fbpx

Remanent i spis z natury. Czy to jest to samo?

Remanent i spis z natury są stosowane zamiennie. Ale czy słusznie? Czy remanent jest tym samym co spis z natury? Czym jest inwentaryzacja?

Każdy przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję posiadanego majątku. Na koniec roku trzeba przygotować inwentaryzację takiego majątku.

Co to jest remanent?

Remanent i spis z natury znaczą to samo. Jest to spis wszystkich towarów, całego majątku, który wchodzi w skład przedsiębiorstwa na koniec roku lub koniec określonego okresu rozliczeniowego.

Inwentaryzacja jest działaniem, które ma ustalić rzeczywisty stan ilościowy i wartościowy majątku firmy. Dzięki temu łatwiej wyjaśnić pojawiające się różnice między stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji, a tym co jest w rzeczywistości i księgach rachunkowych.

Inwentaryzację najczęściej realizuje się poprzez spis z natury, zwany potocznie remanentem. Jak więc widać, oba pojęcia są tożsame

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Co to jest spis z natury?

Spis z natury, inaczej remanent jest to fizyczne przeliczenie składników aktywów. Pierwsze liczenie (zwane pełnym) obejmuje wszystkie składniki majątki. Po nim można przeprowadzić liczenie kontrolne. Ono jednak powinno być przeprowadzone przez osoby, które nie brały udziału w liczeniu pierwszym. Podczas liczenia kontrolnego nie trzeba ponownie zliczać całości majątku. Sprawdzenie może być dokonane „na wyrywki”.

Spis z natury. Co trzeba policzyć w remanencie?

Remanent to spis wszystkich składników majątku. Gdy już je spiszemy, musimy dokonać wyceny takiego majątku.

W remanencie trzeba koniecznie zawrzeć:

– towary handlowe

– wyroby gotowe

– materiały podstawowe i pomocnicze

– półwyroby

– produkcję w toku,

– braki własnej produkcji i odpady,

– wszystkie towary, które są własnością firmy ale które w dniu remanentu fizycznie znajdowa zakładzie oraz towary obce znajdujące się w zakładzie.

Jak zrobić wycenę remanentu?

Samo spisanie majątku to dopiero połowa obowiązku. Nie można zapominać o tym, że po spisaniu wszystkich stanów, trzeba też dokładnie je wycenić. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca musi to zrobić w ciągu 14 dni od zakończenia spisu. W wycenie określamy cenę zakupu, cenę nabycia, cenę rynkową lub koszt wytworzenia danego produktu. Wszystko po to by w momencie złożenia spisu z natury mieć wiedzę o tym jak dużym majątkiem dysponuje przedsiębiorstwo. I tak, towary handlowe zwykle wycenia się według cen zakupu, a te, które są w produkcji według kosztu wytworzenia.

Remanent się nie zgadza

Jeśli po przeliczeniu spisu z natury wartość produktów wykazuje nadwyżkę, to jest ona opodatkowana. W przypadku niedoboru mamy stratę

Kiedy zrobić remanent?

Przedsiębiorca ma obowiązek zrobić remanent na koniec każdego roku podatkowego. Rozliczenie remanentu należy dołączyć do ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to, że nie można zrobić remanentu również w środku roku. W firmie może być robiony spis z natury w dowolnym czasie. Raz w roku jest to jednak obowiązkowe. Robienie remanentu w dowolnym okresie może pomóc np. wykazać niezgodności w towarze, a także stwierdzić wartość towaru zniszczonego lub ukradzionego.

Spis z natury robiony na koniec roku musi być wpisany do księgi przychodów i rozchodów. Jeśli ten obowiązek nie zostanie spełniony, popełniamy wykroczenie karno-skarbowe jako wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Nie wystarczy nawet wpisać samej wartości remanentu. Do księgi trzeba dołączyć spis z natury. Jak już wspomniałem za wykroczenie karno-skarbowe grozi grzywna. Może to być kwota od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć działalność nierejestrowana ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega...

Zwolnienie L4 i działalność gospodarcza

Czy przedsiębiorca może pójść na zwolnienie lekarskie? Jak działa zwolnienie L4 przedsiębiorcy? Choroba, czasowa niedyspozycja, konieczność regeneracji zdrowotnej. Powody, dla których przedsiębiorca musi zrobić sobie...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można posiadać więcej niż jedną działalność gospodarczą? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza...
Mała Księgowość

Najnowsze

Zmiany w prawie 2023

2023 jest nietypowym rokiem pod względem zmian w prawie dla przedsiębiorców. W porównaniu do rewolucyjnych lat 2021-2022 obecnie zmiany są raczej kosmetyczne. Przedsiębiorcy marzą o...

NIP7 – co to jest i kiedy trzeba wypełnić

NIP7 to formularz składany przez osobę, która nie jest jeszcze zarejestrowana w CEiDG. Mówiąc wprost, nie jest jeszcze przedsiębiorcą. Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej...

Deklaracja VAT-R. Jak ją wypełnić?

Deklaracja VAT-R składana jest w momencie rejestracji jako czynny podatnik VAT. Ten sam dokument służy też do aktualizacji danych w związku z rozliczeniem podatku...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!