„Czy mogę być winien grosik?” „Mogę prosić o drobne, bo nie mam jak wydać.” To częste słowa kasjerów. Czy sprzedawca ma prawo nie wydać reszty? Co w przypadku kiedy w kasie nie ma wystarczającej ilości drobnych by wydać pieniądze?
Gotówka jest prawnie obowiązującym środkiem płatniczym. Jeśli więc klient chciałby za towar zapłacić gotówką, to sprzedawca nie może tego odmówić. Co za tym idzie, nie może nakazać płatności kartą. Dlaczego na to zwracamy uwagę? Zdarza się bowiem, że z braku drobnych, sprzedawcy rekomendują płatność kartami. Czy to oznacza jednak, że nie sprzedamy towaru, gdy „nie mamy z czego wydać”?
CZYTAJ WIĘCEJ: Czy przedsiębiorca może odmówić płatności gotówką?
Spis treści
Czy sprzedawca może nie wydać reszty?
Prawo mówi wyraźnie. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia gotówki. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu mandat. Mało tego. Jeśli ma możliwość wydania reszty, powinien to zrobić. Co ważne, powinien, choć nie musi.
To klient ma obowiązek posiadać odpowiednią kwotę. Wszelkie interpretacje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazują, że nie ma przepisu, który nakazuje wydawanie reszty. Jeśli więc w poniedziałek wczesnym rankiem klient chce kupić w sklepie hotdoga za parę złotych i chce zapłacić banknotem 200- lub 500-złotowym, a w kasie nie ma wystarczającej ilości drobnych, to albo trzeba pieniądze rozmienić, albo zrezygnować z zakupu lub zdecydować się na zapłatę z możliwością otrzymania niepełnej reszty.
Czy wiesz, że…?
Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Płatność kartą
Przy okazji warto wiedzieć, że dobrym pomysłem jest tu właśnie zaproponowanie płatności kartą. Co istotne, proponowanie, a nie uzależnianie możliwości sprzedaży od zapłacenia w ten sposób. Trzeba też pamiętać, że cena umieszczona na towarze zgodnie z obowiązującym prawem może być negocjowana. Co też może być pomocne w przypadku, gdy nie mamy jak wydać reszty.
Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że sprzedawca nie może odmówić przyjmowania większych nominałów bez wyraźnej przyczyny. Nie może to być powodowane np. lenistwem przed koniecznością odliczania sporej kwoty reszty. Jedyną możliwością odmowy przyjęcia dużego nominału jest fakt braku wystarczającej ilości pieniędzy, by wydać resztę.
W jaki sposób postępować w przypadku płatności przez klientów wysokimi nominałami powinno być uregulowane zasadami w każdej firmie. Jeśli bowiem sprzedawca bez porozumienia z przełożonym, odmówi wydania reszty, co może szkodzić wizerunkowi pracodawcy, istnieje podstawa do uznania tego za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. Gdy jednak taka odmowa jest uzasadniona, to wystarczy upomnieć pracownika.
Czy mogę być winny grosik?
Kontrowersje cały czas wzbudza słynne „czy mogę być winien grosik”. Oczywiście z racjonalizatorskiego punktu widzenia nie ma sensu dochodzić grosika, to jednak trzeba zdawać sobie sprawę, że takie „ucinanie” klientom reszty może być uznane za bezpodstawne wzbogacenie. Jednak dla ułatwienia sprawy, doradcy podatkowi uważają, że „końcówki ceny” w takiej sytuacji traktować można jako napiwki.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.