Zastanawiasz się nad świadczeniem usług kosmetycznych na próbę, w formie działalności nierejestrowanej? Pamiętaj, że nawet jeśli nie rejestrujesz firmy w CEIDG, to i tak musisz przestrzegać przepisów sanitarnych. Oto najważniejsze informacje, czy i jakie obowiązki spoczywają na kosmetyczkach prowadzących działalność nierejestrowaną.
Spis treści
Na czym polega działalność gospodarcza?
Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) to rodzaj biznesu na próbę – nie ma obowiązku jej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) czy Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Polega na prowadzeniu drobnej działalności zarobkowej przez osoby fizyczne, które:
- nie przekroczyły limitu miesięcznych przychodów (75% minimalnego wynagrodzenia za pracę – od stycznia do czerwca 2024 roku wynosi 3181,50 zł, a od lipca 2024 roku – 3225 zł), po przekroczeniu limitu pojawia się obowiązek wpisu działalności do CEIDG lub KRS (w ciągu 7 dni)
- nie wykonywały działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy, czyli 5 lat (art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców).
Działalność nierejestrowana jest atrakcyjną opcją dla osób, które chcą przetestować rynek i swoje umiejętności przed podjęciem decyzji o pełnym zaangażowaniu się w prowadzenie działalności gospodarczej. Mała skala i brak wielu zobowiązań (np. do prowadzenia pełnej księgowości czy opłaty składek ZUS) nie oznacza jednak pełnej dowolności.
Czy na działalności nierejestrowanej można świadczyć usługi kosmetyczne?
Tak, w ramach działalności nierejestrowanej można świadczyć usługi kosmetyczne.
Należy pamiętać, że nie każdą działalność jest dozwolona w formule nierejestrowanej. Trzeba zarejestrować jeżeli wymaga zezwolenia, koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej lub została zdefiniowana w Prawie przedsiębiorców. Na liście nie ma usług kosmetycznych.
Osoba, która chce świadczyć usługi kosmetyczne, musi pamiętać m.in. o:
- prowadzeniu uproszczonej ewidencji sprzedaży;
- rozliczeniu przychodów w PIT-36;
- przestrzeganiu praw konsumenta;
- wystawianiu faktur lub rachunków na żądanie kupującego;
- przestrzeganiu innych przepisów, czyli np. o dostosowaniu się do wymagań Sanepidu.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
- Działalność nierejestrowana a ubezpieczenie zdrowotne
- Działalność nierejestrowana – jakie usługi może objąć?
- Jaki PIT do rozliczenia działalności nierejestrowanej?
- Na czym polega prowadzenie działalności nierejestrowanej? Kiedy jest możliwe?
- Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?
Jak dostosować się do wymagań sanepidu prowadząc działalność nierejestrowaną?
Osoba, która chce świadczyć usługi kosmetyczne, fryzjerskie, tatuażu, odnowy biologicznej lub zbliżone w ramach działalności nierejestrowej, nie musi zgłaszać tego do Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Należy jednak pamiętać, że konsultacja z Sanepidem może być wymagana w związku z przepisami ustawy Prawo budowlane:
- zmiana sposobu użytkowania lokalu (art. 71);
- w przypadku konieczności uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego (art. 56).
To nie wszystko. Zgoda lub opinia Sanepidu może być niezbędna w przypadku odstępstwa od warunków technicznych, czy bezpieczeństwa i higieny pracy.
Szczegółowe wymagania mogą być związane z konkretną usługą i z tego względu, w razie wątpliwości, warto skonsultować się z powiatowym inspektorem sanitarnym właściwym terenowo ze względu na lokalizację działalności.
Działalność nierejestrowana związana z szeroko pojętymi usługami kosmetycznymi, fryzjerskimi, wykonywania tatuaży czy odnowy biologicznej regulowana jest również przez ustawy:
- o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, m.in. art. 16 ust. 1 zobowiązuje osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi – oznacza to, że wszelkiego rodzaju narzędzia i materiały powinny być wysterylizowane;
- o produktach kosmetycznych (wymagania dotyczące składu oznakowania, przechowywania kosmetyków);
- o odpadach;
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
- rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dotyczące pomieszczeń przeznaczonych na działalność).