e-Doręczenia: system doręczeń elektronicznych obowiązkowy prawdopodobnie od 1 stycznia 2024 roku

e-Doręczenia to system służący do korespondencji elektronicznej, dzięki której mogą komunikować się wszelkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego. Obecnie skrzynki do e-doręczeń nie są powszechnie obowiązujące, jednak w ciągu najbliższych lat się to zmieni. Sprawdź, na co się przygotować.

Dzięki elektronicznemu odpowiednikowi  listu poleconego za potwierdzeniem odbioru komunikacja ma stać się łatwiejsza i bezpieczniejsza. Ich działanie reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych. Za wprowadzanie tego systemu w życie odpowiada Minister Cyfryzacji.

e-Doręczenia dla przedsiębiorców

e-Doręczenia czyli usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego ma znacząco ułatwić i przyspieszyć przepływ korespondencji między firmami i urzędami. Nie trzeba już będzie osobiście „fatygować się” do urzędów, odbierać papierowych listów poleconych, czy archiwizować papierowej korespondencji.

e-Doręczenia to usługa, która pozwala wysyłać i odbierać korespondencję elektronicznie. Jest przy tym równoważna z wysłaniem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zaletą takiej usługi jest to, że można wysłać i odebrać taką przesyłką o dowolnej porze, z dowolnego miejsca.

Dzięki e-Doręczeniu mamy gwarancję właściwej identyfikacji nadawcy i adresata, a także integralności przesyłania danych, co sprawia, że zafałszowanie tych danych będzie praktycznie niemożliwe. Da się też skutecznie rozpoznać datę wysłania i otrzymania korespondencji.

Obowiązek e-Doręczeń

Skrzynka do e-Doręczeń będzie obowiązkowa dla wszystkich przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG, a także w KRS. Adres e-Doręczeń będą miały również podmioty niepubliczne, które są wpisane do KRS. Chodzi tu na przykład o fundacje i stowarzyszenia.

Skrzynka do e-Doręczeń dla obywatela nie będzie tym samym co skrzynka firmowa. Jeśli masz biznes, będzie trzeba założyć drugą dla tego biznesu.

Od kiedy e-Doręczenia?

Choć podmioty publiczne i jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy muszą wprowadzić korespondencję poprzez e-Doręczenia najpóźniej do 2029 roku, to urzędy centralne będą wykorzystywać ten system już od grudnia 2023.

E-Doręczenia – termin dla przedsiębiorców

Przedsiębiorstwa, które będą zarejestrowane w KRS po 10 grudnia 2023, a także firmy zarejestrowane w CEIDG po 1 stycznia 2024 będą miały uruchamiane skrzynki do e-Doręczeń od razu przy rejestracji.

Gdy firma została założona wcześniej, taki wniosek o e-Doręczenia trzeba złożyć odpowiednio:

  • do 10 marca 2024 – w przypadku firmy z rejestru KRS;
  • do 30 września 2026, w przypadku CEIDG.

e-Doręczenia dla spółek prawa handlowego

Firmy będą musiały posiadać elektroniczną skrzynkę doręczeń i posiadać wpis do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).

Wpis do Bazy Adresów Elektronicznych oznacza wyrażenie zgody na to, by korespondencja była dostarczana na wskazany adres elektroniczny. Wykorzystywać się go będzie w postępowaniach administracyjnych i cywilnych. Ma to uprościć proces doręczania przesyłek i zastąpić dokumenty papierowe – elektronicznymi.

Wprowadzenie e-doręczeń to zdecydowanie krok naprzód w kontaktach przedsiębiorców z administracją publiczną. Ma to przyspieszyć wiele procesów i ułatwić komunikację z urzędami.

Szymon Ostrowski
Szymon Ostrowski
Dziennikarz ekonomiczny, bloger, konsultant w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, marketingu dla biur księgowych, prawnych i doradztwa finansowego.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Kiedy należy złożyć PCC-3A?

Formularz PCC-3A stosowany jest w niektórych przypadkach podczas zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sprawdź, kiedy używa się go zamiast druku PCC-3. Jak go złożyć?...

Czym są niskocenne środki trwałe? Definicja, ewidencja i amortyzacja niskocennych składników majątku

W naszym artykule szczegółowo opiszemy, czym są tzw. niskocenne środki trwałe. Dowiesz się, jakie kryteria muszą spełnić, abyśmy mogli zaklasyfikować je do tej kategorii....

Jak rozliczyć darowiznę z budżetu firmy? Odliczenie darowizny od podatku

Darowiznę może przekazać nie tylko osoba fizyczna, takie prawo mają również przedsiębiorstwa. Sprawdzamy, o czym trzeba pamiętać, robiąc lub przyjmując darowiznę od firmy. Kto...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!