Pieczęć elektroniczna – często zadawane pytania (FAQ)

Czym różni się pieczęć elektroniczna od podpisu elektronicznego?

Główną różnicą jest to kto się podpisuje elektronicznie. W przypadku podpisu podpisuje się osoba z imienia i nazwiska, a w przypadku zastosowania pieczęci podpisuje się firma bądź instytucja – bez danych osobowych. Zatem pieczęć elektroniczna nie stanowi alternatywy dla podpisu, jest inną formą zabezpieczenia i znajduje zastosowanie kiedy ważne jest potwierdzenie prawdziwości wystawcy dokumentu oraz jego niezmienionej zawartości. Także z powodzeniem można korzystać z obu tych rozwiązań równolegle i wykorzystywać ich potencjał.

Ile kosztuje pieczęć elektroniczna?

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna może występować w kilku wariantach, stąd też na potrzeby udzielenia odpowiedzi wybrany został jeden popularny wariant -> kompletny zestaw umożliwiający pieczętowanie dokumentów elektronicznych zgodnie z eIDAS. Ceny takich zestawów u operatorów usług zaufania wahają się od 1.400 do 2.000 zł (ceny netto).

Pieczęć elektroniczna najtaniej do nabycia w ramach limitowanej oferty sklepu dziennika „Rzeczpospolita” -> sprawdź cenę

Kto może używać pieczęci elektronicznej?

Pieczęć elektroniczna wydawana jest podmiotom posiadającym osobowość prawną, a nie osobom fizycznym, dla których przewidziany jest indywidualny podpis elektroniczny. Z pieczęci mogą korzystać firmy, instytucje, urzędy, jednostki podległe, a także ich oddziały, delegatury, filie, czy przedstawicielstwa. Pieczęć elektroniczna odpowiada stosowaniu pieczęci tradycyjnej „firmowej”, przy czym zapewnia więcej korzyści.

Czy pieczęć jest widoczna na dokumentach?

Tak, pieczęć jest widoczna na dokumentach. Można ją samodzielnie zdefiniować w kilku formatach łączących tekst z grafiką, w tym także zastosować własne pliki graficzne.

Jak można wyrobić pieczęć elektroniczną?

Wyrobienie pieczęci elektronicznej możliwe jest całkowicie online, czyli bez konieczności osobistej wizyty w punkcie certyfikacji. Wymagana prawem weryfikacja prawdziwości danych podmiotu występującego o pieczęć elektroniczną odbywa się poprzez złożenie oświadczenia i podpisania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez jedną z osób reprezentujących dany podmiot i ujawnioną w dokumentach rejestrowych np. KRS. Na tej podstawie na kartę kryptograficzną wgrywany jest certyfikat i wysyłany do zamawiającego. W przypadku nieposiadania podpisu kwalifikowanego niezbędna jest wizyta w punkcie certyfikacji i dokonanie weryfikacji tożsamości.

Co wchodzi w skład oferowanego zestawu pieczęci elektronicznej?

W skład oferowanego zestawu pieczęci elektronicznej wchodzi: karta kryptograficzna wraz z czytnikiem, 12-miesięczny certyfikat kwalifikowany, oprogramowanie oraz zdalne wsparcie techniczne. Dodatkowo bezpłatna przesyłka kurierska na terenie całego kraju.

Jakie dane zawiera pieczęć elektroniczna?

Pieczęć elektroniczna zawiera dane podmiotu dla którego wgrany został certyfikat bezpieczeństwa, czyli nazwa podmiotu, dane adresowe oraz numer identyfikacyjny np. NIP. Mogą zostać zawarte także dodatkowe dane posiadacza pieczęci. Ważnym wyróżnikiem pieczęci elektronicznej jest brak zawartych na niej danych osobowych.

Czy można pieczętować wiele dokumentów równocześnie?

Tak, oznaczanie dokumentów pieczęcią elektroniczną może odbywać się równocześnie dla wielu plików, bądź pojedynczo – w zależności od potrzeb. Ponadto pieczęć elektroniczna może zostać zaimplementowana do innych systemów i stanowić jeden z elementów automatyzacji pracy z dokumentami elektronicznymi.

Ile osób może korzystać z pieczęci elektronicznej?

W odróżnieniu od podpisu elektronicznego, który wydawany jest dokładnie dla pojedynczego użytkownika (imię i nazwisko na podpisie), z pieczęci może korzystać wiele osób, co pozwala na jej efektywne stosowanie niezależnie od rotacji pracowników, okresu urlopowego, czy zwolnień lekarskich. W przypadku podpisu w takich sytuacjach potrzebny jest zakup wielu takich certyfikatów, aby zachować płynność działania.

Pieczęć elektroniczna najtaniej w sklepie dziennika „Rzeczpospolita

Zainteresowanych ofertą i możliwością nabycia Pieczęci Elektronicznej w najniższej cenie zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych



Czytaj również

Najchętniej czytane

Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak płacić niższy ZUS. Czy niższy ZUS jest w ogóle możliwy? Postanowiliśmy poszukać zgodnych z prawem sposobów na to by...

Limit transakcji gotówkowych w 2022 [aktualizacja]

W 2022 roku limit transakcji gotówkowych to 15 tys. zł Każdy przedsiębiorca, który płaci rozliczający się z kontrahentem będzie mógł użyć gotówki tylko w...

Czynny żal. Jak działa? Wzór czynnego żalu do pobrania

Czynny żal pozwala uniknąć odpowiedzialności jeśli nie przedsiębiorca dopuścił się nieprzepisowego zachowania np. w stosunku do urzędu skarbowego. Żeby jednak czynny żal był skuteczny...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak zatrudnić pracownika spoza Unii Europejskiej?

Gdy na polskim rynku brakuje pracowników, gdy nie ma ich także na terenie Unii Europejskiej, wielu przedsiębiorców rozgląda się za pracownikami spoza Unii. Problem z...

Chcę wprowadzić możliwość płatności kryptowalutami. Jak to zrobić.

Płatności kryptowalutami stają się popularne. Co ma zrobić właściciel firmy by przyjmować płatności kryptowalutami? Niezależnie od tego, czy znamy się na rynku kryptowalut, czy nie,...

Ile kosztuje reklama w Google?

Reklama w Google wciąż pozostaje jednym z najważniejszych elementów marketingu. Wszystko za sprawą sporej skuteczności takiej formy reklamy. Ile kosztuje reklama w Google? Jak zdobywać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!