e-Doręczenia: system doręczeń elektronicznych obowiązkowy prawdopodobnie od 1 stycznia 2024 roku

e-Doręczenia to system służący do korespondencji elektronicznej, dzięki której mogą komunikować się wszelkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego. Obecnie skrzynki do e-doręczeń nie są powszechnie obowiązujące, jednak w ciągu najbliższych lat się to zmieni. Sprawdź, na co się przygotować.

Dzięki elektronicznemu odpowiednikowi  listu poleconego za potwierdzeniem odbioru komunikacja ma stać się łatwiejsza i bezpieczniejsza. Ich działanie reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych. Za wprowadzanie tego systemu w życie odpowiada Minister Cyfryzacji.

e-Doręczenia dla przedsiębiorców

e-Doręczenia czyli usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego ma znacząco ułatwić i przyspieszyć przepływ korespondencji między firmami i urzędami. Nie trzeba już będzie osobiście „fatygować się” do urzędów, odbierać papierowych listów poleconych, czy archiwizować papierowej korespondencji.

e-Doręczenia to usługa, która pozwala wysyłać i odbierać korespondencję elektronicznie. Jest przy tym równoważna z wysłaniem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zaletą takiej usługi jest to, że można wysłać i odebrać taką przesyłką o dowolnej porze, z dowolnego miejsca.

Dzięki e-Doręczeniu mamy gwarancję właściwej identyfikacji nadawcy i adresata, a także integralności przesyłania danych, co sprawia, że zafałszowanie tych danych będzie praktycznie niemożliwe. Da się też skutecznie rozpoznać datę wysłania i otrzymania korespondencji.

Obowiązek e-Doręczeń

Skrzynka do e-Doręczeń będzie obowiązkowa dla wszystkich przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG, a także w KRS. Adres e-Doręczeń będą miały również podmioty niepubliczne, które są wpisane do KRS. Chodzi tu na przykład o fundacje i stowarzyszenia.

Skrzynka do e-Doręczeń dla obywatela nie będzie tym samym co skrzynka firmowa. Jeśli masz biznes, będzie trzeba założyć drugą dla tego biznesu.

Od kiedy e-Doręczenia?

Choć podmioty publiczne i jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy muszą wprowadzić korespondencję poprzez e-Doręczenia najpóźniej do 2029 roku, to urzędy centralne będą wykorzystywać ten system już od grudnia 2023.

E-Doręczenia – termin dla przedsiębiorców

Przedsiębiorstwa, które będą zarejestrowane w KRS po 10 grudnia 2023, a także firmy zarejestrowane w CEIDG po 1 stycznia 2024 będą miały uruchamiane skrzynki do e-Doręczeń od razu przy rejestracji.

Gdy firma została założona wcześniej, taki wniosek o e-Doręczenia trzeba złożyć odpowiednio:

  • do 10 marca 2024 – w przypadku firmy z rejestru KRS;
  • do 30 września 2026, w przypadku CEIDG.

e-Doręczenia dla spółek prawa handlowego

Firmy będą musiały posiadać elektroniczną skrzynkę doręczeń i posiadać wpis do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).

Wpis do Bazy Adresów Elektronicznych oznacza wyrażenie zgody na to, by korespondencja była dostarczana na wskazany adres elektroniczny. Wykorzystywać się go będzie w postępowaniach administracyjnych i cywilnych. Ma to uprościć proces doręczania przesyłek i zastąpić dokumenty papierowe – elektronicznymi.

Wprowadzenie e-doręczeń to zdecydowanie krok naprzód w kontaktach przedsiębiorców z administracją publiczną. Ma to przyspieszyć wiele procesów i ułatwić komunikację z urzędami.

Poznaj pozostałe artykuły z kategorii Działalność gospodarcza.

Szymon Ostrowski
Szymon Ostrowski
Dziennikarz ekonomiczny, bloger, konsultant w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, marketingu dla biur księgowych, prawnych i doradztwa finansowego.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Zbieg tytułów do ubezpieczeń ZUS w 2024 roku – kiedy nie zapłacisz składek?

Kiedy występuje zbieg tytułów do ubezpieczeń? Osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, a jednocześnie jest zatrudniona na umowę o pracę, zawarła umowę o dzieło/zlecenie lub...

Remanent a składka zdrowotna przedsiębiorcy za 2023 rok – uwzględnij różnice remanentowe podczas ustalania podstawy składki

Jak wygląda kwestia remanent a składka zdrowotna? Różnica remanentowa, która powstała po wykonaniu spisu z natury może wpłynąć na wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorcy. Przedstawiamy...

Likwidacja środka trwałego w ewidencji księgowej

Maszyna, samochód lub inny środek trwały służył w firmie do prowadzenia działalności gospodarczej, jednak zużył się i nie będzie już przydatny. Należy przeprowadzić proces...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!