Podpis elektroniczny to coraz popularniejszy cyfrowy „zamiennik” zwykłego, odręcznego podpisu. Ułatwia i przyspiesza obieg dokumentów. Jak zdobyć kwalifikowany podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny stosowany jest zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Pojęcie e-podpis czasami stosowane jest naprzemiennie z określeniem certyfikat kwalifikowany. Wszystko dlatego, że kwalifikowany podpis elektroniczny poświadcza certyfikat kwalifikowany.
Spis treści
Co to jest kwalifikowany podpis elektroniczny?
Dzięki elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu można potwierdzić np. umowy cywilno-prawne albo przesyłać faktury elektroniczne online. Podpis ten pozwala też złożyć deklarację podatkową, podpisać sprawozdanie finansowe. Podpis kwalifikowany pod względem prawnym jest zrównany z podpisem własnoręcznym.
CZYTAJ TAKŻE: Kwalifikowana pieczęć elektroniczna dla firm
Kwalifikowany podpis elektroniczny to cyfrowy zapis informacji o tożsamości właściciela. Wszystkie takie dane zapisuje się na certyfikacie. Otrzymuje go każdy, kto chce uzyskać podpis elektroniczny. W przypadku podpisu kwalifikowanego tożsamość osoby jest sprawdzana jeszcze zanim e-podpis zostanie wydany.
Szczegóły tożsamości są szyfrowane i zabezpieczone. Dzięki temu za każdym razem, gdy składany jest podpis elektroniczny, to sprawdzana jest ważność certyfikatu, tożsamość potwierdzana.
Jak uzyskać podpis elektroniczny?
Kwalifikowany podpis elektroniczny wydają centra certyfikacji nadzorowane przez Ministra właściwego ds. informatyzacji. Są to firmy, które uzyskały wpis do rejestru dostawców podpisów elektronicznych.
U dostawcy usług zaufanych można oprócz podpisu kwalifikowanego kupić też pieczęć elektroniczną, certyfikaty do PSD2, czy chociażby usługę doręczenia rejestrowanego.
Sam proces zakupu usług u poszczególnych sprzedawców może wyglądać inaczej, jednak zazwyczaj są to podobne procedury.
CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna
Po wybraniu określonego dostawcy podpisu elektronicznego należy złożyć wniosek o wydanie certyfikatu. We wniosku wskazuje się dane osobowe i kontaktowe. Gdy wniosek zostanie poprawnie przyjęty, następuje potwierdzenie tożsamości. Może to być zrealizowane w jednym ze stacjonarnych punktów sprzedaży certyfikatów albo poprzez notariusza.
Gdy tożsamość jest już zweryfikowana, to trzeba pobrać certyfikat. Żeby to zrobić, należy zainstalować oprogramowanie niezbędne do podpisywania dokumentów. Podpis kwalifikowany pobiera się, klikając w link, który po weryfikacji danych przesyła dostawca usług.
Ile kosztuje kwalifikowany podpis elektroniczny?
Cena e-podpisu kwalifikowanego zależy przede wszystkim od tego, jak długo jest ważny, czy wydany jest w wersji mobilnej, czy też z kartą i czytnikiem.
CZYTAJ TAKŻE: Co to jest pieczęć elektroniczna? FAQ
Kwalifikowany podpis elektroniczny pozwala na podpisanie dokumentów przez 24 godziny na dobę. Dzięki kwalifikowanemu podpisowi elektronicznemu można znacząco przyspieszyć obieg dokumentacji.
Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl. |