Nowe terminy obowiązkowego KSeF. Kiedy Krajowy System e-Faktur zastąpi zwykłe faktury?

W styczniu 2024 roku dowiedzieliśmy się o ponownym przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że obowiązek wystawiania faktur w KSeF pojawi się najwcześniej w 2025 roku, ze względu na wykryte błędy. (Również nieaktualne. KSeF wejdzie w życie w 2026 roku). Jaki będzie termin wdrożenia obowiązkowego KSeF?

System KSef umożliwia wystawianie, przechowywanie, przesyłanie, a także odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Urzędnicy dostaną więc wgląd do wszystkich faktur wystawianych w naszym kraju. Kiedy wdrożenie KSeF będzie obowiązkowe?

Nowe terminy obowiązkowego KSeF

Termin wejścia w życie KSeF-u został po raz kolejny przesunięty podczas konferencji Ministerstwa Finansów 19 stycznia 2024 roku. Proponowane terminy wprowadzenia go w życie to 1 stycznia 2025 roku oraz 1 lipca 2025 roku. Jak jednak zauważa doradca podatkowy Iwona Biernat-Baran dla Rzeczpospolitej, te terminy nakładałyby się z zamknięciem roku lub sezonem urlopowym.

Szczegółowy projekt zmian w Krajowym Systemie e-Faktur resort finansów ma przedstawić w drugiej połowie marca. Wiemy, że planowane jest, by proces legislacyjny zamknął się do końca czerwca. 

Status na styczeń 2025: Termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla czynnych płatników VAT i innych podmiotów to 1 lutego 2026 roku.

Wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur – przesunięcia terminów

Krajowy System e-Faktur działał w trybie pilotażowym przez ostatnie trzy miesiące 2021 roku. Następnie od 1 stycznia 2022 r. program wprowadzono do powszechnego użytku, chociaż jako rozwiązanie dobrowolne. Planowano, by terminem obowiązkowego wprowadzenia KSeF był 2023 rok, jednak ten plan nie powiódł się. Datę tę przesunięto na 1 stycznia a później 1 lipca 2024 roku. 

Również ten termin został zmieniony, ze względu na znalezione w systemie błędy. Obecnie skończyły się konsultacje i oczekujemy na datę wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Czy wiesz, że…?

Dostęp do KSeF możesz uzyskać za pomocą pieczęci kwalifikowanej. Zapewnij sobie wygodny dostęp do faktur ustrukturyzowanych korzystając z oferty pieczeckwalifikowana.pl.

Anonimowy dostęp do KSeF

Twórcy KSeF dają też możliwość anonimowego dostępu do systemu. W tym wariancie nie skorzystamy jednak z całości systemu faktur ustrukturyzowanych. Anonimowy dostęp pozwala na przejrzenie pojedynczej faktury. Żeby jednak się do niej dostać, trzeba będzie znać szczegółowe cechy tego dokumentu. Chociażby numer faktury, który został wygenerowany przez system.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Jak skorzystać z faktury w systemie KSeF w 2025 roku?

Żeby skorzystać z systemu KSeF, najpierw trzeba uwierzytelnić się w systemie. Można to zrobić choćby za pomocą podpisu kwalifikowanego. Kolejnym krokiem jest przesłanie faktury do walidacji. W sytuacji, jeśli faktura jest zgodna z wymogami KSeF, system wygeneruje unikatowy numer KSeF. Można też wygenerować fakturę bezpośrednio w KSeF.

CZYTAJ TAKŻE:

  1.  E-faktura KSeF – jak ją wystawić?
  2.  Metody uwierzytelniania w KSeF
  3.  KSeF – struktura faktur ustrukturyzowanych. Nowa od września 2023. Czego się spodziewać?
  4.  Jak wygląda nadawanie uprawnień w KSeF?
  5. Jakie są zastosowania kwalifikowanej pieczęci elektronicznej?

Faktura zostanie dostarczona odbiorcy. Data wystawienia dokumentu będzie jednakowoż datą nadania. W sytuacji, gdy format nie będzie poprawny, system jej nie przyjmie.

Co istotne, będzie można wygenerować dokument w formie pdf. Dzięki temu będzie można zapoznać się z treścią faktury w bardziej przystępny sposób. Należy jednak pamiętać, że faktura w formie elektronicznej to nie to samo co e-faktura.

W ramach KSeF będziemy mieli do czynienia z fakturą ustrukturyzowaną. Zgodnie z ustawą o VAT, to e-faktura „wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie”. Ma ona postać pliku w formacie XML, zgodnego z określonym w przepisach wzorem.

Fakturę taką można wystawić wyłącznie przez oprogramowanie, które współpracuje z systemem. Fakturę może wystawić przedsiębiorca, właściciel lub inna osoba, która otrzymała uprawnienia do tego.

Jak uzyskać dostęp do KSeF za pomocą pieczęci kwalifikowanej?

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl.

Pieczęć kwalifikowana jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF. Za jej pomocą nadasz uprawnienia swoim pracownikom i pozwolisz im na weryfikację w systemie. Bez niej konieczne byłoby wykorzystanie czasochłonnego procesu weryfikacji za pomocą tokenów.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Podatek od darowizny i spadku w 2025 roku. Kiedy nie trzeba płacić podatku za darowiznę w najbliższej rodzinie?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Działalność nierejestrowana – koszty. Co się do nich zalicza?

Dowiedz się, jak na czym polega działalność nierejestrowana, koszty i ich rozliczanie. Co w przypadku straty? Jak wygląda kwestia kosztów w działalności nierejestrowanej? Przeczytaj...

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Czy kasa fiskalna jest obowiązkowa w działalności nierejestrowanej? Czy trzeba wystawiać paragony z kasy fiskalnej przy działalności nierejestrowanej? Działalność nierejestrowana pozwala w maksymalnie prosty sposób...

Działalność nierejestrowana a praca na etacie. Czy można pracować i prowadzić działalność nierejestrową?

Czy praca na etacie pozwala prowadzić działalność nierejestrowaną? Czy są jakieś ograniczenia z tym związane? Dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat: działalność nierejestrowana...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!