Odstąpienie od umowy zawartej na odległość to prawo każdego konsumenta, który korzysta z zakupów online. Ustawa o prawach konsumenta daje mu możliwość odstąpienia od umowy na określonych warunkach.
Przepisy pozwalają klientom sklepu internetowego na odstąpienie od umowy zawartej na odległość. I to bez podawania przyczyny. Osoba, która prowadzi sklep internetowy, musi zawsze pamiętać o ustawie o prawach konsumenta.
Spis treści
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość daje możliwość uznania danej transakcji za niebyłą. Dotyczy to zakupów przez internet albo umowy, która została podpisana poza lokalem przedsiębiorcy.
Możliwość taka dana jest klientom z prostego powodu. Gdy kupują oni cokolwiek w sklepie stacjonarnym, mogą towar zobaczyć, sprawdzić jak działa. Mogą upewnić się, że dany produkt zawiera wszystkie funkcje, które są wskazane w ofercie.
Trochę inaczej jest, gdy kupuje się coś w internecie. W tym przypadku polegamy tylko na zdjęciach produktów. Trudniej też przekonać się, czy konkretny produkt faktycznie jest taki, jak go sobie wyobrażamy.
Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość przysługuje konsumentowi niezależnie od tego, czy sprzedawca się na to zgadza, czy nie.
Czy wiesz, że…? Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Co oznacza prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość?
Prawo odstąpienia od umowy dotyczy każdego, kto kupuje „na odległość”. Może od takiej umowy odstąpić w ciągu 14 dni. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że nie musi wcale podawać przyczyny tego, dlaczego to robi. Odstąpienie od umowy będzie skuteczne, jeśli w określonym terminie konsument wyśle oświadczenie. Liczy się data złożenia takiego oświadczenia, a nie przyjęcia go przez sprzedawcę.
Obowiązek informacyjny sprzedawcy wobec konsumenta
W związku z tym to przedsiębiorca musi umożliwić klientowi łatwe odstąpienie od umowy. I to on powinien dostarczyć wzór odstąpienia od umowy, który będzie obowiązywał w jego firmie. To ważne o tyle, że jeśli nie poinformuje klienta o możliwości odstąpienia od umowy, to prawo to wydłuża się o 12 miesięcy.
Właśnie dlatego przedsiębiorca musi wyraźnie poinformować klienta, w jaki sposób ten może skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Musi też przekazać informację, że ma na to 14 dni. Jednocześnie obowiązkiem przedsiębiorcy jest dostarczenie wzoru formularza odstąpienia od umowy.
Trzeba pamiętać jednocześnie, że nawet jeśli konsument odstąpi od umowy bez złożenia oświadczenia na formularzu sprzedawcy, nie znaczy to, że nie obowiązuje. Oczywiście przekazanie informacji o chęci odstąpienia na formularzu będzie mogło być dowodem przy sporze między stronami.
Czy formularz odstąpienia jest obowiązkowy?
Skoro wiemy już, że formularz odstąpienia od umowy nie jest obowiązkowy, to w jaki sposób uznaje się, że konsument faktycznie odstąpił od tej umowy? Podpowiedzi znajdujemy w kodeksie cywilnym.
Ten wskazuje na fakt, iż wystarczy, że wola osoby, która dokonuje czynności prawnej, wyrażona jest w taki sposób, że da się ją ujawnić w sposób dostateczny. Oznacza to, że to od konsumenta zależy, w jakiej formie wyrazi oświadczenie woli o odstąpieniu od umowy.
Odesłanie towaru bez oświadczenia
Jeśli konsument odeśle produkt do sklepu internetowego bez wcześniejszego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, to uznaje się, że nastąpiło odstąpienie od umowy. Najlepiej jest jednak, jeśli takie oświadczenie zostanie złożone.
Wzór oświadczenia zamieszczamy tutaj.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.