Amortyzacja środków trwałych – co to?

Amortyzacja środków trwałych to ważne pojęcie dla każdego, kto prowadzi działalność gospodarczą. Amortyzacja pozwala skutecznie obniżyć podatek. Przeczytaj i dowiedz się, co musisz o niej wiedzieć.

Amortyzacja dotyczy środków trwałych i polega na rozliczeniu zużycia wartości środka trwałego. W równych odstępach czasu dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Innymi słowy – rozkłada się wartość środka trwałego na określony okres amortyzacji.

Amortyzacja – czym są środki trwałe?

Środki trwałe są to te wszystkie elementy majątku, które wykorzystuje się na potrzeby działalności gospodarczej, a są użytkowane dłużej niż rok. Mogą to być więc np. maszyny, urządzenia, pojazdy, czy budynki.

Amortyzacja – jak ją rozliczać?

W zależności od rodzaju środka trwałego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych na różne sposoby. Jednym z nich jest metoda liniowa. Polega na tym, że do rozliczenia amortyzacji stosujemy roczną stawkę, korzystając z tabelki stawek amortyzacyjnych.

Przyjmijmy, że maszyna ma wartość 100 000 zł, a jej stawka amortyzacji to 20%. Każdego roku będzie można „w koszty” wliczyć 20 000 zł jako zużycie środka trwałego.

Amortyzacja – podwyższenie stawki

W uzasadnionych przypadkach można standardową stawkę amortyzacji podwyższyć. Dotyczy to głównie amortyzacji używanych środków trwałych. W takiej sytuacji przedsiębiorca może samodzielnie ustalić stawkę amortyzacji, o ile nie jest on krótszy niż:

  • 24 miesiące dla środków trwałych o wartości początkowej nie wyższej niż 25 000 zł,
  • 36 miesięcy – gdy nie przekracza 50 000 zł,
  • 60 miesięcy – dla pozostałych.

Inaczej jest w przypadku samochodów. Gdy pojazd jest nowy, amortyzacja wynosi 20% i może ona być rozliczana przez 5 lat. Jeśli samochód jest używany, amortyzacja może zostać skrócona do 2,5 roku.

Amortyzacja degresywna

Innym sposobem amortyzacji jest zastosowanie metody degresywnej. W tym przypadku uznaje się, że środek trwały traci z upływem czasu na wartości. Można ją stosować np. do rozliczeń samochodów.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wygląda amortyzacja samochodu używanego?

Amortyzacja jednorazowa środków trwałych

Jest też możliwość jednorazowej amortyzacji. Mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy, który rozpoczęli działalność w danym roku podatkowym. Trzeba tu jednak przestrzegać limitu jednorazowej amortyzacji, który wynosi maksymalnie 50 tys. euro.

Jeśli wartość środka trwałego nie przekracza 10 000 zł, to można je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu, bez amortyzowania i wpisywania do środków trwałych. Amortyzacją jednorazową nie można objąć nieruchomości i środków transportu.

Amortyzacja środków trwałych w Małej Księgowości

W programie Mała Księgowość znajdziesz kilka zakładek dotyczących amortyzacji. Wszystkie z nich znajdują się w module 'Środki trwałe’.

W 'Rodzaje amortyzacji’ znajdziesz rozpisane dostępne typy amortyzacji.

'Naliczanie amortyzacji’ (’Środki trwałe’ > 'Operacje’ >) pozwoli Ci naliczyć amortyzacje za dany miesiąc. Uwaga, korzystaj z tej opcji tylko na sam koniec miesiąca. Po naliczeniu amortyzacji nie ma możliwości stworzenia żadnych dokumentów środków trwałych na dany miesiąc.

Również w 'Operacjach’ skorzystasz z opcji 'Wycofywanie naliczonych miesięcznych odpisów amortyzacyjnych’.

W 'Środki trwałe’ > 'Zestawienia’ znajdziesz dwie opcje:

  • ’Plan amortyzacji środków trwałych’ – znajdziesz tu dane dotyczące amortyzacji z całego roku, z możliwością ich wydrukowania;
  • ’Zestawienie amortyzacji miesięcznej’ – znajdziesz tu informacje o naliczonej amortyzacji za dany miesiąc.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Podatek od darowizny i spadku w 2025 roku. Kiedy nie trzeba płacić podatku za darowiznę w najbliższej rodzinie?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak dawać feedback? Metoda FUKO – na czym polega? Zasady konstruktywnego udzielania informacji zwrotnej

Udzielanie feedbacku to ważny element każdej profesjonalnej relacji. Aby skutecznie z kimś współpracować, a szczególnie, aby być dobrym przełożonym, musisz mieć możliwość, aby komuś...

Zasiłek dla bezrobotnych 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?

W 2025 roku zasiłek dla osób bezrobotnych ponownie został poddany waloryzacji, a jego wysokość odzwierciedla nie tylko inflację, lecz także zróżnicowanie sytuacji zawodowej świadczeniobiorców....

Umowa zlecenie 2025 – wynagrodzenie brutto a netto

W 2025 roku umowa zlecenie pozostaje jedną z najczęściej zawieranych form współpracy, choć nadal budzi wiele kontrowersji. Elastyczna, pozbawiona kodeksowych przywilejów i obwarowana mnóstwem...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!