Jak napisać biznesplan? Struktura i najważniejsze elementy

Czym jest biznesplan? Czy zawsze jest potrzebny? Kiedy przyda się na etapie planowania przedsiębiorstwa? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, co musisz wiedzieć o tworzeniu biznesplanu.

Są przedsiębiorcy, którzy założyli dobrze działające firmy bez biznesplanu, czy to oznacza, że tworzenie tego dokumentu to strata czasu? Zdecydowanie nie! Pozwala już na samym początku bez inwestowania środków wstępnie zweryfikować nasz pomysł. Dodatkowo skłania nas do głębszej analizy oraz planowania naszych działań.

Co to jest biznesplan?

Biznesplan ma pomóc w określeniu tego, jak ma wyglądać przyszły biznes i czy ma on na tyle dużo przewag konkurencyjnych, że ma szanse powodzenia. Biznesplan pomaga też znaleźć problematyczne elementy przyszłego biznesu. Czy jest on konieczny?

Oczywiście biznesplan nie jest jedynym dokumentem, na podstawie którego możemy podejmować decyzje odnośnie tego, jak będzie prowadzony biznes. Biznesplan pomaga określić, kiedy osiągniemy określony poziom dochodów, kiedy będzie nas stać na pracownika. Łatwiej będzie też określić słabe strony biznesu.

W biznesplanie określa się też konkretne działania. Dzięki niemu można odpowiedzieć na pytanie, kiedy i co należy zrobić, żeby osiągnąć zamierzony efekt. Szczególnie że częścią składową biznesplanu jest plan finansowy. Zawiera on spis wszystkich planowanych kosztów, a także zakładanych przychodów.

Kiedy potrzebny jest biznesplan?

Biznesplan nie zawsze potrzebny jest tylko na początku działalności. Trzeba go też będzie przygotować, gdy staramy się o kredyt lub dotację. Często też trzeba będzie przygotować biznesplan, gdy staramy się np. o dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności. Warto mieć biznesplan dla różnych etapów rozwoju swojej działalności.

Jak napisać biznesplan?

Biznesplan jest aktualny w danym momencie. Trzeba go na bieżąco analizować i uaktualniać w odniesieniu do zmieniających się okoliczności rynkowych. Nie warto korzystać z gotowych biznesplanów, które można znaleźć w Internecie. Zawsze najlepiej przygotować dokument samodzielnie dopasowując go do specyfiki twojej przyszłej działalności.

Tworzenie biznesplanu

Podstawowym elementem biznesplanu będzie określenie tego, co chcemy sprzedawać lub jakie usługi oferować. Na czym będziesz zarabiać i co ma być przewagą twojej firmy, jaką masz konkurencję i jak będziesz docierać do klientów? W kolejnym etapie warto dobrze opisać profil swojego klienta. To na tej podstawie przygotujesz strategię marketingową. Potem opracujesz plan sprzedaży. Ile będą kosztowały konkretne produkty lub usługi? Jaką rentowność możesz uzyskać.

Następny punkt to analiza konkurencji. Mówiąc inaczej, wypisanie swoich mocnych i słabych stron, czyli wszystkiego tego, czym odróżniasz się od konkurencji. Tutaj warto wziąć pod uwagę wiedzę o rynku. To bardzo ważne. Musisz wiedzieć, czy ktoś inny realizuje już tę usługę lub sprzedaje taki produkt. Nie bez znaczenia będzie też właściwe rozpoznanie osób do współpracy. To od dostawców czy kontrahentów może w dużej mierze zależeć powodzenie biznesu.

Struktura biznesplanu nowej firmy

Wiesz już, jak ważny jest biznesplan, nie tylko dla nowej firmy. Znasz też najważniejsze zagadnienia, które powinny się w nim znaleźć. Jednak pisząc plan biznesowy, należy pamiętać również o odpowiedniej strukturze.

  1. Streszczenie biznesplanu – krótki opis przedsięwzięcia i jego celów.
  2. Opis firmy – informacje o nazwie, siedzibie, formie prawnej, wartościach, a także o założycielach i zarządzie. Tutaj przede wszystkim powinien znaleźć się cel działania firmy.
  3. Analiza rynku – informacje o rynku, na którym działa firma, w tym o trendach, potencjalnych klientach i konkurentach.
  4. Strategia marketingowa – opis sposobów promocji produktów lub usług, plany sprzedaży i dystrybucji.
  5. Plan operacyjny – opis procesów produkcyjnych, wdrożenia produktów lub usług, planów rozwoju i inwestycji. Jednym słowem, wszystko, co dotyczy sposobu działania planowanego przedsięwzięcia.
  6. Plan finansowy – szacunkowe koszty i przychody, analiza rentowności, prognozy finansowe na przyszłe lata, źródła finansowania i budżet. To najważniejsza część biznesplanu.
  7. Analiza ryzyka – identyfikacja i ocena zagrożeń, sposobów ich minimalizacji i przeciwdziałania.
  8. Harmonogram realizacji – lista działań i ich terminy, które firma musi wykonać, aby osiągnąć wyznaczone cele.
  9. Lista załączników – dokumentacja i materiały uzupełniające biznesplan, takie jak badania rynku, certyfikaty, patenty, umowy z partnerami biznesowymi, itp.

