Ile kosztuje podpis elektroniczny? Na to pytanie odpowiedzi szuka coraz więcej osób, jako że usługi zaufania stają się coraz bardziej powszechne. Nic dziwnego, korzystanie z nich pozwala pracować taniej, szybciej i skuteczniej. Sprawdź, jaka jest średnia cena podpisu elektronicznego i dlaczego warto się na niego zdecydować.
Spis treści
Jak działa podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny to rozwiązanie, którego można używać zawsze i wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z wymianą danych przez internet. Poniżej przedstawiamy przykładowe sytuacje, w których użycie podpisu elektronicznego sprawi, że załatwisz swój interes łatwiej i wygodniej:
- potwierdzanie tożsamości podczas kontaktu z urzędami i organami administracji publicznej;
 - rejestracja i identyfikacja wykonawców w postępowaniach przetargowych;
 - przekazywanie organom podatkowym danych w formie JPK (Jednolitego Pliku Kontrolnego);
 - podpisywanie i pobieranie akt pracowniczych;
 - zdalne zawieranie umów cywilno-prawnych;
 - składanie deklaracji w ramach rozliczeń ZUS (program Płatnik, Platforma Usług Elektronicznych PUE ZUS);
 - przesyłanie JEDZ, czyli Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia;
 - podpisywanie i składanie sprawozdań finansowych w KRS;
 - przesyłanie faktur elektronicznych;
 - składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną do Urzędu Skarbowego.
 
| Jednym z elementów rozliczeń online prowadzonych z użyciem kwalifikowanego podpisu jest Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD) dokumentu. UPD to potwierdzenie, że elektroniczny list wysłany przez urząd w odpowiedzi na Twoje zapytanie został odebrany. Jeśli nie podpiszesz formularza UPD w ciągu czternastu dni, list i tak będzie uznany za dostarczony i będzie dostępny na koncie w serwisie Biznes.gov.pl. | 
Ile kosztuje podpis elektroniczny?
Koszty związane z używaniem podpisu elektronicznego są uzależnione od różnych czynników, takich jak:
- dostawca,
 - rodzaj subskrypcji,
 - czas ważności certyfikatu.
 
W 2023 roku zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego razem z niezbędnymi narzędziami (jak karta kryptograficzna, czytnik kart i oprogramowanie) to koszt na poziomie kilkuset złotych rocznie (z reguły 200-400 złotych). Jeśli jednak wybierzesz dłuższy abonament, na przykład na 2 lata, koszt w przeliczeniu na 1 rok może być nieco niższy.
Po upływie ważności kwalifikowanego certyfikatu odnowienie go kosztuje mniej, zazwyczaj nie więcej niż 200 złotych rocznie.
| Dla osób, które mają jedynie jednorazową potrzebę podpisu elektronicznego, istnieje opcja skorzystania z usługi przez 1 miesiąc, przez chmurę. Koszt to w takiej sytuacji kilkadziesiąt złotych; klient może wówczas podpisać do kilkunastu dokumentów, zanim wygaśnie czas trwania subskrypcji. | 
Podpis kwalifikowany – czy warto zapłacić?
Zakup kwalifikowanego podpisu elektronicznego to jeden wydatek, który ostatecznie przekłada się na zaoszczędzone zarówno pieniądze, jak i czas. Oszczędzamy chociażby na:
- wydatkach na zakup materiałów biurowych;
 - czasowi – dzięki szybszemu obiegowi dokumentów;
 - kosztach obsługi dokumentacji firmowej, takich jak np. drukowanie i skanowanie formularzy;
 - dojazdach np. do biura rachunkowego w celu dostarczenia dokumentów;
 - potrzebie przechowywania papierowych kopii dokumentów.
 
| Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl. | 
Cena podpisu elektronicznego. Podsumowanie
Właściwie każdy przedsiębiorca, pracownik czy freelancer może prowadzić rozliczenia online, wykorzystując podpis kwalifikowany w celu autoryzacji danych. Podpis elektroniczny:
- pozwala oszczędzić czas;
 - zwiększa efektywność Twojego biznesu.
 
Dzięki temu możesz uniknąć wielu problemów związanych z dokumentacją papierową, co pozwoli na lepszą współpracę z partnerami i większe zyski.

