Aby wysyłać do klientów tzw. informację handlową, należy mieć zgodę klienta na takie działanie. Co w wypadku wysłania prośby o wystawienie opinii? Czy aby otrzymać rekomendację, trzeba otrzymać wcześniejszą zgodę? Sprawdź, czy poproszenie klienta o wystawienie opinii Twojej firmy to niedozwolony marketing.
Spis treści
Czy prośba o opinię to spam i niedozwolony marketing?
Panuje powszechne przekonanie, że zgody wymaga jedynie wysyłanie takiej informacji, która zawiera np. ofertę usług, dane o promocjach czy też ogólnie rzecz biorąc treści reklamowe. Wydawać by się mogło zatem, że jeżeli klient skorzysta z naszych usług lub kupi produkt, to bez obaw można poprosić go również o wyrażenie swojej opinii o usługach / produkcie – przecież nie zachęcamy go do dalszej współpracy i ma to na celu jedynie usprawnienie naszej działalności na przyszłość.
Każdy, kto prowadzi firmę, szczególnie zajmującą się świadczeniem usług, wie, jak ważny jest zadowolony klient. Wysyłanie maili z prośbami o podzielenie się swoją opinią jest zrozumiałą reakcją.
Jednak sprawa wystawiania referencji nie jest taka prosta, a przykładem na to jest sprawa pewnej klientki, która takie działanie zaskarżyła do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO).
Czy wiesz, że…?
Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Prośba o opinie klientów jako niezamówiona informacja handlowa
Klientka dokonywała zakupów w sklepie internetowym. Posiadała w tym sklepie konto. Podczas zakupu nie udzielała zgód marketingowych. Po zakupie otrzymała od sprzedawcy e-mail z prośbą o wyrażenie opinii o produkcie i odebrała to jako marketing bez jej wyraźnego zezwolenia. Złożyła w tej sprawie skargę do PUODO, jednak urząd nie dopatrzył się w tym przypadku naruszenia.
Zdaniem urzędu, co prawda było to działanie marketingowe, jednak oparte na prawnie uzasadnionym interesie sprzedawcy, przez co zgoda nie była konieczna. Uzasadnieniem tym nie przekonał jednak klientki, która decyzję urzędu zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie. Sąd przyznał jej rację, uchylając decyzję PUODO i przekazując ją do ponownego rozpoznania.
Zgoda na wysyłkę informacji handlowej a RODO
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w swojej decyzji argumentował, że skoro sprzedający opiera przetwarzanie danych osobowych w celu wysyłki prośby o opinię na przesłance prawnie uzasadnionego interesu, to odbieranie zgody na przetwarzanie danych byłoby działaniem nadmiarowym. RODO dopuszcza bowiem podejmowanie działań marketingowych na prawnie uzasadnionym interesie.
WSA z uznał natomiast, że w tej sytuacji prośba pozostawienie opinii stanowi informację handlową, której wysyłka do klienta wymagała jego zgody. WSA stwierdził, że ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną stanowi przepisy szczególnie względem przepisów RODO, a skoro tak, to zgodnie z regułami wykładni ma przed nimi pierwszeństwo. Podkreślono, że dysponowanie przesłanką przetwarzania danych osobowych z RODO do celów marketingu bezpośredniego nie zwalnia od wymogu uzyskania zgody na przesyłanie informacji handlowej drogą elektroniczną.
Prośba o opinię wysłana do klienta – marketing bezpośredni czy informacja handlowa?
Jak wynika z powyższego, PUODO uznał prośbę o opinię o zakupie za marketing bezpośredni niestanowiący informacji handlowej, z kolei WSA przyznał takiemu zapytaniu cechy informacji handlowej – choć nie do końca wiadomo z jakich przyczyn. Nie możemy jednak uznać, że zawsze zapytanie o opinie będzie miało charakter informacji handlowej.
Z tego powodu nie zaryzykowałabym stwierdzenia, że każde zapytanie o opinię wymaga zgody adresata. Musimy pamiętać, że wyrok WSA dotyczy jednostkowej sprawy, z konkretnymi okolicznościami faktycznymi i w innej sprawie może zapaść odmienne rozstrzygnięcie.
Jak legalnie zbierać opinie klientów?
Czy to jednak oznacza, że rozstrzygnięcie, które zapadło, jest pozbawione znaczenia? Zdecydowanie nie. Zwróciło bowiem uwagę na ważny problem interpretacyjny i konieczność przywiązywania większej wagi do wysyłanych przez nas do klientów komunikatów, w których prosimy o opinie.
Na co więc zwrócić uwagę prosząc o dokonanie oceny naszej? To przede wszystkim treść i cel komunikatu. Czy chcemy poznać opinię klienta w celu ulepszenia naszej działalność na przyszłość – czy też chcemy namówić klienta, aby do nas wrócił, a badanie satysfakcji to tylko pretekst?
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.
Autorem tekstu jest radca prawny Karolina Salska, Kancelaria Prawna Madejczyk