Dotacja na założenie działalności gospodarczej z urzędu pracy może być dobrym źródłem finansowania na początku prowadzenia biznesu. Jeśli chcesz otworzyć firmę, warto zainteresować się tym, co oferują powiatowe urzędy pracy.
Dotacja na założenie działalności przyznawana przez urząd pracy to jeden ze sposobów na zmobilizowanie osób niepracujących. Sprawdź, czy to dobre rozwiązanie. Czy warto w ten sposób zacząć działalność gospodarczą?
Spis treści
Dotacja na założenie działalności – kiedy się o nia starać?
Największą szansę na otrzymanie dotacji mają ci, którzy składają wnioski na początku danego roku kalendarzowego. Wtedy jest szansa, że urząd pracy ma jeszcze środki na dotacje. Warto jednak pamiętać, że w poszczególnych urzędach terminy naborów mogą być różne. Mogą też być nieznaczne różnice w zasadach wydatkowania środków.
CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać
Kto może otrzymać pieniądze z urzędu pracy?
Dotacja z urzędu pracy to jednorazowe środki przeznaczone na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Nie trzeba ich zwracać, jeśli dotrzyma się warunków umowy z urzędem. Mało tego. Najpierw otrzymujesz pieniądze, a potem możesz wybrać się na zakupy. Dotacja na działalność gospodarczą przeznaczona jest wyłącznie dla osób fizycznych. Nie można jej wykorzystać na firmę w formie spółki z o.o. ani spółki cywilnej.
Żeby dostać dotację, trzeba spełnić określone warunki. Oczywiście, tak jak wspomnieliśmy, mogą się one nieznacznie różnić w zależności od urzędu pracy, to jednak da się podać najczęściej spotykane zasady do wypełnienia. Przede wszystkim trzeba mieć status osoby bezrobotnej i przez ostatnie 12 miesięcy nie prowadzić działalności gospodarczej.
Część urzędów pracy uznaje, że zawieszenie działalności spełnia ten warunek. W takiej jednak sytuacji trzeba uruchomić firmę o innym profilu. Na dotację mają też szansę ci, którzy nie mają zajęć komorniczych, ani też nie byli karani za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu.
Dotację z urzędu pracy mogą też dostać opiekunowie osób niepełnosprawnych.
CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza na emeryturze
Jaka działalność na dotacje?
Najczęściej urzędnicy rozpatrują wnioski zgodnie z kolejnością ich składania. Nie ma tu znaczenia, jakiego rodzaju działalność pragniesz otworzyć.
Wysokość dotacji na założenie działalności
Maksymalna kwota dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej to sześciokrotność średniego wynagrodzenia, czyli niecałe 40 tys. złotych. Nie trzeba jednak wnioskować o pełną kwotę. Może być niższa. Najważniejsze, by nie przekroczyć maksymalnej kwoty.
Podobnie z wydatkami. Wystarczy odpowiednio to uargumentować. Jednak warto dopytać w swoim urzędzie, czy wydatek ma szansę na akceptację.
Dokumenty do dotacji
Zanim poprosisz o dotację, warto zwrócić uwagę na to, jakiego rodzaju dokumenty trzeba złożyć. I tak może być konieczne przedstawienie koncesji lub zezwolenia, jeśli działalność, którą chcesz prowadzić, ich wymaga. Mogą się tez przydać referencje od zleceniodawców, promesy itd.
Zabezpieczenie dotacji
Dotacja z urzędu pracy musi być zabezpieczona. Zabezpieczeniem może być weksel, czy gwarancja bankowa. W przypadku wydatków firmowych nie musisz mieć wkładu własnego. Całość kosztów może pokryć dotacja.
We wniosku podaje się dane osobowe, stan cywilny i wykształcenie. Wskazuje się też konto osobiste, na które mają być przelane środki z dotacji. W kolejne części formularza przedstawia się biznesplan, a także zabezpieczenie dotacji. W biznesplanie należy oszacować przewidywane dochody i koszty, uzasadnić motywy podejmowania działalności gospodarczej, opisać produkty i usługi, które będą oferowane, a także, w jaki sposób będzie reklamowana.
Wniosek o dotację
Urząd pracy rozpatruje wniosek w ciągu 30 dni. Gdy zostanie rozpatrzony pozytywnie, trzeba dopełnić kilku formalności. Przede wszystkim zarejestrować działalność w CEIDG, a także dostarczyć potwierdzenie zabezpieczenia dotacji.
Po spełnieniu tych formalności dotacja zostanie wypłacona w ciągu kilku dni. Rozliczenia dotacji dokonuje się poprzez przedstawienie faktur i rachunków. Po ok. 12 miesięcy umowa z urzędem przestaje obowiązywać. Ze sprzętem można robić, co tylko zechcesz.
Jeśli urząd wykryje nieprawidłowości, to urząd może wezwać Cię do złożenia pisemnych wyjaśnień, a w ostateczności oddać dotację.
CZYTAJ TAKŻE: Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?
Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.