Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przygotować do niego firmę?

Ostatni kwartał to czas wzmożonych przygotowań do zamknięcia roku podatkowego. Sprawdź, do kiedy zamknięcie roku obrotowego. Jak przygotować swoją firmę na zamknięcie roku podatkowego?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przeprowadzić inwentaryzację na koniec roku podatkowego? Czym jest lista odpisów? Jak się przygotować na nowy rok?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego?

Termin zamknięcia roku podatkowego może być różny. Najczęściej rok podatkowy kończy się 31 grudnia. Są jednak firmy, które decydują się na rozliczenie roku np. ostatniego dnia czerwca albo marca. Zależy to często od ustaleń firmowych poczynionych już w momencie zakładania firmy. Zawsze jednak koniec roku rozliczeniowego wiąże się z koniecznością przygotowania wielu dokumentów i zestawień. Oto co należy zrobić pod koniec roku.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Inwentaryzacja

Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy i w jaki sposób prowadzimy księgowość (księga przychodów i rozchodów czy księgi handlowe), jednym z najważniejszych elementów zamknięcia roku obrotowego będzie inwentaryzacja. I nie chodzi tu tylko o inwentaryzację towarów, które wciąż są w magazynie, ale także wartość środków trwałych, należności czy pieniędzy w kasie.

Dodatkowo dobrze będzie też zacząć potwierdzać salda u kontrahentów, a w przypadku dłużników wysłać pisma ponaglające do zapłaty. Zawsze warto też sprawdzić rozliczenia z największymi odbiorcami. I nie ma co czekać z tym na koniec roku. Im wcześniej zajmiemy się za wyjaśnianie rozbieżności, tym lepiej.

Środki trwałe, materiały i produkty zgromadzone w magazynie możemy rozliczać jeszcze przed końcem roku, nie wcześniej jednak niż 3 miesiące przed końcem roku. Ważna zasada mówi o tym, że wcześniej nie da się rozliczyć choćby aktywów pieniężnych czy produktów, które dopiero są wytwarzane.

Jak zrobić odpisy?

Ostatnio kwartał to również dobry moment na sporządzenie listy odpisów. Mówiąc wprost, to wszystko to, co straciło wartość i nie przyniesie spodziewanych korzyści. Odpisów dokonuje się też w odniesieniu do należności i pożyczek, których zapłaty nie da się wyegzekwować.

CZYTAJ TAKŻE: 10 pomysłów, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy

Trzeba też zastanowić się jakie koszty będziemy ponosić w przyszłym roku, tak by zaplanować ewentualne rezerwy. To obowiązek nałożony na duże firmy, głównie te rozliczające się w formie ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to jednak, że jednoosobowy przedsiębiorca powinien sobie ten element „odpuścić”. Może on być wspaniała baza do stworzenia planu finansowego na przyszły rok.

Kto musi robić sprawozdanie finansowe?

Jeśli firma rozlicza się księgami handlowymi, na koniec roku musi sporządzić sprawozdanie finansowe. Składa się ono z bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej do sprawozdania. Choć sprawozdanie finansowe przygotowuje się „na ostatni dzień roku”, to do zamknięcia roku obrotowego można przygotować się już wcześniej. Chociażby, wcześniej sprawdzając raz jeszcze, rozliczenie poszczególnych miesięcy.

Zamknięcie roku obrotowego a zaplanowanie nowego roku

Zanim skończy się obecny rok podatkowy, warto już teraz zaktualizować wszelkie koszty, zaplanować które wydatki ograniczymy, a gdzie możemy uzyskiwać wyższe przychody. Może się okazać, że w przyszłym roku będziemy mogli zarabiać więcej.

CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy

Mało tego. Im wcześniej zabierzemy się za rozliczenie roku podatkowego, tym większa szansa na przygotowanie się do obniżenia podatku. Przed zamknięciem roku obrotowego zostanie nam bowiem trochę więcej czasu na to, by poczynić konkretne kroki w celu ograniczenia zobowiązań podatkowych. Może się bowiem okazać, że warto już teraz zainwestować w zakup konkretnego rozwiązania, które w przyszłym roku przyniesie spore zyski.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Co można zrobić w e-Urzędzie Skarbowym?

e-Urząd Skarbowy to serwis na stronie podatki.gov.pl, który ułatwia załatwianie spraw podatkowych online – bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca z dostępem...

Jak działa portal S24?

Portal S24 to nowoczesne narzędzie, które znakomicie ułatwia zakładanie i prowadzenie firm. Dzięki temu serwisowi wiele czynności związanych z działalnością spółki można załatwić online,...

Czym są różnice kursowe?

Transakcje w walutach obcych są powszechne wśród wielu firm, a to wiąże się ze zjawiskiem różnic kursowych. Czym są, kiedy powstają i jak je...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!