Czym tak naprawdę są koszty uzyskania przychodu? Co można wliczyć w koszty prowadzenia działalności gospodarczej? Z jakimi konsekwencjami się wiąże? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.
„Wrzucisz sobie w koszty, to nic cię nie kosztuje, a jeszcze zyskasz.” Z takim przeświadczeniem startuje w biznesie wielu przedsiębiorców. Warto jednak pamiętać, żeby nie wpaść w pułapkę „wrzucania” w koszty uzyskania przychodu. Sprawdź, co można wrzucić w koszty firmy. Jak działa wrzucanie w koszty?
Spis treści
Koszty uzyskania przychodu – o co chodzi z wrzucaniem w koszty?
Jeśli pracujemy na etacie lub na innym rodzaju umowy i umówimy się na konkretną kwotę wynagrodzenia, to wartość podatku zawsze będzie zależała właśnie od tego dochodu. I nie ma znaczenia, ile kosztuje nas wykonanie tej pracy. Czy musimy gdzieś pojechać i wydać na paliwo, czy kupić jakieś drobnostki do wykonania pracy, zawsze podatek będzie stały dla tej samej kwoty wynagrodzenia.
Gdyby ta sama osoba prowadziła działalność gospodarczą i umówiła się z kontrahentem na określoną kwotę honorarium, to będzie mogła obniżyć kwotę podatku. Stanie się tak, jeśli wydatki udokumentuje fakturami. Wtedy będą stanowiły one koszty uzyskania przychodu i obniżą formalnie dochód, co skutkuje niższym podatkiem do zapłacenia.
Żeby konkretny wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, musi on być związany z przychodem. Innymi słowy, wydatek ten musi być powiązany z tym, co powoduje, że firma będzie mogła zarobić.
Koszty uzyskania przychodu – co może nim być?
A więc, jak działa wrzucanie w koszty? Przykład: jeśli masz salon fryzjerski, to zakup fotela do salonu, lustra czy nożyczek będzie konieczne do tego, żeby zarabiać. I w takim wypadku można będzie taki wydatek właśnie wliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Musisz pamiętać, że to od ciebie zależy czy dany wydatek będzie mógł być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Zastanów się więc, co wrzucić w koszty firmy. To, że musisz u klienta dobrze się prezentować, nie znaczy, że zakup garnituru od razu będzie twoim kosztem podatkowym. Urzędnicy mogą bowiem zakwalifikować taki zakup jako przedmiot do użytku osobistego. I zakwestionować go jako koszt, który obniża podatek.
Zobacz również: Opinie na temat oprogramowania Małej Księgowości
Koszty uzyskania przychodu – ile to kosztuje?
Przeglądając fora internetowe o biznesie, czasem można się natknąć na twierdzenia, że przedsiębiorcę stać na wiele więcej niż „etatowca”, bo sporo rzeczy „wrzuca sobie w koszty”. Pojawiają się nawet opinie, że to, co jest „wrzucone w koszty”, nie kosztuje przedsiębiorcy ani grosza.
Oczywiście im więcej faktur kosztowych, tym niższy podatek dochodowy. Musisz jednak pamiętać, że na wszystkie te wydatki musisz jako przedsiębiorca zarobić. Nie myśl o wydatkach w kategorii elementu, który ma obniżyć ci podatek. Co wrzucić w koszty firmy?
Jeśli kupujesz coś do firmy, zastanów się, czy faktycznie jest ci to potrzebne. Jeśli tak, to na pewno to kup, a jeśli przy okazji będziesz mógł dzięki temu obniżyć podatek, to dobrze.
Jednym z większych błędów jest zakładanie firmy tylko dlatego by wrzucać sobie w koszty kilka podstawowych wydatków. Tak jak choćby zakup komputera, wydatki na internet czy telefon. Ale ile razy możesz kupować komputer, ile wydasz na telefon?
Koszty uzyskania przychodu – dokumentacja
Żeby wydatek mógł zostać uznany za koszty uzyskania przychodu, to musi być dobrze udokumentowany. Podstawą jest faktura lub rachunek. W wyjątkowych sytuacjach można wystawić dowód wewnętrzny, czyli dokument, który przedsiębiorca wystawia samodzielnie.
Udokumentuj koszty uzyskania przychodu z Małą Księgowością
Mała Księgowość Rzeczpospolitej to prosty w obsłudze program dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy oraz osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Umożliwia sprawne wprowadzanie danych księgowych, rozliczenia podatku dochodowego, prowadzenie ewidencji oraz bezpieczne przechowywanie wszystkich dokumentów.
Za jego pomocą wystawisz dokument potwierdzający koszt uzyskania przychodu. Program pozwala również na prowadzenie Księgi Przychodów i Rozchodów, w której musisz zawrzeć poniesione koszty.
Dlaczego warto wybrać Małą Księgowość Rzeczpospolitej?
|
Zobacz również: Wszystkie funkcjonalności oprogramowania Małej Księgowości