Kalkulator kosztów pracodawcy umożliwia obliczenie, ile pracodawca wydaje nie tylko na wynagrodzenie pracownika, ale i różne świadczenia. Zobacz, jak różni się to w zależności od różnych umów.
Kalkulator kosztów pracodawcy pozwala obliczyć rzeczywisty koszt zatrudnienia. To nie tylko pensja z podatkiem. Jaki jest realny koszt zatrudnienia pracownika? Dowiesz się z dalszej części artykułu.
Spis treści
Kalkulator kosztów pracodawcy 2023. Ile kosztuje pracownik?
Choć może się wydawać, że koszt zatrudnienia pracownika to wyłącznie pensja wraz z podatkiem, prawda jest zdecydowanie inna. Oprócz pensji pracodawca musi opłacić sporo innych świadczeń. Chodzi tu np. o składkę emerytalną czy rentową.
Jeśli weźmiemy pod uwagę najniższe wynagrodzenie w lipcu 2023, które wynosi 3 600 zł brutto, to pracodawca „od siebie” musi jeszcze dołożyć przy umowie o pracę:
- 351,36 zł ubezpieczenia emerytalnego,
- 234 zł ubezpieczenia rentowego,
- 60,12 zł ubezpieczenia wypadkowego (przy założeniu współczynnika 1,8%),
- 88,2 zł na Fundusz Pracy,
- 3,6 zł na FGŚP.
W sumie więc taki pracownik kosztuje pracodawcę 4 337,28 zł. Z tego całkowity koszt składek na ubezpieczenie społeczne to 645,48 zł. Przy umowie zlecenie koszty związane z wynagrodzeniem będą takie same.
Z czego składa się wynagrodzenie przy umowie o pracę?
Wynagrodzenie składa się z kilku elementów. Pierwszym z nich jest stałe wynagrodzenie zasadnicze miesięczne. Do niego może być dodana zmienna premia albo prowizja. Z części pracownika odliczana jest też składka zdrowotna, połowa składki emerytalnej, a także podatek dochodowy.
Kalkulator kosztów pracodawcy – inne koszty
Dobrze jest jednak uzmysłowić sobie, że zatrudnienie pracownika to nie tylko koszt umowy i wynagrodzenia. Pracodawca musi też opłacić szkolenia (choćby BHP), badania lekarskie i koszt zorganizowania stanowiska pracy, a także w określonych sytuacjach również zapłacić za ubranie i buty robocze.
Przy zatrudnieniu na umowie o pracę będzie to też koszt związany z płatnym urlopem, gdy w wielu przypadkach trzeba zapewnić zastępstwo za pracownika. Pracodawca musi też w swoich wyliczeniach założyć koszty przechowywania dokumentacji pracowniczej przez 10 lat.
Koszty pracodawcy a umowa cywilnoprawna
Trochę inaczej jest to w przypadku umowy cywilnoprawnej, czyli umowy o dzieło albo zlecenie. O ile koszty pracodawcy związane z wynagrodzeniem raczej się nie zmienią, to pracodawca nie będzie musiał płacić za wiele elementów, które narzuca kodeks pracy.
Chodzi tu chociażby o kwestię okresu wypowiedzenia umowy. W przypadku umów cywilnoprawnych wszelkie obowiązki i prawa stron reguluje kodeks cywilny. Tu strony mogą się umówić praktycznie dowolnie. Koszty będą też zależały od tego, czy zleceniobiorca pracuje gdzieś indziej, czy prowadzi działalność gospodarczą, jest studentem itd. To wszystko ma wpływ na konieczność opłacania lub nie składek ZUS.
Jeśli umowa zlecenie stanowi jedyne źródło utrzymania, to taką umowę w pełni trzeba oskładkować. Tutaj całkowity koszt pracownika (oczywiście w części dotyczącej wynagrodzenia) jest taki sam jak przy zatrudnieniu na umowę o pracę.
Umowa zlecenie ze studentem poniżej 26. roku życia
W przypadku studentów nie płaci się od nich składek ZUS. Oznacza to, że dla pracodawcy kosztem będzie wyłącznie kwota brutto wynagrodzenia, a dla pracownika wynagrodzenie netto będzie takie samo jak brutto. Gdy umowa zlecenie jest podpisana z osobą, która pracuje jeszcze gdzie indziej, to składek ZUS też pracodawca nie zapłaci, o ile w drugim miejscu zatrudnienia osoba ta zarabia przynajmniej najniższą krajową.
Koszt zatrudnienia pracownika B2B
W przypadku umowy B2B kosztem będzie tylko kwota na fakturze. Można też umówić się np. na dodatkowe wynagrodzenie w czasie przerwy urlopowej. Wszystkie inne koszty są ponoszone przez drugą stronę. Chodzi tu głównie o składki ZUS, rozliczenie podatków itd.
Warto pamiętać, że koszty zatrudnienia pracownika pracodawca może sobie wliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Dzięki temu obniża sobie podatek dochodowy do zapłaty.