Spis z natury a remanent. Czy to jest to samo?

Spis z natury i remanent są stosowane zamiennie. Ale czy słusznie? Czy remanent jest tym samym co spis z natury? Czym jest inwentaryzacja? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Każdy przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję posiadanego majątku. Na koniec roku trzeba przygotować inwentaryzację takiego majątku. W jaki sposób przeprowadza się ten proces? Sprawdź koniecznie.

Co to jest remanent?

Remanent i spis z natury znaczą to samo. Jest to spis wszystkich towarów, całego majątku, który wchodzi w skład przedsiębiorstwa na koniec roku lub koniec określonego okresu rozliczeniowego.

Inwentaryzacja jest działaniem, które ma ustalić rzeczywisty stan ilościowy i wartościowy majątku firmy. Dzięki temu łatwiej wyjaśnić pojawiające się różnice między stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji a tym, co jest w rzeczywistości i księgach rachunkowych.

Inwentaryzację najczęściej realizuje się poprzez spis z natury, zwany potocznie remanentem. Jak więc widać, oba pojęcia są tożsame.

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Co to jest spis z natury?

Spis z natury, inaczej remanent jest to fizyczne przeliczenie składników aktywów. Pierwsze liczenie (zwane pełnym) obejmuje wszystkie składniki majątki. Po nim można przeprowadzić liczenie kontrolne.

Ono jednak powinno być przeprowadzone przez osoby, które nie brały udziału w liczeniu pierwszym. Podczas liczenia kontrolnego nie trzeba ponownie zliczać całości majątku. Sprawdzenie może być dokonane „na wyrywki”.

Spis z natury. Co trzeba policzyć w remanencie?

Remanent to spis wszystkich składników majątku. Gdy już je spiszemy, musimy dokonać wyceny takiego majątku.

W remanencie trzeba koniecznie zawrzeć:

  • towary handlowe,
  • wyroby gotowe,
  • materiały podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku,
  • braki własnej produkcji i odpady,
  • wszystkie towary, które są własnością firmy, ale które w dniu remanentu fizycznie nie znajdowały się w zakładzie oraz towary obce znajdujące się w zakładzie.

Jak zrobić wycenę remanentu?

Samo spisanie majątku to dopiero połowa obowiązku. Nie można zapominać o tym, że po spisaniu wszystkich stanów, trzeba też dokładnie je wycenić. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca musi to zrobić w ciągu 14 dni od zakończenia spisu.

W wycenie określamy cenę zakupu, cenę nabycia, cenę rynkową lub koszt wytworzenia danego produktu. Wszystko po to, by w momencie złożenia spisu z natury, mieć wiedzę o tym, jak dużym majątkiem dysponuje przedsiębiorstwo. Towary handlowe zwykle wycenia się według cen zakupu, a te, które są w produkcji według kosztu wytworzenia.

Remanent się nie zgadza

Jeśli po przeliczeniu spisu z natury wartość produktów wykazuje nadwyżkę, to jest ona opodatkowana. W przypadku niedoboru mamy stratę.

Kiedy zrobić remanent?

Przedsiębiorca ma obowiązek zrobić remanent na koniec każdego roku podatkowego. Rozliczenie remanentu należy dołączyć do ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to, że nie można zrobić remanentu również w środku roku.

W firmie może być robiony spis z natury w dowolnym czasie. Raz w roku jest to jednak obowiązkowe. Robienie remanentu w dowolnym okresie może pomóc np. wykazać niezgodności w towarze, a także stwierdzić wartość towaru zniszczonego lub ukradzionego.

Spis z natury robiony na koniec roku musi być wpisany do księgi przychodów i rozchodów. Jeśli ten obowiązek nie zostanie spełniony, popełniamy wykroczenie karno-skarbowe jako wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Nie wystarczy nawet wpisać samej wartości remanentu. Do księgi trzeba dołączyć spis z natury. Jak już wspomniałem za wykroczenie karno-skarbowe grozi grzywna. Może to być kwota od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Dodatek do emerytury – kto może na niego liczyć?

Dodatek do emerytury pozwala zwiększyć kwotę podstawowego świadczenia emerytalnego. Aby go uzyskać, należy złożyć stosowny wniosek lub osiągnąć określony przepisami wiek. Dodatek do emerytury może...

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 – utrata ważności i nowe opłaty

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 to rozwiązanie dla osób, które mają wątpliwości odnośnie do prawidłowości zastosowania regulacji podatkowych. Uzyskanie informacji od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej...

Kim jest pracownik młodociany? Kiedy można go zatrudnić? Zmiany w prawie dotyczącym zatrudnienia młodocianych

Pracownik młodociany podejmuje zlecenia zarobkowe przede wszystkim po to, aby zdobyć określone kwalifikacje zawodowe. Zatrudnienie młodocianych w celu przygotowania zawodowego jest możliwe, jeśli osoba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!