Brak terminu płatności na fakturze nie powoduje, że jest nieważna. Ten element jest nieobowiązkowy, jednak warto go zawierać, bo jego brak powoduje pomyłki. Sprawdź, kiedy opłacić fakturę, na której nie ma terminu zapłaty.
Spis treści
Brak terminu płatności na fakturze – czy sprawia, że faktura jest nieważna?
Faktura jest dokumentem, który, żeby być ważny, musi zawierać określone elementy, m.in. określenie stron transakcji (w taki sposób by dało się je zidentyfikować), nazwa produktu lub usługi i wskazanie wysokości podatku VAT. Natomiast termin płatności faktury nie jest obowiązkowym elementem.
To od przedsiębiorcy zależy, czy wpisze termin płatności, czy nie. Mimo że nie jest to konieczne, warto umieścić ten element na fakturze. Dzięki temu możemy uzyskać płatność szybciej (ustalając krótszy termin zapłaty niż graniczne 60 dni) i uniknąć zdezorientowania drugiej strony.
CZYTAJ TAKŻE: Jak wystawiać faktury? Najważniejsze zasady i elementy faktur
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? |
Brak terminu płatności na fakturze – jaki termin podać? Terminy zapłaty w transakcjach handlowych
Gdy wystawca faktury decyduje się na umieszczenie terminu zapłaty na niej, znacznie ułatwia to dochodzenie należności. Oczywiście im szybciej kontrahent zapłaci, tym lepiej dla nas. Warto jednak pamiętać, by termin płatności był możliwy do zrealizowania.
Wśród najczęściej spotykanych terminów zapłaty, jest 7 lub 14 dni. Zdarzają się jednak również terminy bardzo krótkie, jak 3 dni, i zdecydowanie dłuższe, jak 30 dni.
Termin zapłaty w transakcjach handlowych pomiędzy dwoma podmiotami prywatnymi, lub podmiotem prywatnym i podmiotem publicznym leczniczym nie może przekraczać 60 dni. W przypadku transakcji pomiędzy podmiotem prywatnym a podmiotem publicznym nieleczniczym czas ten skraca się do 30 dni.
CZYTAJ TAKŻE: Faktura nie ma wszystkich danych. Czy jest ważna?
Brak terminu płatności na fakturze – co oznacza?
To, że na fakturze nie ma terminu płatności, nie znaczy, że kontrahent może zapłacić w nieskończoność przeciągać zapłatę. Jeśli zawarliśmy umowę, w której określiliśmy termin płatności, wówczas on obowiązuje. Termin z umowy jest obowiązujący również jeśli jest inny niż termin zapłaty na fakturze.
Jeśli termin zapłaty w ogóle nie został określony, bierze się pod uwagę przepisy kodeksu cywilnego. Art. 455 kodeksu cywilnego zakłada, że jeśli nie określiliśmy terminu płatności, to dłużnik powinien jej dokonać niezwłocznie po tym, jak wezwiemy go do zapłaty.
Co więcej, art. 6. Ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych mówi, że jeśli nie otrzymamy zapłaty w ciągu 30 dni od spełnienia przez nas świadczenia, możemy zacząć naliczać odsetki.
CZYTAJ TAKŻE: Umowa o świadczenie usług po angielsku – wzór do pobrania
Brak terminu płatności na fakturze – czy termin na fakturze jest wiążący?
Termin płatności na fakturze jest wiążący dla obu stron transakcji, czyli dla sprzedawcy i nabywcy. Jeśli nabywca nie dokona płatności w terminie, sprzedawca ma prawo domagać się odsetek za zwłokę oraz egzekwować dług w drodze postępowania sądowego.
Dlatego warto, aby termin płatności był jasno określony na fakturze. Dzięki temu obie strony będą mieć świadomość swoich obowiązków w zakresie płatności.
Brak terminu płatności na fakturze a opóźnienia w płatności faktur
Praktyka biznesowa pokazuje, że terminy płatności czasem traktowane są bardzo umownie. Pamiętaj, że jeśli twój kontrahent nie stosuje się do ustalonego terminu, możesz wezwać go do zapłaty. Po 30 dniach możesz również zacząć naliczać odsetki za opóźnienie.
CZYTAJ TAKŻE: Elektroniczna faktura – czy jest tym samym co papierowa?
Brak terminu płatności na fakturze – jakie elementy muszą znaleźć się na fakturze?
Termin zapłaty jest tylko jedną z rzeczy, jaką możemy znaleźć na fakturze. Ustaliliśmy już zresztą, że wcale nie musi się na niej pojawić. Jakie elementy muszą być na fakturze? Zgodnie z polskim prawem, na fakturze powinny znaleźć się następujące elementy:
- data wystawienia faktury,
- numer faktury,
- imię i nazwisko lub nazwa firmy sprzedającego i nabywcy,
- adres sprzedającego i nabywcy,
- numer identyfikacyjny NIP sprzedającego i nabywcy,
- opis towarów lub usług,
- ilość towarów lub zakres wykonanych usług,
- cena jednostkowa netto oraz brutto,
- wartość netto oraz brutto,
- stawka podatku VAT oraz kwota podatku VAT,
- razem do zapłaty.
CZYTAJ TAKŻE: Umowa najmu mieszkania – wzór do pobrania
Dodatkowo na fakturze może pojawić się wiele innych informacji, takich jak numer zamówienia, termin płatności, sposób dostawy, informacje o rabatach, numer konta bankowego sprzedawcy i wiele innych. Jednak wymienione powyżej elementy są podstawowymi informacjami, które muszą się na fakturze znaleźć, aby była ona zgodna z prawem.
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.