Błąd na fakturze. Jak poprawić źle wystawioną fakturę?

Błąd na fakturze może zdarzyć się każdemu. Co zrobić, gdy taka sytuacja dotknie akurat nas? Jak poprawić błędną fakturę?

Na początek ważna informacja. Jeśli podczas wysyłania faktury popełnisz błąd, nie możesz poprosić kontrahenta, by zniszczył dokument już mu wystawiony i podmienić go na ten właściwy. Faktura musi być poprawiona tzw. fakturą korygującą. Może być wystawiona w każdym momencie, gdy trzeba poprawić fakturę, która już została wystawiona.

Błąd na fakturze a korekta

Jak więc widać, żeby można było wystawić fakturę korygującą, pierwotna faktura musi być już wystawiona i mieć błąd. Może to być błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, błąd wynikający z naliczenia niewłaściwego rabatu lub też nabywca zwrócił towar albo z wielu innych powodów, które sprawiają, że dany dokument nie jest prawidłowy.

CZYTAJ TAKŻE: Brak terminu płatności na fakturze

Co istotne, faktura korygująca może być wystawiona wyłącznie przez ten podmiot, który sporządził fakturę pierwotną.

Prawidłowa faktura korygująca

Żeby faktura korygująca była poprawna, trzeba ją odpowiednio opisać. Przede wszystkim musi mieć dopisek „faktura korygująca” albo „korekta”. Faktury korygujące muszą mieć też kolejny numer, a także datę wystawienia faktury i dokładne ustalenie wystawcy faktury i nabywcy wraz z numerami NIP.

Faktura korygująca musi mieć też dokładną datę dostawy towarów, otrzymania zapłaty, nazwę towaru, który jest objęty korektą, ale co istotne dokładny opis przyczyny korekty. W innym przypadku jest to źle wystawiona faktura korygująca.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura korygująca

Jak poprawiać błędy na fakturze?

Przede wszystkim każdy błąd na fakturze trzeba poprawić. Anulowanie źle wystawionej faktury, możliwe jest tylko wtedy gdy nie doszło w ogóle do transakcji, a klient faktury nie dostał w ogóle. Faktura już wystawiona i dostarczona może być poprawiona tylko poprzez fakturę korygującą.

Faktura korygująca może zmieniać dane formalne (takie jak np. adres, czy numer NIP). Taka zmiana nie wpływa na kwotę faktury. Po wystawieniu trzeba ją przypiąć do oryginalnej faktury. Nie trzeba jej księgować osobno. Gdy trzeba poprawić pozycje liczbowe faktury, wtedy mamy do czynienia z fakturą korygująca pozycje faktury. W takiej sytuacji należy zaksięgować osobny dokument.

Tę korektę należy już zaksięgować jako osobny dokument. Faktura korygująca, która dotyczy zmian w kwotach na fakturze, wymaga zwykle sporządzenia również korekty rozliczeń podatkowych.

I tu ważna uwaga. W przypadku wystawienia takiej faktury, z korektą powodującą zmiany kwot na fakturze, trzeba mieć dokumenty, które potwierdzają uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługi, w taki sposób by dało się udowodnić, że są przesłanki do zmiany np. podatku VAT. Takie sytuacje mogą wystąpić np. w sytuacji, gdy dochodzi do eksportu towarów i świadczenia usług.

Nota korygująca

Źle wystawioną fakturę można poprawić również notą korygującą. Notę korygującą wystawia druga strona, czyli klient, odbiorca faktury. Przy pomocy noty korygującej poprawiamy najczęściej tylko błędy formalne. Notę księgową musi zaakceptować wystawca faktury.

CZYTAJ TAKŻE: Duplikat faktury – kiedy trzeba go wystawić?

Duplikat faktury

W przypadku gdy fakturę zgubiłeś, nie wystawia się korekty, a duplikat faktury VAT. Chęć otrzymania duplikatu faktury można zgłosić nawet w formie ustnej.

Czym są tzw. puste faktury?

Puste faktury to dokumenty potwierdzające transakcję, do której faktycznie nie doszło. Wystawia się je np. po to, by wyłudzić zwrot VAT albo zwiększyć koszty uzyskania przychodu w celu zapłaty niższego podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak powstaje viral? Jak stworzyć viralowe wideo?

Viral to internetowy fenomen. Treść, która w sposób organiczny rozprzestrzenia się tak szybko, że często staje się elementem powszechnej kultury. Każdy marketingowiec marzy o...

Na czym polega praca copywritera? Jak nim zostać? 3 umiejętności, które musi mieć każdy copywriter

Bez niego niemożliwy jest marketing w żadnej formie. Copywriter to niezwykle wszechstronny zawód. Pracując w tej branży, tworzysz teksty wszelkiego rodzaju, od haseł reklamowych...

Skąd wziąć zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Do czego jest potrzebne? Wypełnij wniosek

Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Ile trwa wydanie takiego dokumentu? Do czego może być potrzebne? Co, jeśli urząd odmówi jego wydania i co...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!