Jak zdobyć klienta?

Start biznesu wymaga odpowiedzi na pytanie, jak zdobyć pierwszego klienta? Sposób jest przynajmniej kilka. Warto się z nimi zapoznać choćby po to, by poczuć się pewniej, szukając klientów na swoje usługi lub produkty.

Zdobycie pierwszego klienta jest o tyle ważne, że pozwala przedsiębiorcy poczuć się pewniej w biznesowej rzeczywistości. W internecie można znaleźć wiele pomysłów na to, jak zdobyć pierwszego klienta. Prezentujemy kilka z nich, by pomóc ci zarobić pieniądze.

Kto jest moim klientem?

Zanim odpowiemy na pytanie, jak zdobyć klienta, dobrze będzie poszukać odpowiedzi, kto jest klientem twojej firmy. Musisz zdać sobie sprawę, że twój produkt lub usługa nie są tak naprawdę dla wszystkich. Są tacy przedsiębiorcy, którzy uważają, że jeśli mają świetny produkt to klient i tak się znajdzie.

Niestety ani jedno, ani drugie podejście nie jest właściwe. Zanim zabierzemy się na poszukiwanie klienta na swój produkt lub usługę, dobrze będzie określić dokładnie grupę docelową. To szczególnie ważne na początku działalności firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana. Kiedy mogę zarabiać dodatkowo bez działalności?

Są tacy, którzy tworzą listę pierwszych dziesięciu lub dwudziestu klientów. Próbują określić sobie, kto mógłby kupić ich produkt. Z drugiej strony jak najdokładniej odpowiadają sobie na pytanie o klienta marzeń, czyli kto jest wymarzonym klientem. Nie zawsze te odpowiedzi się pokrywają.

Kto może być moim klientem?

Właśnie dlatego większość wysiłków trzeba włożyć w odpowiedź na pytanie, kto może stać się twoim klientem. Inaczej rzecz biorąc, jaka jest grupa docelowa dla twojego produktu. To bardzo ważne zagadnienie z punktu widzenia marketingu.

Dlatego, zanim zastanowisz się „jak” zdobyć swojego pierwszego klienta, odpowiedz sobie szczerze na pytanie, czy wiesz „kto”, tym klientem może się stać. Wielu początkujących przedsiębiorców się nad tym nie zastanawia i przez to nie są w stanie dopasować swoich usług do właściwej grupy odbiorców.

Im dokładniej określisz swoją grupę docelową, im lepiej ją rozpoznasz, tym łatwiej będzie ci do niej dotrzeć. A to przecież wpływa na skuteczność sprzedaży. No dobrze, określiłeś dokładnie grupę docelową. W jaki sposób do niej dotrzeć? Jak nauczyć się sprzedaży?

Czy znajomi to dobra grupa docelowa?

Jest grupa doradców biznesowych, która przekonuje, że dobrym źródłem pozyskiwania klientów są znajomi. To bardzo niedoceniona grupa. Wielu początkujących przedsiębiorców ma obawy przed pochwaleniem się swoim pomysłem biznesowym znajomym. Wynika to pewnie ze wstydu przed tym, że zdecydowaliśmy się na podjęcie takiego ryzyka, jakim jest uruchomienie biznesu.

Tymczasem im więcej osób wie, czym się zajmujemy, tym łatwiej będzie zdobyć klienta. Dlatego powiedz o swoim biznesie tak wielu osobom, ilu tylko możesz. Może się okazać, że któraś z osób, którym powiedziałeś o swoim biznesie, będzie znała kogoś, kto będzie zainteresowany twoim produktem lub usługą. Tym samym zaczynasz docierać do znajomych swoich znajomych.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

Warto tutaj wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Jest grupa osób, które nie lubią lub nie chcą robić interesów ze znajomymi. Mają bowiem obawy przed tym, w jaki sposób się ze znajomym rozliczyć, ile powinna kosztować usługa realizowana dla znajomego.

I właśnie dlatego lepiej jest świadczyć usługę lub sprzedawać produkt osobie obcej, choć poleconej przez znajomego. W takiej sytuacji nie musimy mieć obiekcji związanych z tym, że współpracujemy ze znajomym.

Dodatkowym atutem jest fakt, że zostajemy poleceni, a dobra rekomendacja jest bardzo ważna. Jeśli więc poleca nas znajomy, to znaczy, że ma zaufanie do naszych produktów lub usług.

Proszenie o polecenia

Co za tym idzie, warto zawsze prosić o polecenia. Im częściej wspominasz o tym, co robisz, co sprzedajesz, tym większa szansa na to, że znajdziesz klienta, który danego produktu lub usługi będzie potrzebował. O tym, czy ludzie będą cię polecać, świadczy to, w jaki sposób wykonujesz swoją robotę.

Nawet jeśli jeszcze nie prowadzisz firmy, ale jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, osoby, które z tobą współpracowały, nie będą miały obiekcji, żeby uznać cię za profesjonalistę, a co za tym idzie polecać Cię jako godnego zaufania partnera biznesowego.

W tym miejscu bardzo ważna uwaga. W momencie, gdy uruchamiasz biznes, będziesz miał chęć zaoferowania klientom bardzo wielu dodatkowych opcji w ofercie, obiecując im bardzo dużo. Często zbyt wiele, tylko po to, by klienta pozyskać. Nie przesadzaj z oferowaniem klientowi zbyt wiele. Bardzo łatwo bowiem nie sprostać oczekiwaniom. A to ogromny problem dla początkującego przedsiębiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Różnice między działalnością jednoosobową a spółką

Jak więc zdobyć pierwszego klienta? Na pewno postaraj się o niego, jeszcze zanim formalnie ruszysz z biznesem. Pytaj, proś o polecenia, zanim staniesz się przedsiębiorcą. Dzięki temu zrobisz sobie samodzielnie badanie rynku i sprawdzisz, jak duże jest zapotrzebowanie na to, co proponujesz.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Co można zrobić w e-Urzędzie Skarbowym?

e-Urząd Skarbowy to serwis na stronie podatki.gov.pl, który ułatwia załatwianie spraw podatkowych online – bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca z dostępem...

Jak działa portal S24?

Portal S24 to nowoczesne narzędzie, które znakomicie ułatwia zakładanie i prowadzenie firm. Dzięki temu serwisowi wiele czynności związanych z działalnością spółki można załatwić online,...

Czym są różnice kursowe?

Transakcje w walutach obcych są powszechne wśród wielu firm, a to wiąże się ze zjawiskiem różnic kursowych. Czym są, kiedy powstają i jak je...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!