Warto pamiętać, że biznesplan powinien być dostosowany do konkretnych potrzeb i wymagań danego projektu, a także do oczekiwań inwestorów lub banku, do którego składamy wniosek o kredyt. Poszczególne elementy dobrego biznesplanu omówimy poniżej.

Część finansowa biznesplanu

  1. Szacunkowe koszty – należy dokładnie oszacować koszty związane z założeniem i prowadzeniem firmy, takie jak koszty zakupu i uruchomienia sprzętu, wynajmu lokalu, zakupu materiałów, zatrudnienia pracowników, itp. Koszty te należy podzielić na stałe i zmienne.
  2. Szacunkowe przychody – trzeba dokładnie oszacować przychody związane z prowadzeniem firmy, uwzględniając konkurencję i trendy na rynku.
  3. Analiza rentowności – należy dokonać analizy rentowności, która pozwoli na oszacowanie zysku, który będzie generowany przez firmę. Analiza ta powinna zawierać wskaźniki takie jak ROS (zysk na sprzedaży) oraz ROI (zwrot z inwestycji).
  4. Prognozy finansowe – powinny zostać przedstawione prognozy finansowe na przyszłe lata, uwzględniające przychody, koszty oraz zyski, tak aby inwestorzy i kredytodawcy mogli oszacować potencjalny zwrot z inwestycji.
  5. Źródła finansowania – należy określić, skąd będzie pochodzić finansowanie firmy, czy to z własnych środków, inwestorów, kredytów bankowych, itp.
  6. Budżet – należy przedstawić budżet, który określi, na co zostaną przeznaczone środki finansowe, jakie będą koszty stałe, jakie zmienne, a także jakie będą planowane przychody.

Warto pamiętać, że część finansowa biznesplanu powinna być realistyczna i oparta na dokładnych obliczeniach. To właśnie na jej podstawie inwestorzy i kredytodawcy podejmują decyzję o udzieleniu finansowania. Chociaż ubarwienie naszych możliwości może być kuszące, nie do tego służy opracowanie biznesplanu.

Czy zawsze trzeba pisać biznesplan?

O biznesplanie najlepiej pomyśleć jeszcze zanim uruchomisz firmę. Najlepszym momentem będzie pojawienie się w głowie pomysłu na biznes. Pomaga on bowiem usystematyzować dość dobrze kwestie związane z biznesem. Nie każdy przedsiębiorca zabierał się za biznes z biznesplanem. Niekiedy wystarczy prosta tabela z rozliczeniami.

I niektórym osobom to wystarcza. Pełny biznesplan tworzony jest z reguły tylko w przypadku starania się o kredyt czy dotację. Niezależnie jednak od okoliczności zawsze watro przygotować nawet prosty biznesplan. Gdy spiszemy założenia biznesu, łatwiej nam będzie się do nich ustosunkować i znaleźć rozwiązanie potencjalnych problemów biznesowych.

Poznaj pozostałe artykuły z kategorii Działalność gospodarcza.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Czy będzie obowiązywać z datą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku?

Jeżeli kwota wolna od podatku wzrośnie do 60 000 zł, znacznie zwiększy się liczba osób, które w ogóle nie zapłaci podatku dochodowego. Sprawdź, kiedy...

Jak rozliczyć PIT z ZUS za zwolnienie lekarskie? Zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS w deklaracji rocznej PIT

PIT-11A otrzymała każda osoba, która pobierała zasiłek macierzyński lub chorobowy od ZUS. Sprawdzamy, co z nimi zrobić. Jak rozliczyć PIT z ZUS? Czy za...

PIT 36L – jak rozliczyć podatek liniowy za rok podatkowy 2023? Rozliczenie PIT online i wzór formularza

PIT-36L to deklaracja, którą składają przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą podatku liniowego, czyli płacący podatek w wysokości 19%, niezależnie od wysokości dochodów. Jak wypełnić...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!