fbpx

Czy pieczęć elektroniczną można unieważnić?

Czy pieczęć elektroniczna może być unieważniona? Czy można to zrobić samemu? W jaki sposób działa pieczęć elektroniczna?

Pieczęć elektroniczna stosowana jest to zatwierdzania autentyczności konkretnego dokumentu. Czy jest tym samym co podpis elektroniczny? Pieczęć elektroniczna jest używana przez osoby prawne, czyli firmy. Podpis elektroniczny wykorzystywany jest przez osoby fizyczne. Choć może się wydawać, że pieczęć elektroniczna ma taką samą funkcję jak podpis, musimy pamiętać, że pieczęć elektroniczna nie jest odpowiednikiem podpisu elektronicznego osoby prawnej.

CZYTAJ TAKŻE: Pieczęć elektroniczna w administracji publicznej. Nowelizacja KPA 2021

Do czego wykorzystuje się pieczęć elektroniczną?

Pieczęć elektroniczna wykorzystywana jest po to by szybciej i wygodniej komunikować się w biznesie. Pozwala wysyłać elektronicznie dokumenty. Pieczęć elektroniczna jest potwierdzeniem, że konkretny dokument jest autentyczny, a także jest zachowana jego integralność, czyli nie zmieniono treści dokumentu.

Pieczęć elektroniczna to nic innego jak dane zapisane w postaci elektronicznej, które potwierdzają autentyczność pochodzenia danych i ich integralność

Jaki są rodzaje pieczęci elektroniczne?

Tak jak e-podpis występuje w kilku wariantach, tak e-pieczęć też ma kilka rodzajów. Zaawansowana pieczęć elektroniczna przeznaczona jest dla osoby prawnej. Jest unikalna dla tego, kto ją składa. Pozwala rozpoznać tożsamość. Osoba, która składa na dokumencie pieczęć, ma nad danymi pełną kontrolę. Gdy wprowadzamy jakąkolwiek zmianę w dokumencie, to mamy możliwość zobaczyć każdą z nich. Drugim rodzajem jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Działa tak samo jako zaawansowana pieczęć z tą różnicą, że składa się ją przy pomocy kwalifikowanego urządzenia.

Czy w związku z tym można unieważnić pieczęć elektroniczną?
Skoro wiemy już, że pieczęć elektroniczna to zestaw danych, łatwo można ją unieważnić albo zawiesić. Żeby to zrobić trzeba zaznaczyć odpowiednią opcję u operatora pieczęci. Najpierw oczywiście musimy podać dane, na podstawie których identyfikuje się użytkownika pieczęci. Potem zaznaczamy czy chcemy całkowicie ją unieważnić czy tylko zawiesić. Można to zrobić w każdym momencie.

Kiedy unieważnić pieczęć?

O unieważnieniu lub zawieszeniu pieczęci warto pomyśleć w sytuacji, gdy mamy podejrzenie, że doszło do nieuprawnionego jej użycia. W terminologii fachowej mówi się o kompromitacji klucza prywatnego powiązanego z certyfikatem, używaniu certyfikatu wydanego niezgodnie z przeznaczeniem lub przez nieupoważniony podmiot. Pieczęć należy bez wahania unieważnić jeśli wykorzystano ją w celach przestępczych.

 

 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć działalność nierejestrowana ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega...

Zwolnienie L4 i działalność gospodarcza

Czy przedsiębiorca może pójść na zwolnienie lekarskie? Jak działa zwolnienie L4 przedsiębiorcy? Choroba, czasowa niedyspozycja, konieczność regeneracji zdrowotnej. Powody, dla których przedsiębiorca musi zrobić sobie...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można posiadać więcej niż jedną działalność gospodarczą? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zmiany w prawie 2023

2023 jest nietypowym rokiem pod względem zmian w prawie dla przedsiębiorców. W porównaniu do rewolucyjnych lat 2021-2022 obecnie zmiany są raczej kosmetyczne. Przedsiębiorcy marzą o...

NIP7 – co to jest i kiedy trzeba wypełnić

NIP7 to formularz składany przez osobę, która nie jest jeszcze zarejestrowana w CEiDG. Mówiąc wprost, nie jest jeszcze przedsiębiorcą. Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej...

Deklaracja VAT-R. Jak ją wypełnić?

Deklaracja VAT-R składana jest w momencie rejestracji jako czynny podatnik VAT. Ten sam dokument służy też do aktualizacji danych w związku z rozliczeniem podatku...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!