Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej dotyczy każdego, kto musi ewidencjonować sprzedaż inaczej niż za pomocą faktur i rachunków. W praktyce są to podatnicy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osoby prowadzące działalność nierejestrowaną. Sprawdź, jak prowadzić ewidencję sprzedaży.
Spis treści
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – na czym polega?
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej polega na codziennym zapisywaniu dokonanych transakcji. Tak udokumentowany przychód:
- podatnik wpisze do KPiR;
- osoba prowadząca działalność nierejestrowaną wykorzysta do kontrolowania, czy nie przekroczyła miesięcznego limitu.
Ewidencję należy prowadzić w miejscu dokonywania sprzedaży.
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? |
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – co powinna zawierać?
Zgodnie z art. 7 ust. 2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencja sprzedaży powinna być:
- zbroszurowana;
- jej karty ponumerowane.
Powinna zawierać co najmniej:
- numer kolejny wpisu;
- datę sprzedaży nieudokumentowanej fakturami lub rachunkami;
- wartość sprzedaży.
Jak widać, nie jest to wymagane, ale warto także opisywać każdą transakcję.
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – wzór
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej – druk
Pobierz plik do ewidencji sprzedaży bezrachunkowej w formacie PDF do druku.
Pobierz plik do ewidencji sprzedaży bezrachunkowej w formacie DOCX do edycji.
Ewidencja sprzedaży – wzór Excel
Pobierz plik do ewidencji sprzedaży bezrachunkowej w formie tabeli Excel.
Ewidencja sprzedaży na potrzeby KRiP
Ewidencja sprzedaży pozwala udokumentować w księdze przychodów i rozchodów przychody uzyskane, ale nie udokumentowane w inny sposób. Takie przychody pojawią się, jeśli przedsiębiorca nie wystawia faktur ani rachunków, ani nie ewidencjonuje sprzedaży na kasie fiskalnej.
Jeśli więc:
- prowadzisz sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, którym nie wystawiasz faktur ani rachunków oraz
- nie wystawiasz paragonów, korzystając ze zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej,
musisz prowadzić ewidencję sprzedaży.
Zapisuj każdą transakcję i przed rozpoczęciem następnego dnia sprzedaży przenoś sumę przychodów do KPiR.
Jeśli Twoją księgowość prowadzi biuro rachunkowe, suma przychodów ze sprzedaży powinna być sumowana na koniec miesiąca i wtedy wprowadzana do podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej w działalności nierejestrowanej
Innym podmiotem, który musi prowadzić ewidencję sprzedaży, jest osoba prowadząca działalność nierejestrowaną. W tym przypadku ta konieczność wynika z potrzeby monitorowania miesięcznych przychodów. Jeśli przekroczą one 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia (2 700 zł w drugiej połowie 2023 roku), działalność trzeba będzie zarejestrować.
W tym przypadku nie ma konieczności stosowania się do wymogów formalnych, omówionych powyżej, ale warto i tak to robić. Dzięki temu łatwiej zachowasz przejrzystość.
Teoretycznie możesz, jako osoba prowadząca działalność nierejestrowaną, zapisywać jedynie wartość każdej sprzedaży w notatce w telefonie, ale w ten sposób łatwo się pogubić. Tabelka w Excelu, czy nawet taka w zeszycie, sprawdzi się dużo lepiej.
Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej a podatnik VAT
Czynny podatnik VAT musi w ewidencji sprzedaży wskazać odpowiednią stawkę podatku od towarów i usług. Na podstawie ewidencji sprzedaży możliwe musi być wyliczenie podatku VAT.
Zgodnie z art. 109 ust. 3 Ustawy o VAT w ewidencji należy ujmować dane dotyczące:
- rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
- kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
- kontrahentów;
- dowodów sprzedaży i zakupów.
Te przychody w pliku JPK_V7 należy opisać oznaczeniem 'WEW’.
Jak prowadzić ewidencję sprzedaży w Małej Księgowości?
Ewidencję sprzedaży możesz prowadzić w Małej Księgowości. Możesz tu wprowadzać kwoty przychodu nieudokumentowanego fakturami bądź innymi dokumentami. Dane te później można zaksięgować.
Aby wprowadzić dane do ewidencji, otwórz program, a następnie 'Księgowość’ > 'Dokumenty’ > 'Ewidencja sprzedaży’. Kliknij 'Nowy’, aby wprowadzić nową pozycję. Uzupełnij:
- datę uzyskania przychodu;
- kwotę przychodu nieudokumentowanego żadnymi dokumentami (faktury itp.);
- kwotę przychodu udokumentowanego dokumentami w tym fakturami, itp.;
- (opcjonalnie) dowolne uwagi dotyczące danego przychodu.
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.
Więcej takich artykułów znajdziesz w kategorii Księgowość.