Czy pieczęć elektroniczną można unieważnić?

Czy pieczęć elektroniczną można unieważnić? Czy można to zrobić samemu? W jaki sposób działa pieczęć elektroniczna? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o pieczęci elektronicznej.

Pieczęć elektroniczną stosujemy do zatwierdzania autentyczności konkretnego dokumentu. Czy jest tym samym co podpis elektroniczny? Pieczęć elektroniczną używają osoby prawne, czyli firmy. Podpis elektroniczny wykorzystują osoby fizyczne. Choć może się wydawać, że pieczęć elektroniczna ma taką samą funkcję jak podpis, musimy pamiętać, że pieczęć elektroniczna nie jest odpowiednikiem podpisu elektronicznego osoby prawnej.

Do czego wykorzystuje się pieczęć elektroniczną?

Pieczęć elektroniczna wykorzystywana jest po to by szybciej i wygodniej komunikować się w biznesie. Pozwala wysyłać elektronicznie dokumenty. Pieczęć elektroniczna jest potwierdzeniem, że konkretny dokument jest autentyczny, a także jest zachowana jego integralność, czyli nie zmieniono treści dokumentu.

Pieczęć elektroniczna to nic innego jak dane zapisane w postaci elektronicznej, które potwierdzają autentyczność pochodzenia danych i ich integralność.

Jaki są rodzaje pieczęci elektroniczne?

Tak jak e-podpis występuje w kilku wariantach, tak e-pieczęć też ma kilka rodzajów. Zaawansowana pieczęć elektroniczna przeznaczona jest dla osoby prawnej.

Jest unikalna dla tego, kto ją składa. Pozwala rozpoznać tożsamość. Osoba, która składa na dokumencie pieczęć, ma nad danymi pełną kontrolę. Gdy wprowadzamy jakąkolwiek zmianę w dokumencie, to mamy możliwość zobaczyć każdą z nich.

Drugim rodzajem jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Działa tak samo jako zaawansowana pieczęć z tą różnicą, że składa się ją przy pomocy kwalifikowanego urządzenia.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Czy można unieważnić pieczęć elektroniczną?

Skoro wiemy już, że pieczęć elektroniczna to zestaw danych, łatwo można ją unieważnić albo zawiesić. Żeby to zrobić, trzeba zaznaczyć odpowiednią opcję u operatora pieczęci.

Najpierw oczywiście musimy podać dane, na podstawie których identyfikuje się użytkownika pieczęci. Potem zaznaczamy czy chcemy całkowicie ją unieważnić, czy tylko zawiesić. Można to zrobić w każdym momencie.

Kiedy unieważnić pieczęć?

O unieważnieniu lub zawieszeniu pieczęci warto pomyśleć w sytuacji, gdy mamy podejrzenie, że doszło do nieuprawnionego jej użycia. W terminologii fachowej mówi się o kompromitacji klucza prywatnego powiązanego z certyfikatem, używaniu certyfikatu wydanego niezgodnie z przeznaczeniem lub przez nieupoważniony podmiot. Pieczęć należy bez wahania unieważnić, jeśli wykorzystano ją w celach przestępczych.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Jak sprawdzić decyzję ZUS? Gdzie znajdziesz status decyzji w sprawie przyznania świadczenia? 

ZUS wydaje sporo decyzji, zarówno takich dotyczących określenia wysokości emerytury czy renty, jak i wypłaty innych zasiłków np. chorobowego. Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Obowiązek podatkowy – co to jest i kiedy powstaje? PIT, VAT i pozostałe

Obowiązek podatkowy to moment, w którym podatnik musi rozliczyć się z państwem z osiągniętego przychodu lub dokonanej transakcji. Choć jego istota wydaje się prosta,...

Referencje dla pracownika – jak napisać i po co? Wzór listu referencyjnego

Referencje dla pracownika to dokument, który potrafi przesądzić o powodzeniu w rekrutacji – nie tylko potwierdza doświadczenie i kompetencje kandydata, lecz także buduje jego...

Rachunek przepływów pieniężnych – co to jest i z czego się składa?

Rachunek przepływów pieniężnych to dokument, który odsłania, w jaki sposób firma faktycznie gospodaruje gotówką – pokazuje ruch pieniędzy w działalności operacyjnej, inwestycyjnej i finansowej,...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!