Upadłość firmy. Jak ją ogłosić?

Upadłość firmy to potoczne określenie bankructwa. Jak ogłosić upadłość? Co ona oznacza i jakie skutki ma upadłość?

Przyczyny pogarszającej się sytuacji finansowej mogą być różne. Niezależnie od tego, czy będzie to niewypłacalny partner biznesowy, czy zła strategia biznesowa skutek może być jeden. Długi, problemy z płatnościami, niestabilność finansów. Gdy przedsiębiorca ma coraz większe kłopoty finansowe, szybko może się okazać, że trzeba będzie rozważyć upadłość firmy.

Upadłość – czym jest?

Upadłość firmy, czyli potoczne określenie bankructwa to niemożliwość regulowania zobowiązań. Zgodnie z przepisami prawa upadłościowego, jeśli opóźnienie w płatnościach jest większe niż trzy miesiące, a także, gdy zobowiązania przekraczają wartość majątku i stan ten utrzymuje się przez ponad 2 lata, to może to kwalifikować nas do upadłości firmy.

CZYTAJ TAKŻE: Spirala zadłużenia – jak w nią nie wpaść?

Upadłość – jak ją ogłosić?

Żeby ogłosić upadłość, trzeba przeprowadzić postępowanie w sądzie gospodarczym. Jeśli zaszła przynajmniej jedna z przesłanek opisywanych w akapicie powyżej, można się nią zająć. Wniosek o upadłość można złożyć w ciągu 30 dni.

Składa go albo przedsiębiorca, członek zarządu spółki albo wierzyciel. We wniosku trzeba podać dane dłużnika, dane działalności, a także informacje o okolicznościach złożenia wniosku. Gdy wniosek składa sam dłużnik, do wniosku dołącza się też wykaz majątku razem z wyceną.

Dokładamy do niego też bilans i listę wierzycieli razem z kwotami wierzytelności. Trzeba też dołożyć listę podmiotów zobowiązanych majątkowo wobec dłużnika i listę tytułów egzekucyjnych oraz wykonawczych, które zostały skierowane przeciwko dłużnikowi. Do wniosku dołączamy również informację o wszystkich hipotekach, zastawach i innych zabezpieczeniach.

Upadłość – obowiązek zgłoszenia

Warto wiedzieć, że dłużnik ma nie tyle prawo, ile obowiązek zgłoszenia upadłości. Jeśli wniosek o upadłość nie będzie złożony, to grozi to konsekwencjami. Mowa tu np. o zakazie prowadzenia działalności gospodarczej albo odpowiedzialność karna.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej
Co się dzieje po ogłoszeniu upadłości?

Wniosek o upadłość jest rozpatrywany przez sąd. To, jak długo będzie trwał, zależy w dużej mierze od sytuacji dłużnika i przesłanek upadłości. Sąd rozpatrując wniosek o upadłość, ustala wartość majątku i wstępnie szacuje, ile postępowanie upadłościowe będzie kosztowało.

Bankructwo firmy – co się dzieje?

W sytuacji, gdy ogłosimy upadłość firmy, to kontrolę nad firmą przejmuje syndyk. Zajmuje się sprzedażą masy upadłościowej (czyli majątku firmy) i po ich sprzedaży dzieli te pieniądze pomiędzy wierzycieli. Ostatecznie spółka jest wykreślana z KRS.

Odrzucenie wniosku o ogłoszenie upadłości

Nie jest tak, że każdy wniosek o ogłoszenie upadłości jest od razu przez sąd przyjmowany. Będzie odrzucony, jeśli opóźnienia w płatnościach dla kontrahentów nie są dłuższe niż trzy miesiące, a ich wartość nie przekracza 10 proc. wartości przedsiębiorstwa.

Układ naprawczy

Zamiast upadłości można zdecydować się na ogłoszenie tzw. układu naprawczego. O takim rozwiązaniu dyskutuje się wtedy, gdy jest szansa na to, że kontynuowanie działalności pozwoli zaspokoić wszystkich wierzycieli.

W przypadku gdy decydujemy się na układ naprawczy, to majątkiem zarządza dłużnik, ale kontrolę nad tymi działaniami ma nadzorca sądowy.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!