisów. Oprócz osoby, która reprezentuje firmę, pod sprawozdaniem powinien też podpisać się księgowy. Czy księgowy musi podpisać sprawozdanie? Z czym wiąże się odmowa podpisana sprawozdania finansowego?
E-sprawozdanie finansowe
Od 2018 roku jedyną dopuszczalną formą sprawozdania finansowego jest e-sprawozdanie. Każde inne, niezależenie od formy i tego, czy jest poprawnie podpisane, jest nieważne. W związku z tym e-sprawozdanie finansowane jest obowiązkowe dla wszystkich tych podmiotów, które prowadzą pełną księgowość. E-sprawozdanie musi być podpisane.
Przede wszystkim podpis musi złożyć osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Będzie to albo księgowa, albo przedstawiciel biura rachunkowego, któremu zleciliśmy prowadzenie ksiąg rachunkowych. Na tym etapie możemy spotkać się z odmową podpisania sprawozdania finansowego. Od terminu podpisania sprawozdania przez księgowego zależy data złożenia sprawozdania, a dokładniej termin złożenia takiego sprawozdania.
Oprócz księgowego sprawozdanie musi podpisać kierownik jednostki. To cały zarząd, a nie tylko sam prezes. W przypadku sprawozdania finansowego nie da się upoważnić jednego z członków zarządu do podpisania sprawozdania. Musi to zrobić cały zarząd. Podpis może być podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Odmowa podpisania sprawozdania finansowego
Podpis księgowego jest bardzo ważny dla ważności sprawozdania finansowego. Kwestię tę regulują przepisy. Te same przepisy wskazują, że „osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych” może odmówić podpisania sprawozdania. Wymaga to jednak pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania.
To jest praktycznie jedyny warunek, który powoduje, że sprawozdanie może nie być podpisane. Najczęściej prowadzi to do sytuacji, w której osoba prowadząca rozliczenia nie jest w stanie w żaden sposób poświadczyć informacji, znajdujących się w rozliczeniu. Pisemna odmowa musi być dołączona do sprawozdania.
Uzasadnieniem odmowy podpisania sprawozdania może być np. to, że w trakcie roku zmieniła się osoba, która prowadzi księgi rachunkowe. Gdy nowy księgowy nie ma możliwości, by zapoznać się z wcześniejszymi zapisami księgowymi albo też nie zgadza się z ich poprawnością, to może zdecydowanie odmówić podpisania takiego dokumenty. Jeśli np. uznaje, że konkretne rozliczenia nie są zrobione zgodnie ze sztuką.