Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przygotować do niego firmę?

Ostatni kwartał to czas wzmożonych przygotowań do zamknięcia roku podatkowego. Sprawdź, do kiedy zamknięcie roku obrotowego. Jak przygotować swoją firmę na zamknięcie roku podatkowego?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Jak przeprowadzić inwentaryzację na koniec roku podatkowego? Czym jest lista odpisów? Jak się przygotować na nowy rok?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego?

Termin zamknięcia roku podatkowego może być różny. Najczęściej rok podatkowy kończy się 31 grudnia. Są jednak firmy, które decydują się na rozliczenie roku np. ostatniego dnia czerwca albo marca. Zależy to często od ustaleń firmowych poczynionych już w momencie zakładania firmy. Zawsze jednak koniec roku rozliczeniowego wiąże się z koniecznością przygotowania wielu dokumentów i zestawień. Oto co należy zrobić pod koniec roku.

CZYTAJ TAKŻE: Formy opodatkowania działalności gospodarczej. Jak płacisz najniższe podatki?

Do kiedy zamknięcie roku obrotowego? Inwentaryzacja

Niezależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzimy i w jaki sposób prowadzimy księgowość (księga przychodów i rozchodów czy księgi handlowe), jednym z najważniejszych elementów będzie inwentaryzacja. I nie chodzi tu tylko o inwentaryzację towarów, które wciąż są w magazynie, ale także wartość środków trwałych, należności czy pieniędzy w kasie.

Dodatkowo dobrze będzie też zacząć potwierdzać salda u kontrahentów, a w przypadku dłużników wysłać pisma ponaglające do zapłaty. Zawsze warto też sprawdzić rozliczenia z największymi odbiorcami. I nie ma co czekać z tym na koniec roku. Im wcześniej zajmiemy się za wyjaśnianie rozbieżności, tym lepiej.

Środki trwałe, materiały i produkty zgromadzone w magazynie możemy rozliczać jeszcze przed końcem roku, nie wcześniej jednak niż 3 miesiące przed końcem roku. Ważna zasada mówi o tym, że wcześniej nie da się rozliczyć choćby aktywów pieniężnych czy produktów, które dopiero są wytwarzane.

Jak zrobić odpisy?

Ostatnio kwartał to również dobry moment na sporządzenie listy odpisów. Mówiąc wprost, to wszystko to, co straciło wartość i nie przyniesie spodziewanych korzyści. Odpisów dokonuje się też w odniesieniu do należności i pożyczek, których zapłaty nie da się wyegzekwować.

CZYTAJ TAKŻE: 10 pomysłów, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy

Trzeba też zastanowić się jakie koszty będziemy ponosić w przyszłym roku, tak by zaplanować ewentualne rezerwy. To obowiązek nałożony na duże firmy, głównie te rozliczające się w formie ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to jednak, że jednoosobowy przedsiębiorca powinien sobie ten element „odpuścić”. Może on być wspaniała baza do stworzenia planu finansowego na przyszły rok.

Kto musi robić sprawozdanie finansowe?

Jeśli firma rozlicza się księgami handlowymi, na koniec roku musi sporządzić sprawozdanie finansowe. Składa się ono z bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej do sprawozdania. Choć sprawozdanie finansowe przygotowuje się „na ostatni dzień roku”, to można o dobre jego przygotowanie zadbać już wcześniej. Chociażby, wcześniej sprawdzając raz jeszcze, rozliczenie poszczególnych miesięcy.

Zaplanowanie nowego roku

Zanim skończy się obecny rok podatkowy, warto już teraz zaktualizować wszelkie koszty, zaplanować które wydatki ograniczymy, a gdzie możemy uzyskiwać wyższe przychody. Może się okazać, że w przyszłym roku będziemy mogli zarabiać więcej.

CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy

Mało tego. Im wcześniej zabierzemy się za rozliczenie roku podatkowego, tym większa szansa na przygotowanie się do obniżenia podatku. Zostanie nam bowiem trochę więcej czasu na to, by poczynić konkretne kroki w celu ograniczenia zobowiązań podatkowych. Może się bowiem okazać, że warto już teraz zainwestować w zakup konkretnego rozwiązania, które w przyszłym roku przyniesie spore zyski.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć działalność nierejestrowana ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można posiadać więcej niż jedną działalność gospodarczą? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza...
Mała Księgowość

Najnowsze

Działalność nierejestrowana – faktura. Wszystko co musisz wiedzieć

Prowadząc działalność nierejestrowana faktura to coś, co nie powinno być ci obce. Może pojawić się sytuacja, w której będziesz musiał ją wystawić. Zobacz czy...

Działalność nierejestrowana – PIT

Dopiero startuje twoja działalność nierejestrowana? PIT to ważny element jej prowadzenia. Sprawdź, czy zaliczki na podatek płacimy co miesiąc. Dowiedz się wszystkiego, co ważne...

Działalność nierejestrowana a praca na etacie

Czy praca na etacie pozwala prowadzić działalność nierejestrowaną? Czy są jakieś ograniczenia z tym związane? Dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat: działalność nierejestrowana...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!